Clio sport 2001 som inte startar alls

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fgoldheim
Posts: 52
Joined: 03 Aug 2009, 21:28
Location: Djurås

Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by fgoldheim »

Hej på er!

Grym otur med mina bilar just nu.
Är det inte det ena så är det de andra.

Lite smått panik med sporten just nu.
Skulle åka från jobbet igår och bilen vägrar starta.
Startspärren går ej ur.
När man vrider på nyckeln ska den röda lampan slockna men nu blinkar den bara.

Det hände tidigare att den gjorde så, men då bytte jag nyckel till den andra och då hoppade den igång.

Nu har jag använt den fungerande nyckeln ett tag, men igår ville deet sig inte.
Har felsökt lite, reläer, säkringar, obd-scanner osv.
Har slut på ideer.

Tyvärr har Renault här i borlänge väntetid till slutet av september. Skulle behöva bilen snarast pga att jag och sambon bor utanför stan och jobbar helt olika tider.

Kan någon ge mig en hint om var jag ska börja söka felet?
Ingen av nycklarna fungerar, lampan blinkar ilsket etc.

Det sitter ju en antennring runt tändningslåset som brukar pajja, har mätt själva tråden och den är ok. Kan man mäta upp något annat på den kretsen, och isf vilket värde ska det bli på pinnarna i kontakten?

Om någon löser mitt problem så lovar jag att posta en överraskning till den personen.

Jag har en tid bokad i leksand den 9 sept. Så jag slipper gärna bogsera upp den dit.

Tack till er som engagerar er!
Fredrik Goldheim #2708

Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by RTBTEK »

När startspärrlampan blinkar fort så brukar det vara nyckeln. prova med reservnyckel om du har. Kan gå om man låser och låser upp några ggr.
Jonas
User avatar
fgoldheim
Posts: 52
Joined: 03 Aug 2009, 21:28
Location: Djurås

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by fgoldheim »

Tack för svaret.
Det verkar vara något med nyckeln.


Jag bytte ringen runt tändningslåset idag, och det var ingen skillnad.

Tyvärr så gick ena nyckeln sönder för ca 1 år sedan.
Sen har jag bara använt den andra.
Tyvärr så har den andra nyckeln också gått sönder.

Så nu kan jag inte starta den öht.

Har provat att vrida nyckeln flera gånger men den vill absolut inte.

Så det är renault i leksand som gäller nu :-(
Den 9e sept är tiden bokad.
Fredrik Goldheim #2708

Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
rancid
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2010, 23:01
Location: Upplands Väsby

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by rancid »

Hur gick det? Vad var det som var fel?

Jag har ett liknande problem, om inte samma.

Har en Clio -02, 1,2 (bensinare) som har gått som tåget. Men idag på em, efter den stått parkerad i ca. 10 min, så ville den inte starta. Googlade runt och hamnade här. Hittade lite problem som liknande och har provat några av de föreslagna åtgärder som fanns.

Problem: Bilen startar inte, men det verkar finnas ström då lampor mm. tänds, lyser inte svagt och stereon fungerar osv.

Jag har provat...
...låsa/låsa upp med båda nycklarna ett antal gånger.
...låsa/ låsa upp med låsknappen som sitter i panelen under stereon ett antal gånger, väntat ett antal sekunder.
...tryckt/ruckat ¨på kontakten bakom gaspedalen (trångt var det).

Lampan mitt i intrumentpanelen blinkar snabbt rött oavsett om jag låser eller låser upp bilen. Vrider jag om nycklen däremot så slocknar den. Men låser jag så börjar denblinka igen.
Låsknappen i panelen lyser rött när jag låser.
Centrallåset fungerar inte om jag använder ncykel som vanligt i dörren.

Men helt plötsligt så startade bilen "utan problem" och jag kunde köra hem utan några konstigheter. Men nu ikväll har jag provat samma åtgärder igen utan att den vill starta. Den är mao död igen. Strömmen finns där osv. Samma problem som innan jag kunde köra hem den.

Någon som har varit med om samma problemoch vet vad det var, eller någon som bara har en aning om vad det kan vara? Jag kan ingenting om bilar men tänkte kolla om jag kan få några tips här innan bilverkstaden försöker dribbla bort mig helt.

Jag har haft lite problem med att när jag låst bilen (med låsknappen på nyckel) så låser bilen men låser direkt upp den igen. Låser jag igen så fungerar det.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by Tony »

inträffar bara felet när den skall startas varm??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rancid
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2010, 23:01
Location: Upplands Väsby

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by rancid »

Ja faktiskt så verkar det så. Provade precis att starta bilen och den startade direkt, utan något som helst problem! Provade stänga av och sen starta den igen, inga problem. Nu hade den stått ute sen igårkväll.

Igår stod den ca. 10 minuter när jag var inne i affären, sen startade den inte. Sen fick den stå i ca. 1 timme innan jag provade igen, och då startade den efter ett antal försök. Senare på kvällen, efter jag kört hem bilen, hade den stått ca. 30 min innan jag provade igen och då startade den inte.

Så visst verkar det som om felet inträffar när den är varm!? Eller!?

Har du någon idé om vad det kan vara? :D
Thomas Hallberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by Tony »

rancid wrote:Ja faktiskt så verkar det så. Provade precis att starta bilen och den startade direkt, utan något som helst problem! Provade stänga av och sen starta den igen, inga problem. Nu hade den stått ute sen igårkväll.

Igår stod den ca. 10 minuter när jag var inne i affären, sen startade den inte. Sen fick den stå i ca. 1 timme innan jag provade igen, och då startade den efter ett antal försök. Senare på kvällen, efter jag kört hem bilen, hade den stått ca. 30 min innan jag provade igen och då startade den inte.

Så visst verkar det som om felet inträffar när den är varm!? Eller!?

Har du någon idé om vad det kan vara? :D
tempgivare lr något sånt som ger fel värden när det är varmt, man kan kolla mycket med en service dator
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rancid
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2010, 23:01
Location: Upplands Väsby

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by rancid »

Tony wrote:
rancid wrote:Ja faktiskt så verkar det så. Provade precis att starta bilen och den startade direkt, utan något som helst problem! Provade stänga av och sen starta den igen, inga problem. Nu hade den stått ute sen igårkväll.

Igår stod den ca. 10 minuter när jag var inne i affären, sen startade den inte. Sen fick den stå i ca. 1 timme innan jag provade igen, och då startade den efter ett antal försök. Senare på kvällen, efter jag kört hem bilen, hade den stått ca. 30 min innan jag provade igen och då startade den inte.

Så visst verkar det som om felet inträffar när den är varm!? Eller!?

Har du någon idé om vad det kan vara? :D
tempgivare lr något sånt som ger fel värden när det är varmt, man kan kolla mycket med en service dator
Ok, och då vänder jag mig till en verkstad förmodar jag... Tack för hjälpen, nu vet jag ivf lite mer när verkstad börjar dribbla med mig. :roll:
Thomas Hallberg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by mange »

Bror min hade samma problem med sin sport för ett antal år sedan. då var det bensinpumpen som strulade

så när du slår på tändningen hör du pumpen? på hansbil så gick pumpen igång när vi knackade på den

Det vi gjorde var att hälla i lite tvåtaktsolja i bensinen (dagens bensin har dåliga smörgegenskaper ) efter det så var det inget problem :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
fgoldheim
Posts: 52
Joined: 03 Aug 2009, 21:28
Location: Djurås

Re: Clio sport 2001 som inte startar alls

Post by fgoldheim »

bilen är fixad.
Förlåt att det tog ett tag att svara.

Det visade sig att nycklarna var trasiga.
Så det blev två st nya nycklar.

Nu startar den utan problem.
notan slutade på 4200kr på renaultverkstad.

så ett tips till er som bara har en fungerande nyckel, köp en till innan den andra går sönder.
Går ej att starta bilen utan en fungerande nyckel enl renault
Fredrik Goldheim #2708

Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
Post Reply