Krånglande startspärr HJÄLP!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Men hallå!!! Lyssna nu på Dennis och testa att fixa relät. Åk in till volvo så ser de felkoderna på en gång. Jag skrev ju att jag hade samma symtom och detta visade sig va relät som glappade.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Kangooloon
Posts: 26
Joined: 15 Jul 2007, 20:58
Location: Göteborg

Post by Kangooloon »

Jag får tyvärr vänta 20 dagar innan de finns tid på verkstaden annars hade jag lämnat in den direkt. Det som gör att jag tvivlar på reläfel är att den borde krångla även när jag kör, tex om jag kör i gupp så borde den feltända och hosta? Det finns som sagt inga tendenser till krångel när jag väl fått igång den.

Jag ska testa TDC-historien. Reläerna har jag tryckt på och vickat på utan resultat. Det enda som fungerar hyfsat pålitligt är som sagt att låsa med fjärren och låsa upp, om man väntar en liten stund.

Jag tackar för alla tips. Förhoppningsvis ska jag inte störa mer förrän bilen kommit från verkstaden, då kommer ni se antingen smile-tecken eller djävulstecken.
Johan Hasselqvist - Göteborg

Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Som jag skrev så har jag ju haft samma tedenser när mitt relä krånglade. Bilen gick första inte att starta och sedan testadede jag igen och den hoppade igång. Sen fungerade den i några dagar och sedan samma problem igen. Trodde som du att det var problem med startspärren. Jag låste upp, försökte starta, gick inte, väntade, någar minuter, funkade fortfrande inte, sen helt plötsligt fungerade det igen. Grejen är det att det inte märks när väl bilen är i gång. För när jag väl fick igång den så var det som vanligt :roll:

Det är ju troligt att det är relät som krånglar men kan ju helt klart va något annat :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Kangooloon
Posts: 26
Joined: 15 Jul 2007, 20:58
Location: Göteborg

Post by Kangooloon »

Då får jag avsluta denna tråd genom att säga att problemet för mig låg i TDC sensorn/kontakten. Efter rengörning och lite knuggande så fungerade bilen. Runt 20 felfria starter av 20 möjliga är jag uppe i än så länge. Nu vet jag iaf vad problemet var och kan köpa ny om det kommer på nytt.

Jag får tacka alla för tips och trix!

mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg

Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
User avatar
lpa1965
Posts: 16
Joined: 17 Sep 2010, 10:10
Location: Kalmar

Re: Krånglande startspärr HJÄLP!

Post by lpa1965 »

Har samma fel på min..vet du var den sitter?
Funkade det hela tiden sen?
Renault Megane 2011:a Dci 1,5
Renault Kangoo 2002:a Dci 1,9
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Krånglande startspärr HJÄLP!

Post by Joakim16v »

lpa1965 wrote:Har samma fel på min..vet du var den sitter?
Funkade det hela tiden sen?
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=7131
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
PLPatrik-Nilsson
Posts: 1
Joined: 27 Sep 2010, 17:56
Location: Uppsala

Re: Krånglande startspärr HJÄLP!

Post by PLPatrik-Nilsson »

Tjena allesammans:)
Har en Kangoo 1.4 -01 med liknanade problem som ovan.
Den kunde strula ibland när jag hade precis köpt den men sen har det strulat mer & mer och i dag startar den inte alls.

Har 2 st nycklar (ingen funkar bättre än den andra)
Fjärrlåset funkar inte på någon av nycklarna trotts nya batterier.
Och felkodslampan i panelen blinkar snabbt och kort hela tiden.

Är det att lämna in den till Upplandsmotor och bli runerad eller kommer man runt det på annat sätt?

Tack på förhand
VH Patrik
PLPatrik-Nilsson
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Krånglande startspärr HJÄLP!

Post by Stymie »

PLPatrik-Nilsson wrote:Tjena allesammans:)
Har en Kangoo 1.4 -01 med liknanade problem som ovan.
Den kunde strula ibland när jag hade precis köpt den men sen har det strulat mer & mer och i dag startar den inte alls.

Har 2 st nycklar (ingen funkar bättre än den andra)
Fjärrlåset funkar inte på någon av nycklarna trotts nya batterier.
Och felkodslampan i panelen blinkar snabbt och kort hela tiden.

Är det att lämna in den till Upplandsmotor och bli runerad eller kommer man runt det på annat sätt?

Tack på förhand
VH Patrik
Du verkar ha problem med startspärren i första hand. Sök lite på det så kanske det finns ett svar på forumet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bengtsbox
Posts: 2
Joined: 04 Oct 2010, 17:34
Location: Staffanstorp

Re:

Post by bengtsbox »

Kan Någon svara på varför bilen inte startar alltid utan kan kräva att man går ut ur bilen, låser den med fjärren och låser upp den och då oftast fungerar det??
Välkommen i klubben.Min Laguna-97 gör likadant och grannens Megane.
Tydligen ett globalt Renaultproblem.Du kan förmodligen sitta kvar i bilen,rikta nyckeln mot sensorn och trycka av ett par gånger så släcks immobilisatorlampan och bilen kan startas.Detta är inget riktigt fel utan bara ett besvärande fenomen
som det inte är lönt att fixa enligt min åsikt.
Bengt Karlsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Re:

Post by Dennis »

bengtsbox wrote:Kan Någon svara på varför bilen inte startar alltid utan kan kräva att man går ut ur bilen, låser den med fjärren och låser upp den och då oftast fungerar det??
Välkommen i klubben.Min Laguna-97 gör likadant och grannens Megane.
Tydligen ett globalt Renaultproblem.Du kan förmodligen sitta kvar i bilen,rikta nyckeln mot sensorn och trycka av ett par gånger så släcks immobilisatorlampan och bilen kan startas.Detta är inget riktigt fel utan bara ett besvärande fenomen
som det inte är lönt att fixa enligt min åsikt.
Det är inget fel, helt rätt funktion! startas inte bilen inom en viss tid efter låsaupp tryckning på fjärren så aktiveras startspärren automatiskt. OBS!! detta gäller bara den första generationens startspärrsystem med IR-fjärr.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply