Svag motor Sceníc 1,6 16v -98
Moderator: Forumpolisen
Svag motor Sceníc 1,6 16v -98
På min sambos scenic har det uppstått ett konstigt fel. Ibland tappar motorn ork och känns kraftlös vid gaspådrag. Samtidigt låter den väldigt mycket från luftburken när detta händer. Detta inträffar endast ibland och kan försvinna av sig själv helt plötsligt under körning.
Kan det vara någon givare som börjar bli dålig? Jag har kollat att den går på alla cylindrar när detta händer vilket den gör.
Har aldrig varit med om något liknande så nu behöver jag hjälp.
Kan det vara någon givare som börjar bli dålig? Jag har kollat att den går på alla cylindrar när detta händer vilket den gör.
Har aldrig varit med om något liknande så nu behöver jag hjälp.
Robert Nilsson
Re: Svag motor Sceníc 1,6 16v -98
Detta problem har nu även vår bil, men bara ibland. Att det låter från luftburken har dock inte observerats men det är inte omöjligt.
Det är dock en Scenic 1.6 16V -01 med K4M.
Bör väl inte vara någon tändspole för då borde den väl gått illa på högre varv också?
Felet har varit konstant ganska länge nu och tändstift och bränslefilter är nytt.
Det är dock en Scenic 1.6 16V -01 med K4M.
Bör väl inte vara någon tändspole för då borde den väl gått illa på högre varv också?
Felet har varit konstant ganska länge nu och tändstift och bränslefilter är nytt.
Renault Scenic 16V Euroline -01
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
kanske dåliga eller fuktiga tändkablar?
5-56 för felsökning
5-56 för felsökning
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
??? tändkablar på en 16v... Nä du, nu är du ute och cyklarfiggesoft wrote:kanske dåliga eller fuktiga tändkablar?
5-56 för felsökning
Men så står det i rubriken -98 och då fanns väl inte 16v. Den kom väl först med fas2 -00. K4M
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nej jag har inga tändkablar på min bil, jag har separata tändspolar men jag har inte uteslutet att de kan vara problemet.
De ser dock torra å fina ut men man ska väl kunna mäta dem?
Vilka är Rätt mätvärden?
Ska finnas någon MAP-givare eller atmosfärisk givare (om det nu är samma sak?) med nån slang som kan spricka.
Jag läste den skulle sitta på torpedväggen på höger sida på någon utstickande plåt, med slang till insuget men jag hittar ingen sådan?
Kan det vara mitt problem och hur ser den ut på min bil?
Bild?
Bilen går jämt och fint med full kraft i mellan problemen uppstår någon dag i veckan.
Fler idéer
De ser dock torra å fina ut men man ska väl kunna mäta dem?
Vilka är Rätt mätvärden?
Ska finnas någon MAP-givare eller atmosfärisk givare (om det nu är samma sak?) med nån slang som kan spricka.
Jag läste den skulle sitta på torpedväggen på höger sida på någon utstickande plåt, med slang till insuget men jag hittar ingen sådan?
Kan det vara mitt problem och hur ser den ut på min bil?
Bild?
Bilen går jämt och fint med full kraft i mellan problemen uppstår någon dag i veckan.
Fler idéer
Kolla felkoderna med diagnos. Om felet bara uppträder inermitent.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis,
Har jag någon MAP-givare eller atmosfärisk givare på min bil som jag nämnde innan och var sitter den? Utseende?
Har jag någon MAP-givare eller atmosfärisk givare på min bil som jag nämnde innan och var sitter den? Utseende?
Sitter direkt på insugningsröret utan någon slanganslutning. Sitter på samma sida som kamremmen.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack Dennis!
Tror du den kan vara mitt problem?
Kan man felsöka den på något vis förutom den felkodsutläsning du redan rekommenderat?
MVH
Kan man felsöka den på något vis förutom den felkodsutläsning du redan rekommenderat?
MVH
ja byta komponenter tills felet är löst,brukar dock bli ganska dyrtpeegee wrote:Tack Dennis!
MVH
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo, det vill man inte göra, därför efterfrågade jag tips om man kan och i så fall hur man felsöker denna givare?
man kollar felkoder så ser man om det är den komponenten överhuvudtagetpeegee wrote:Jo, det vill man inte göra, därför efterfrågade jag tips om man kan och i så fall hur man felsöker denna givare?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Jo självklart... men det var inte det jag frågade om...Tony wrote:man kollar felkoder så ser man om det är den komponenten överhuvudtagetpeegee wrote:Jo, det vill man inte göra, därför efterfrågade jag tips om man kan och i så fall hur man felsöker denna givare?
Jag frågar om felsökning av givaren förutom felkodsutläsning, som sagt!