Scenic:en är stendöd - några gissningar ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Knetha

Scenic:en är stendöd - några gissningar ?

Post by Knetha »

Det är mest min fru som kör Scenicen. För kanske 1 månad sedan när hon skulle hem från jobbet var bilen hel död, hon fick inte upp förardörren men upptäckte då att bakdörren var öppen. Hon öppnade då förardörren innifrån och vips hade bilen ström igen. Och den hade vart helt strömlös, radion hade tappat koden och allt. Men den startade fint och har nu gått ca 1 månad sedan dess.

Idag var det dags igen, men nu var alla dörrarna öppna. Hon vet inte om dessa öppnade sig med fjärren eller om de var öppna när hon kom. Hon är iallafall säker på att den låste sig i morse. Starthjälp ger ingen hjälp så det var bara att bogsera hem den. Men den är fortfarande lika död - INGET händer när man vrider på nyckeln. Låsen är igenbäckade så jag kan inte testa "låsvägen" igen eftersom den inte går att låsa innifrån.

Tips emottaget MYCKET tacksamt !!!

Det är en Scenic 1.6 -00.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha

Re: Scenic:en är stendöd - några gissningar ?

Post by Knetha »

Nu går den igen... Jag skulle ta bort batteriet för att kolla laddningen och när jag "pillade" med minus-polen så blinkade blinkersen, innerbelysningen lyste igen och bilen startade direkt när jag försökte.

Polen satt för all del inte helt hårt fast (jag hade kanske med lite muskelkraft fått av den utan att lossa skruven). Jag tog av dem ändå, satte på laddaren (som nästan inte behövde ladda alls), gjorde rent och fettade in polerna och skruvade ihop allt igen och den går som vanligt igen.

Kan det ha vart så enkelt ? Är det rimligt att jordningen kan förloras när bilen står stilla över dagen ? Jag menar om jordningen har vart så dålig borde den väl ha vart dålig hela tiden... Eller ?

Eftersom radion´s minnesspänning försvinner så lär ju felet ha vart "tidigt" i elkedjan. Kom på nu att det kanske finns en huvudsäkring ? Kanske ska kolla ev. oxid på den också...
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Post Reply