Etanolkonvertering Laguna 2,0 aut 2003
Moderator: Forumpolisen
Etanolkonvertering Laguna 2,0 aut 2003
Hej!
Går det att köra på etanol på denna bil eller göra en viss iblnanding typ 30 % etanol eller likande eller kan bilen ta skada av detta? Då 2003 fanns väl inga Laguna med typ biofuel eller liknande?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Går det att köra på etanol på denna bil eller göra en viss iblnanding typ 30 % etanol eller likande eller kan bilen ta skada av detta? Då 2003 fanns väl inga Laguna med typ biofuel eller liknande?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Jan Johansson
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
Re: Etanolkonvertering Laguna 2,0 aut 2003
Jag har blandtankat i olika perioder, sanningen att säga tröttnar man efter ett tag.
Jag har tidigare provat i en SAAB -92 upptill 60% utan problem. Porschen klarade max 20%, sen gick den dåligt. En gammal Audi-86 med förgasare funkade inte heller så bra. Modernare bilar med bredbandslambda klarar ganska mycket, en del tom 100% utan ombyggnad, bara att prova och mäta.
Just nu kör jag min Megane med 55% och en Peugeot med ca 45% inblandning.
Meganen besiktigades med 45% inblandning och det var bara goda värden och jag har inte märkt något problem ännu, det brukar dyka upp när det blir kallt.
Erfarenhetsmässigt kan sägas att en inblandning av ca 30% är den bästa. Bilen blir piggare och bränsleförbrukningen är ungefär detsamma. Men med mera inblandning så ökar bränsleförbrukningen och besparingen blir inte mycket bättre än vid 30% inblandning.
Du kanske kommer att spara högst någon krona/mil, så det är inga jätteförtjänster direkt.
Jag har tidigare provat i en SAAB -92 upptill 60% utan problem. Porschen klarade max 20%, sen gick den dåligt. En gammal Audi-86 med förgasare funkade inte heller så bra. Modernare bilar med bredbandslambda klarar ganska mycket, en del tom 100% utan ombyggnad, bara att prova och mäta.
Just nu kör jag min Megane med 55% och en Peugeot med ca 45% inblandning.
Meganen besiktigades med 45% inblandning och det var bara goda värden och jag har inte märkt något problem ännu, det brukar dyka upp när det blir kallt.
Erfarenhetsmässigt kan sägas att en inblandning av ca 30% är den bästa. Bilen blir piggare och bränsleförbrukningen är ungefär detsamma. Men med mera inblandning så ökar bränsleförbrukningen och besparingen blir inte mycket bättre än vid 30% inblandning.
Du kanske kommer att spara högst någon krona/mil, så det är inga jätteförtjänster direkt.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06