Problem med tomgång Laguna 2,0 -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rehn

Problem med tomgång Laguna 2,0 -03

Post by Rehn »

Hej!

Jag har haft problem med min Laguna i ungefär 3 månader nu. Problemen är två stycken olika men alla har med tomgången att göra.

1. Ibland när man kör så kan bilen stoppa. Tex när man ska göra en sväng i en korsning och man trycker ner kopplingen och bromsar och sen svänger med kopplingen nere. Bilen känns allmänt slö på låga växlar.

2. Ibland så rusar motorn när bilen står på tomgång (2-3000 varv) Bilen går extremt dåligt, bilen går sämre när man gasar än om man släpper gasen. Ibland kommer det upp felmeddelande injection faulty kör till service men denna felkod försvinner också ibland.

Felen händer med långa mellanrum och helt utan förvarning. Jag är tveksam om det kommer visa någon felkod om man tar in den till verkstaden och jag är tveksam och verkstaden har någon koll på ved som kan vara fel.

Min svåger som är bra på bilar tycker att vi ska testa att byta luftspjället, men han är osäker om det är detta som är problemet. Är det någon renaultveteran på forumet som har någon annan ide?
Martin Rehn
DynamicR

Re: Problem med tomgång Laguna 2,0 -03

Post by DynamicR »

Hej,
Känner igen problemet, min klio -02 beter sig något liknande.
Den håller extremt låga varv vid tomgång, typ 500 rpm.
När den är kall och man drar på så känns det nästan som att den hostar, tomgången faller så himla fort så den upplevs rycking om mna inte håller den vid varv när man växlar.

Någon säger tomgångsmotor, spjällhus... men inte säkert.
Karls Ström
matjo690

Re: Problem med tomgång Laguna 2,0 -03

Post by matjo690 »

Närmast helt säker på att det finns felkoder lagrade... datorn lagrar ju alla felkoder...rekommenderar CLIPS...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply