Scenic "startar om"
Moderator: Forumpolisen
Scenic "startar om"
Hej!
I sommar gjorde jag det medvetna misstaget att skaffa mig en Scenic ´05:a trots att jag kände till att märket och modellen inte är helt problemfria. Men den var billig och de få gånger jag behöver en bil behöver jag en ganska stor bil.
Till problemet: med jämna mellanrum startar bilen om sig. Ibland när jag lägger i backen, ibland i 120km/h på motorvägen och ibland när den startas.
Alla varningslampor lyser en stund, sedan slocknar de igen och allt fortsätter som vanligt. Utom att klockan blinkar 00:00. Motorn går som vanligt under hela tiden.
Har någon varit med om något liknande?
(Ett annat skojsigt fel är att stereons volymknappar, både de på "joysticken" och de på själva stereon, ibland inte fungerar alls och ibland fungerar så bra att ett kort tryck på volymknappen gör att den fastnar och inte slutar höja volymen innan det inte längre går att höja volymen.
Ett fint sätt att vakna, men inte så trafiksäkert i morgonrusningen…
Tur att CD-spelaren åtminstone inte fungerar. Då hade det säkert hänt ännu oftare.)
I sommar gjorde jag det medvetna misstaget att skaffa mig en Scenic ´05:a trots att jag kände till att märket och modellen inte är helt problemfria. Men den var billig och de få gånger jag behöver en bil behöver jag en ganska stor bil.
Till problemet: med jämna mellanrum startar bilen om sig. Ibland när jag lägger i backen, ibland i 120km/h på motorvägen och ibland när den startas.
Alla varningslampor lyser en stund, sedan slocknar de igen och allt fortsätter som vanligt. Utom att klockan blinkar 00:00. Motorn går som vanligt under hela tiden.
Har någon varit med om något liknande?
(Ett annat skojsigt fel är att stereons volymknappar, både de på "joysticken" och de på själva stereon, ibland inte fungerar alls och ibland fungerar så bra att ett kort tryck på volymknappen gör att den fastnar och inte slutar höja volymen innan det inte längre går att höja volymen.
Ett fint sätt att vakna, men inte så trafiksäkert i morgonrusningen…
Tur att CD-spelaren åtminstone inte fungerar. Då hade det säkert hänt ännu oftare.)
Re: Scenic "startar om"
Har du kollat att batteripolerna sitter fast ordentligt?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Scenic "startar om"
kan ju vara den berömda instrument panelen som är glapp i eftersom motorn funkar som den skall.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen