check injection system - problem att tyda felkod på Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TJO
Posts: 2
Joined: 15 Sep 2010, 09:34
Location: Trelleborg

check injection system - problem att tyda felkod på Laguna

Post by TJO »

Har en Laguna från maj 2008 av 3:e generationen, 2.0 dCi... När bilen passerade 10500 mil i veckan visades budskapet "check injection system" och jag körde då direkt till en Mekonomen verkstad (eftersom ingen Biliaverkstad i hela Skåne hade tid att kolla inom 14 dagar (kör mellan 15-50 mil om dagen och vill inte vänta))...

Verkstaden hittade 5 fel och kunde "nollställa" 4 som glödstift, batterispänning, "okänt fel" och urkoppling av farthållare pga fel i insprutningssystemet MEN huvudfelet kvartstår och är ett rent elektroniskt fel med följande benämning: "DTC 1525 överensstämmelse av multiplex signal för farthållare/hastighetsbegränsare, Permanent".

Har någon hört något liknande ? Bilia som jag pratat med på telefon med protokollet i min hand har inte hört något liknande eftersom bilen är "för ny" och har ingen idé annat än att det är "en störning någonstans i bilens elektroniksystem"...

Tacksam för alla tips...
Tomas Jochum
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: check injection system - problem att tyda felkod på Laguna

Post by Stymie »

DTC koder brukar bestå av 5 tecken.

Om man tolkar texten så verkar inte styrenheten få samma information från två olika håll. Då verkar den ogilla situationen och sätta en felkod.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
TJO
Posts: 2
Joined: 15 Sep 2010, 09:34
Location: Trelleborg

Re: check injection system - problem att tyda felkod på Laguna

Post by TJO »

Tackar för feedback :)

...fick "diagnosen" ställd med hjälp av Mekonomens MEKOTECH och protokollet såg i detalj ut som följer:

DTC1640 -Styrdon för termopluggar, Intermittent
DTC0560 - Batterispänning, Intermittent
DTC0606 - Urkoppling farthållare, fel upptäckt av insprutningsenhet, Intermittent
253F2229 - Okänd felkod
DTC1525 - Överensstämmelse av multiplex signal för farthållare/hastighetsbegränsare, Permanent

- Mycket riktigt är det bara 4 teckan och inte 5 - kan det ha att göra med att det är annan utrustning än Renaults egna instrument ?

Har dock ett protokoll mer med en "Styrdonsdiagnos"

Styrdonsdiagnos RENAULT ESP Teves Mk60 var.2 Felminne
U3003 Styrdon försörjningsspänning felaktig (information via CAN), Antal fel 1


- Vet inte om detta säger "mer" ?
Tomas Jochum
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: check injection system - problem att tyda felkod på Laguna

Post by Stymie »

Jag har mycket begränsad kunskap inom området. Googlade lite på DTC koder och fick fram följande resultat, om det hjälper vet jag inte... Renault var inte med i listorna. Känns lite vanskligt att göra en felsökning med annat än Renaults verktyg (CLIP). Normalt kommer det ut "P"-koder där. Det ger i så fall en hint om var felet kan vara. Du kanske har ett TPS (Throttle Position Sensor) problem.

DTC-koder:

B1525
Ford: Keyless Entry Switch circuit short to battery
Lincoln: Keyless Entry Switch circuit short to battery
Mazda: Keyless Entry Switch circuit short to battery
Mercury: Keyless Entry Switch circuit short to battery
Mitsubishi: DR.Buckle SW SHT.to GND for N.O

C1525
Ford: Brake System Initialization Incomplete
Lincoln: Brake System Initialization Incomplete
Mazda: Brake System Initialization Incomplete
Mercury: Brake System Initialization Incomplete

P1525
Audi: Intake Camshaft ControlCircuit,Bank1 Electrical Malfunction
BMW: A Camshaft Position Actuator Control Open Circuit Bank 1
Buick: Throttle Body ServiceRequired
Cadillac: Throttle Body ServiceRequired
Chevrolet: Throttle Body ServiceRequired
Chrysler: Defrost Sensor
Dodge: Defrost Sensor
Ford: Air bypass vacuum valve - open or short
GMC: Throttle Body ServiceRequired
Jeep: Defrost Sensor
Land Rover: VANOS bank 1 output drive fault.Last occurrence - signal fault
Lincoln: Air bypass vacuum valve - open or short
Mazda: Air Bypass Valve
Mercedes: RH Adjustable Camshaft Timing Solenoid
Mercury: Air bypass vacuum valve - open or short
Oldsmobile: Throttle Body ServiceRequired
Pontiac: Throttle Body ServiceRequired
Saturn: Throttle Body ServiceRequired
Toyota: DSWD Malfunction (Open or Short)
Volkswagen: Intake Camshaft ControlCircuit,Bank1 Electrical Malfunction

Bra lista på ODBII-koder:
http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... in_P_Codes

P1525 pekar på "Air Bypass Valve System"
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply