Metod för att nollställa klämskydd på elhissar?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cb2ms
Posts: 11
Joined: 22 Feb 2010, 20:04
Location: Eskilstuna

Metod för att nollställa klämskydd på elhissar?

Post by cb2ms »

Jag har problem med två fönster på min Megane II, höger fram och vänster bak. Fönsterhissen går bara några cm innan man måste "ta nytt tag", upp som ner. Vad jag sett på olika ställen verkar detta bero på att klämskyddet inte är kalibrerat.

Den metod jag sett är att man ska hålla knappen uppåt i ca 10 sek när fönstret redan är i högsta position (tändingen på). Någonstans läste jag att man skulle hålla bägge knapparna för fram respektive bak inne samtidigt. Har provat detta men inget hjälper. Fönstrena verkar gå lätt och jag hör inga missljud, mekanismen höger fram smörjde jag i somras.

Någon som har någon ide på hur de ska kalibreras?
Magnus
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Metod för att nollställa klämskydd på elhissar?

Post by Stymie »

Tändning på (motorn kan vara igång). Ta ett fönster i taget. Kör först ner hissen i botten, väl där håll knappen intryckt i nerläge ca 4-5 sekunder. Kör sedan upp (fortfarande stegvis) och när fönstret är stängt håll knappen i uppläge ca 4-5 sekunder. Upprepa proceduren för varje fönster som "hackar".

Nu är du klar.

Det måste ske i ovanstående ordning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
cb2ms
Posts: 11
Joined: 22 Feb 2010, 20:04
Location: Eskilstuna

Re: Metod för att nollställa klämskydd på elhissar?

Post by cb2ms »

Har undersökt höger fram nu och hittat felet. En cylinderformad magnet som sitter på utgåndeaxel från elmotorn hade spruckit och losnat på grund av rost på axeln. Efter att limmat ihop magneten på axeln igen så fungerar elhissen som den ska.

Har inte hunnit titta på väsnter bak men kan vara samma fel.
Magnus
Post Reply