Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Aquila
Posts: 30
Joined: 25 Mar 2006, 07:49
Location: Värnamo

Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Post by Aquila »

Hej,

I januari byttes (enligt verkstadsprotokollet) skivbromsbeläggen bak och en uppsmörjning gjordes på min Megane -02.. Då stod mätaren på 11950 mil. Nu har den gått 1200 mil till och beläggen är helt utslitna!
Är detta rimligt eller har jag helt enkelt blivit lurad/verkstaden glömt att byta men kommit ihåg att debitera? I så fall, vad kan vara rimligt att begära i kompensation?
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Post by Stymie »

De håller säkert 5000-10000 mil beroende på körstil. Det där är ju uppenbart att de inte bytt beläggen. Tycker att rimlig ersättning är förlorad tid och reseersättning och naturligtvis nya belägg monterat och klart.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Post by Baggis »

Har du haft koll på att beläggen inte ligger på? Dvs att skivorna blir varma utan att du har bromsat? För blir inte skivorna varma och ändå är beläggen helt slut så då kan verkstaden omöjligen ha bytt med tanke på den korta körsträckan.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Post by Tony »

det märks om dom varit bytta, hade det varit min bil så hade dom 1200milen gått på några månader, när jag köpte min laguna fick jag slå bort klossarna som rostat fast och då var det anmärkning på det på bilprovningen så märkesverkstan jag köpte av hade aldrig tagit bort något säkert släckt 2an själv.. 400mil efter köpet var det ren metall
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Aquila
Posts: 30
Joined: 25 Mar 2006, 07:49
Location: Värnamo

Re: Hur länge håller bromsbeläggen bak?

Post by Aquila »

Baggis: Den vänstra bromsskivan blev rejält varm när jag körde ett par mil häromdagen och det hördes skrapande ljud från dom, så jag plockade av hjulet och kollade. Då var som sagt beläggen utslitna och det kändes också att hjulet inte rullade helt fritt. Det kan ju förstås slita mer än normalt; men det har inte hänt mig tidigare att bromsarna kärvar och ligger an så snart efter en service med byte och uppsmörjning.
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Post Reply