Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 5
- Joined: 01 Sep 2010, 15:59
- Location: Göteborg
Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Hejsan!
Jag har införskaffat en Renault Clio Sport för några månader sedan. Nu är det så att det sitter ett rejält luftfilter och dessutom ett fint avgassystem på 3 tum (Ferrita) i bilen. Detta är mycket trevligt när det gäller körandet men det är lite lidande när det gäller ljudnivån. Dessutom får den förmodligen för mycket luft då den varvar på 2000 vid stillastånde (till exempel vid röd-ljus).
Kör som sagt en del längre sträckor därför hade det varit skönt om ljudnivån blev lite lägre. Annars är det en helt otroligt kul bil att köra
Därför undrar jag följande:
1. Att ta bort luftfiltret och sätta tillbaks orginal boxen. Denna fick jag inte med när jag köpte bilen - vad skulle detta kost och kan man köpa en på skroten typ - är det enkelt att få tag i?
2. Med att man gör ovan skulle man få ned ljudnivån ännu mer om man satte in ett annat avgassystem. Funderade mest på att sätta in ett orginal igen. Är det ett speciellt avgassystem som satt orginal på Renault Clio Sport från 2000 eller är det samma standard som sitter på dom övriga modellerna.
Renault Clio Sport
Årsmodell: 2000
Mvh
Jag har införskaffat en Renault Clio Sport för några månader sedan. Nu är det så att det sitter ett rejält luftfilter och dessutom ett fint avgassystem på 3 tum (Ferrita) i bilen. Detta är mycket trevligt när det gäller körandet men det är lite lidande när det gäller ljudnivån. Dessutom får den förmodligen för mycket luft då den varvar på 2000 vid stillastånde (till exempel vid röd-ljus).
Kör som sagt en del längre sträckor därför hade det varit skönt om ljudnivån blev lite lägre. Annars är det en helt otroligt kul bil att köra
Därför undrar jag följande:
1. Att ta bort luftfiltret och sätta tillbaks orginal boxen. Denna fick jag inte med när jag köpte bilen - vad skulle detta kost och kan man köpa en på skroten typ - är det enkelt att få tag i?
2. Med att man gör ovan skulle man få ned ljudnivån ännu mer om man satte in ett annat avgassystem. Funderade mest på att sätta in ett orginal igen. Är det ett speciellt avgassystem som satt orginal på Renault Clio Sport från 2000 eller är det samma standard som sitter på dom övriga modellerna.
Renault Clio Sport
Årsmodell: 2000
Mvh
Jakob Davidsson
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Luftfiltret skall inte påverka tomgången, kolla så den inte får tjuvluft, och luftfiltret brukar inte låta så mycket att det stör,så jag ser ingen anledning till att byta.jakobsport wrote:Hejsan!
Jag har införskaffat en Renault Clio Sport för några månader sedan. Nu är det så att det sitter ett rejält luftfilter och dessutom ett fint avgassystem på 3 tum (Ferrita) i bilen. Detta är mycket trevligt när det gäller körandet men det är lite lidande när det gäller ljudnivån. Dessutom får den förmodligen för mycket luft då den varvar på 2000 vid stillastånde (till exempel vid röd-ljus).
Kör som sagt en del längre sträckor därför hade det varit skönt om ljudnivån blev lite lägre. Annars är det en helt otroligt kul bil att köra
Därför undrar jag följande:
1. Att ta bort luftfiltret och sätta tillbaks orginal boxen. Denna fick jag inte med när jag köpte bilen - vad skulle detta kost och kan man köpa en på skroten typ - är det enkelt att få tag i?
2. Med att man gör ovan skulle man få ned ljudnivån ännu mer om man satte in ett annat avgassystem. Funderade mest på att sätta in ett orginal igen. Är det ett speciellt avgassystem som satt orginal på Renault Clio Sport från 2000 eller är det samma standard som sitter på dom övriga modellerna.
Renault Clio Sport
Årsmodell: 2000
Mvh
då får du köpa ett orginal till just sport, då det antagligen är anpassat till den större motorn och inte är något universal som även används på en 1,2clio, 3tum låter lite väl tilltaget men med rätt antal dämpare borde man få ner ljudnivån en del.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Tony wrote: Luftfiltret skall inte påverka tomgången, kolla så den inte får tjuvluft, och luftfiltret brukar inte låta så mycket att det stör,så jag ser ingen anledning till att byta.
då får du köpa ett orginal till just sport, då det antagligen är anpassat till den större motorn och inte är något universal som även används på en 1,2clio, 3tum låter lite väl tilltaget men med rätt antal dämpare borde man få ner ljudnivån en del.
Gällande luftfiltret, kolla så att det är avskärmat så det endast kan suga luft utifrån. Annars riskerar du att motorn inte når sin fulla effekt då det inte är lika mycket syre i varmluft.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
sant, med det är faktiskt bättre för verkningsgraden att suga in varmluft ..Joakim16v wrote:Tony wrote: Luftfiltret skall inte påverka tomgången, kolla så den inte får tjuvluft, och luftfiltret brukar inte låta så mycket att det stör,så jag ser ingen anledning till att byta.
då får du köpa ett orginal till just sport, då det antagligen är anpassat till den större motorn och inte är något universal som även används på en 1,2clio, 3tum låter lite väl tilltaget men med rätt antal dämpare borde man få ner ljudnivån en del.
Gällande luftfiltret, kolla så att det är avskärmat så det endast kan suga luft utifrån. Annars riskerar du att motorn inte når sin fulla effekt då det inte är lika mycket syre i varmluft.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 5
- Joined: 01 Sep 2010, 15:59
- Location: Göteborg
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Sak är den är att "allt" inte stämde när dom tryckte ner luftfiltret... Därmed har förra ägaren använt isoleringstejp runt rören för att hålla tätt. Vet inte om detta är betydelse men jag har frågat en verkstad och dom tyckte det bästa var att sätta in orginalet.
Ang. varvtalet så fort man växlar så går den gärna upp till 1500-2300... För att inte bli tokig vid stadskörning så ger man den lite gas när kopplingen är ur så går den tillbaks till under 1000.
Är osäker på om den har extra dämpare men det är 3 tums från katalysatorn och den låter hur trevligt som helst vid gaspådrag men lite väl högt ljud vid motorvägsfart (den låter faktiskt mindre vid 140 km/h än vid 90 km/h???
Ang. varvtalet så fort man växlar så går den gärna upp till 1500-2300... För att inte bli tokig vid stadskörning så ger man den lite gas när kopplingen är ur så går den tillbaks till under 1000.
Är osäker på om den har extra dämpare men det är 3 tums från katalysatorn och den låter hur trevligt som helst vid gaspådrag men lite väl högt ljud vid motorvägsfart (den låter faktiskt mindre vid 140 km/h än vid 90 km/h???
Jakob Davidsson
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
Menar du att du har lägre varv med foten på gaspedalen än utan? I så fall låter det som något är fel någon givare eller dyl.. alternativt luftläckage någonstans..
Jag hade tomgång på ca 1500-1700 med spricka vid lambdasonden på min R21a..
Jag hade tomgång på ca 1500-1700 med spricka vid lambdasonden på min R21a..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 5
- Joined: 01 Sep 2010, 15:59
- Location: Göteborg
Re: Ljudnivå - Renault Clio Sport?
När jag trycker ner kopplingen (håller den nedtryckt) så går varv talet ner en aning men sedan upp till lite olika nivåer... Vanligtsvis mellan 1500 och 2300.
Jag kan motverka detta (med koppling nere eller i neutral) att trampa lite på gasen (krävs bara lite drag - håller inte kvar foten utan bara en kort beröring) så trillar varvet ner till under 1000 istället.
Jag kan motverka detta (med koppling nere eller i neutral) att trampa lite på gasen (krävs bara lite drag - håller inte kvar foten utan bara en kort beröring) så trillar varvet ner till under 1000 istället.
Jakob Davidsson