Fråga om ECC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jocke_lkpg

Fråga om ECC

Post by Jocke_lkpg »

Hej.

Har en fråga om ECC,n på Laguna II.

När jag väljer 20 grader på autoläget så står den på auto men AC släcks, kan köra AC manuellt men då släcks Auto.

när den står på auto på säg 20 grader så blåser det inget ur mittenutblåsen.

Om jag däremot sätter den på 16 grader och kör auto så tänds AC och det är full flås överallt och kylan kommer.

Frågan är, känner bilen själv av om ac är nödvändigt eller inte, eller är det rent av nått fel?

Tack!

M.v.h Jocke
Joachim Svala Linköping

Renault Laguna 2.0T -04
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Fråga om ECC

Post by Stymie »

I autoläget sköter den ALLT helt på egen hand. Så fort du rör någon knapp så är det 100% manuellt. Mittenblåsen används bara i enstaka fall, vanligen vid kylbehov.

Så ... din enhet verkar fungera som den ska.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
matjo690

Post by matjo690 »

Stymie wrote:I autoläget sköter den ALLT helt på egen hand. Så fort du rör någon knapp så är det 100% manuellt. Mittenblåsen används bara i enstaka fall, vanligen vid kylbehov.

Ej helt riktigt, endast den funktion du trycker på blir manuell, dvs justerar du t.ex fläkten så låser du fläkten i den hastigheten, övriga inställningar fortsätter i automatiskt program osv.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

matjo690 wrote:
Stymie wrote:I autoläget sköter den ALLT helt på egen hand. Så fort du rör någon knapp så är det 100% manuellt. Mittenblåsen används bara i enstaka fall, vanligen vid kylbehov.

Ej helt riktigt, endast den funktion du trycker på blir manuell, dvs justerar du t.ex fläkten så låser du fläkten i den hastigheten, övriga inställningar fortsätter i automatiskt program osv.
Då kanske det fungerar olika på bilarna beroende på årsmodell? På mina två senaste Lagunor (-03 & -07) har inget ställts automatiskt (bortsett från spjällfunktion som mixar/fördelar luften) om då man manuellt justerat något på ECCn. Exempelvis har aldrig AC gått ur om jag gett fullt fläktblås, inte heller har AC gått in om den varit avstängd. Fläkthastigheten har inte ändrats om jag justerat var jag vill att luften ska spruta ut.

Hur fungerar det på din och vad ändras automatiskt om du exempelvis ökar fläkthastighet?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
matjo690

Post by matjo690 »

Ok, då är det nog olika på olika bilar då, eller så är det min som är knäpp =). Endast den funktion som jag ändrat något i blir manuell, dvs om jag styr om vart jag vill att luften skall komma så är fläkt, återcirkulation och AC fortfarande automatiskt justerande - dvs AC av och på beroende på temp och fläkten justeras automatiskt. Höjer eller sänker jag fläkten så justerar bilen fortfarande själv vart luften blåser samt om AC:n är av eller på. Slår jag däremot på AC, justerar ner fläkten och bestämmer att luften bara ska blåsa på rutan, samt ställer in återcirkulationen på manuell, först då är hela min anläggning i manuellt läge... Noga utprovat och en bra funktion enligt mig faktiskt. Programmet för hur luften styrs är nämligen inte helt optimerat för norrländsk vinter (imma....) men det styr man själv om medan övriga system fortfarande är helt automatiska - fungerar bra!

Hur är det på övriga forummedlemmars bilar?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply