Laguna III 2.0T automat
Moderator: Forumpolisen
Laguna III 2.0T automat
Hej!
Har skaffat en 2008 Laguna III 2.0T kombi, automat som jag visserligen är väldigt nöjd med men eftersom jag varken haft turbo eller automat förrut undrar jag lite.
Grejen är att det blir en rejäl fördröjning på acc när man drar på från stillastående eller låg fart. Detr blir ett jävla drag (efter någon sekund, kanske mer) men då blir man lite överraskad och det känns lite okontrollerat.
Jag vet att turbo innebär en fördröjning men trodde inte den var så stor.
Är detta helt normalt? Är det en 'dålig' turbo i Lagunan? Kan turbon justeras?
Funderar även på om automatlådan växlar sent. Kan den trimmas in?
(Tar gärna emot tips på verkstäder/mekaniker (sthlm) som är duktiga på ovanstående)
Mvh
Lars
Har skaffat en 2008 Laguna III 2.0T kombi, automat som jag visserligen är väldigt nöjd med men eftersom jag varken haft turbo eller automat förrut undrar jag lite.
Grejen är att det blir en rejäl fördröjning på acc när man drar på från stillastående eller låg fart. Detr blir ett jävla drag (efter någon sekund, kanske mer) men då blir man lite överraskad och det känns lite okontrollerat.
Jag vet att turbo innebär en fördröjning men trodde inte den var så stor.
Är detta helt normalt? Är det en 'dålig' turbo i Lagunan? Kan turbon justeras?
Funderar även på om automatlådan växlar sent. Kan den trimmas in?
(Tar gärna emot tips på verkstäder/mekaniker (sthlm) som är duktiga på ovanstående)
Mvh
Lars
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Laguna III 2.0T automat
Accet beror på att du antagligen har en momentomvandlare i automaten och inte en dubbelkopplingslåda. Momentomvandlaren behöver komma upp i varv innan den ger ordentlig drivning, samtidigt kommer turboeffekten som bäst just då. Så det bli lite kaka på kaka. Det är en vanesak att lära sig hur och när effekten kommer, men det kan vara lite irriterande när man ska ut i en lucka då det är tät trafik.
Sedan är din låda säkert adaptiv och styrs av din körstil. Gasar man mycket växlar den senare, även då man lättar på gasen. Man kan även lära upp den beroende på din körstil. Ett sätt kan vara att nolla lådan på verkstaden och sedan lära upp den att växla tidigare genom att gasa försiktigt i början av läroperioden. Sen kan man växla manuellt så att man lär känna exakta hastigheter då den vill växla ner (då kan man växla upp manuellt vid den hastighet).
Sedan är din låda säkert adaptiv och styrs av din körstil. Gasar man mycket växlar den senare, även då man lättar på gasen. Man kan även lära upp den beroende på din körstil. Ett sätt kan vara att nolla lådan på verkstaden och sedan lära upp den att växla tidigare genom att gasa försiktigt i början av läroperioden. Sen kan man växla manuellt så att man lär känna exakta hastigheter då den vill växla ner (då kan man växla upp manuellt vid den hastighet).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.