Kangoo, brusten torsionsstav.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lasse_
Posts: 2
Joined: 26 Aug 2010, 23:02
Location: Stockholm

Kangoo, brusten torsionsstav.

Post by lasse_ »

Hej
I våras blev jag Renaultägare för första gången i mitt liv. En Kangoo 1,9 diesel från 99. Jag har alltså inte ett brinnande intresse för Renault utan tänkte att jag skulle få en billig pendlarbil. Det var lite småfel när jag köpte bilen men dom är fixade och jag tycker att det är en rättså behändig pendlarbil.

Men nu har fjädern vänster bak brustit. Det är tydligen ett vanligt problem på Renault i allmänhet verkar det som. Det vanligaste rådet här på forumet är att byta bakaxeln. Det finns två olika bakaxlar till Kangoon, en öppen L-formad med fyra torsionsstavar och en rörformad. Jag har den L-formade som är mindre vanlig på skroten. Jag gissar att det är den L-formade som är sämst för där sitter torsionsstavarna helt oskyddade i sprutet under bilen.

Min fråga är om det går att montera den runda bakaxeln istället. Jag ser till att jag får en komplett axel med ABS-givare, bromsar och handbromswirar från skroten. Jag måste också byta stötdämpare för dom skiljer också. Är det något annat som gör att jag inte kan sätta på en rund bakaxel? Olika ABS-givare? Annorlunda lastavkänningsventil? Olika nåt annat?
Lasse Fransson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kangoo, brusten torsionsstav.

Post by Dennis »

Det går att bygga om. Strippa den nya axeln och använd bilens ursprungliga bromssystem. Tänk på att belastningsvärdena sedan inte stämmer med regbeviset
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lasse_
Posts: 2
Joined: 26 Aug 2010, 23:02
Location: Stockholm

Re: Kangoo, brusten torsionsstav.

Post by lasse_ »

Efter besök på skroten kom jag hem med en rund bakaxel och tillhörande stötdämpare. Men det visade sig att det varken gick att flytta över bromsarna eller absgivarna. Bromsköldarna på den gamla axeln hade ett mindre centrumhål och mindre bultcirkel. Absgivarna hade en annan vinkel på utgående kabel.

Jag monterade istället på den nya axeln med tillhörande bromsar. Det innebär att jag nu har betydligt kraftigare bromsar bak än originalet. Jag har kört bilen ett par veckor nu och det känns bra men kommer jag att få problem när det blir halt i vinter?
Lasse Fransson
Post Reply