Bromsproblem på Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robin89
Posts: 2
Joined: 23 Aug 2010, 15:48
Location: Hjärtum

Bromsproblem på Clio

Post by Robin89 »

Hej! Jag har en Clio 1 av 1993 år modell o har ett konstigt problem med mina bromsar. Det är som att dom bygger upp ett självtryck. Jag kommer ca 1 1/2 mil så börjar bromsarna ligga emot o ju längre jag kör je mer ligger dom emot tills dom nästa låser. Pedalen blir hårdare under tiden oxå. Det spelar ingen roll om jag använt bromsen eller inte. Resultatet blir det samma. Har trumma bak o dom krånglar inte det minsta, så detta gäller bara bromsar fram. Jag är inte så erfaren av att greja med bilar, så jag tänke att det finns garanterat någon erfaren fixare här som känner igen problemet. Är evigt tacksam den som kan hjälpa mig med detta! :)
Ha de gott!

Robin Nyqvist
Togga
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2010, 15:51
Location: Norrköping

Re: Bromsproblem på Clio

Post by Togga »

Dina bromsar har nog kärvat fast och ligger på lite grann.
När du kör bygger friktionen från den lilla anliggningen upp värme som gör att skivan och klossar sväller, då behöver oket flytta på sig.
I stället pressar allt ihop och trycker kolven till baka till bromspedalen.

En genomgång av dina framok gör nog susen
Torgny Liljekvist
Peugeot 106-92. Citroen C1 sx i komf.p.-06. Xantia 2,0 SX -95. Xantia 2,0 SX 16v -97 Brake. Xantia 1,8 SX -94 Donator. Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla. Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
Robin89
Posts: 2
Joined: 23 Aug 2010, 15:48
Location: Hjärtum

Re: Bromsproblem på Clio

Post by Robin89 »

Oken bytte jag för inte så längesedan, så det bör inte vara dom. Även belägg och skivor är nya. Jag funderar på om det skulle kunna vara huvudcylindern.
Ha de gott!

Robin Nyqvist
Post Reply