RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.
Moderator: Forumpolisen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Nu har man börjat lite, har haft turbon borta och monterat ett rör till oljereturen och monterat den lite mer permanent, inser att det finns hur mycket som helst småsaker att göra.
Lite förkortat
Göra en plats för lufttempgivaren eftersom luftburken inte finns.
Täta insuget efter EGR ventilen
Skruva fast ventilkåpan ordentligt + tändkassetten (satt inte ihop vid köpet skruvarna borta)
Koppla in kylfläkten och tempgivaren till fläkten (kablarna förkorta)
Montera tryckrören och skruva fast dom så dom inte tar i drivaxeln
Koppla in vatten, olja och oljeretur till turbon (allt special tillverkat )
Hitta på en lösning för montering av luftfiltret, samt kapa lite för att få plats med det.
Modifiera växelstaget så det fungerar efter byte av växellänkage på lådan.
Koppla in styrboxen
Hoppas att instrumentpanelen fungerar,(slutade fungera sist jag körde)
Mappa.
Låter inte så mycket men allt är special, har även kollat lite på större bromsar bak idag 275mm mot orginal 238mm,vill även ha en lösning på camberjustering på bakaxeln
både 265mm och 275mm skivorna jag kollat på ökar spårvidden 3mm per sida och det har jag inte plats för, men om jag öker camber så funkar det nog, men då måste jag kapa i bakaxeln, annars kan jag modifera lite så ökar inte spårvidden och göra nya special okhållare. skall jag montera dom större bromsarna så blir det nog lite lättningshål i skivorna där dom är som tjockast.
Lite förkortat
Göra en plats för lufttempgivaren eftersom luftburken inte finns.
Täta insuget efter EGR ventilen
Skruva fast ventilkåpan ordentligt + tändkassetten (satt inte ihop vid köpet skruvarna borta)
Koppla in kylfläkten och tempgivaren till fläkten (kablarna förkorta)
Montera tryckrören och skruva fast dom så dom inte tar i drivaxeln
Koppla in vatten, olja och oljeretur till turbon (allt special tillverkat )
Hitta på en lösning för montering av luftfiltret, samt kapa lite för att få plats med det.
Modifiera växelstaget så det fungerar efter byte av växellänkage på lådan.
Koppla in styrboxen
Hoppas att instrumentpanelen fungerar,(slutade fungera sist jag körde)
Mappa.
Låter inte så mycket men allt är special, har även kollat lite på större bromsar bak idag 275mm mot orginal 238mm,vill även ha en lösning på camberjustering på bakaxeln
både 265mm och 275mm skivorna jag kollat på ökar spårvidden 3mm per sida och det har jag inte plats för, men om jag öker camber så funkar det nog, men då måste jag kapa i bakaxeln, annars kan jag modifera lite så ökar inte spårvidden och göra nya special okhållare. skall jag montera dom större bromsarna så blir det nog lite lättningshål i skivorna där dom är som tjockast.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Hittat mutter till lufttempgivaren så den skall svetsas in sen skall jag även fixa anslutning till tomgångsmotorn innan sista tryckröret monteras.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
minimerat lite på listan iaf detta är kvarTony wrote:Nu har man börjat lite, har haft turbon borta och monterat ett rör till oljereturen och monterat den lite mer permanent, inser att det finns hur mycket som helst småsaker att göra.
Lite förkortat
Skruva fast ventilkåpan ordentligt + tändkassetten (satt inte ihop vid köpet skruvarna borta)
Koppla in kylfläkten och tempgivaren till fläkten (kablarna förkorta)
Koppla in vatten, till turbon (allt special tillverkat )
Koppla in styrboxen
Hoppas att instrumentpanelen fungerar,(slutade fungera sist jag körde)
Mappa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Händer inte mycket här. Skall försöka hinna med att göra en riktig uppmärkning av kablarna till styrboxen,så jag kan lämna bort bilen till min mappare när jag fixat det andra.
finns ju en del att fixa innan det kan bli SFRO besiktning.
finns ju en del att fixa innan det kan bli SFRO besiktning.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Köpt lite mer prylar för att kunna bli klar.
63mm hel alu kylare 3radig kallas den, borde räcka till att kyla ner besten skall bara få plats med den åxå orginal är 38mm
Oljefilter adapter med termostat för att kunna få dit oljekylaren
100 cells race kisse med 2,5 tums anslutningar, behöver kisse för att kunna regga som ombyggt.
63mm hel alu kylare 3radig kallas den, borde räcka till att kyla ner besten skall bara få plats med den åxå orginal är 38mm
Oljefilter adapter med termostat för att kunna få dit oljekylaren
100 cells race kisse med 2,5 tums anslutningar, behöver kisse för att kunna regga som ombyggt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
HahahaTony wrote:Köpt lite mer prylar, behöver kisse för att kunna regga som ombyggt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
kylaren skickades tydligen utanför Eu, så skiten blir tullad Fick den iaf fraktfritt och priset var inte så högt så tullen blir inte så stor, längtar efter att se hur mycket som jag måste modifiera för att få dit den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Kylaren hemma, kineserna svetsar tydligen lika snett som dom ser ut,ställer man den som den skall stå lutar den ganska kraftigt, verkar vara tät iaf och den är jäkligt fet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Mer bra att ha
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Idag blev jag tillsagd på skarpen att jag skulle ha en bil till Gotland kanske dags att göra något åt det i vinter, är så jävla sugen på att gasa så jag får nog fixa med det i vinter..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Ja,a annars skaffar kompisgänget en gammal häck till dig och tvångskomenderar dig dit, å det kan till och med bli en R13 då, -Akta dig bara!!Tony wrote:Idag blev jag tillsagd på skarpen att jag skulle ha en bil till Gotland kanske dags att göra något åt det i vinter, är så jävla sugen på att gasa så jag får nog fixa med det i vinter..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
Du har ingen r14 ståendes då
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT
I år skall skiten igång, dock blir det samma motor som version 1, köpte en f7p idag för 1500. Så på några dagar skall det gå att köra igen. Nu får jag lite mer tid på mig att bygga på version 2, finns en del saker som behöver fixas med för den versionen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Motor på väg hem
härligt!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.