Missljud växellåda??
Moderator: Forumpolisen
Missljud växellåda??
Hej Jag har precis införskaffat min första Renault av modellen Twingo-98.
Jag får i bland ett egendoligt missljud som jag har lokaliserat till växellådan det som är lite egendomligt är att ljudet endast uppkommer när lådan inte är i dragläge utan snarare vid motorbroms eller att man rullar endast. Ljudet försvinner inte om jag frikopplar och är oberoende vilken växel som är ilagd. Någom som har liknande erfarenhet av detta? Bilen har gått ca 20000mil. Ljudet påminner om något som är i obalans, kaviterar, vibrerar ungefär som trådspole på symaskin om någon nu vet hur det låter. Det försvinner ibland om man rycker till i ratten några ggr. Tack på förhand mvh John.
Jag får i bland ett egendoligt missljud som jag har lokaliserat till växellådan det som är lite egendomligt är att ljudet endast uppkommer när lådan inte är i dragläge utan snarare vid motorbroms eller att man rullar endast. Ljudet försvinner inte om jag frikopplar och är oberoende vilken växel som är ilagd. Någom som har liknande erfarenhet av detta? Bilen har gått ca 20000mil. Ljudet påminner om något som är i obalans, kaviterar, vibrerar ungefär som trådspole på symaskin om någon nu vet hur det låter. Det försvinner ibland om man rycker till i ratten några ggr. Tack på förhand mvh John.
John Persson.
"Kom ihåg att allt fungerar ända tills det är trasigt och detta kan ske precis när som helst"
"Kom ihåg att allt fungerar ända tills det är trasigt och detta kan ske precis när som helst"
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Re: Missljud växellåda??
hissat upp bilens framvagn och lyssnat om något ligger emot typ bromsskivor, kasst hjullager?
motorfäste som är slitet => avgasröret/vxllådan går emot chassi vid motorbroms?
motorfäste som är slitet => avgasröret/vxllådan går emot chassi vid motorbroms?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Missljud växellåda??
Jag hissade upp bilen med en truck och provkörde ljudet kom definitivt från lådan så troligast får jag byta den tids nog trist i alla fall. Gjorde service på bilen och vart imponerad av utrymmet i motorrummet. Lådan verkar ganska lätt att haka av
John Persson.