Problem med min R19 -96
Moderator: Forumpolisen
Problem med min R19 -96
Hej.
Min bil lutar något fruktansvärt bakåt nu, verkar sänkt max i bak
Någon som har någon erfarenhet av detta?, dyrt att fixa, svårt att fixa?
Tacksam för svar.
//A
Min bil lutar något fruktansvärt bakåt nu, verkar sänkt max i bak
Någon som har någon erfarenhet av detta?, dyrt att fixa, svårt att fixa?
Tacksam för svar.
//A
Björn Nilsson
Re: Problem med min R19 -96
Bakaxelras...köp en beggad på skroten från en RN. Den har en enklare axel men håller bättre. Den sitter i fyra bult och två bromsrör..
Inte speciellt svårt att byta..
Inte speciellt svårt att byta..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem med min R19 -96
Jag tror det tog en timme eller nåt att byta för mig första gången.. Men se till att ha en lång 19-hylsa och ett långt skaft så du får lite kraft, de sitter ganska ordentligt..
Robin, du får inte glömma att den sitter med stötdämparna och handbromsvajrarna också
Robin, du får inte glömma att den sitter med stötdämparna och handbromsvajrarna också
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Problem med min R19 -96
Tack för infon.
Vad är en RN..? känner mig inte så hemma på Renault dessvärre.
Men om jag förstår er rätt så kan det vara värt att byta denna del, bilen börjar bli väldigt rostig osv..
Vad är en RN..? känner mig inte så hemma på Renault dessvärre.
Men om jag förstår er rätt så kan det vara värt att byta denna del, bilen börjar bli väldigt rostig osv..
Björn Nilsson
Re: Problem med min R19 -96
hittade även en tråd om att man kan stoppa dit en bakre dämpare från s/v40, någon som testat detta?
länk http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8508
länk http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8508
Björn Nilsson
Re: Problem med min R19 -96
Det är betydligt mer jobb. bla svetsjobb.
RN är den enklare R19 med mindre utrustning och RT var den med mer utrustning.
RN har en enklare konstruktion på torisionen med endast en grövre, medans RT har en med dubbla. Detta medför bättre vägegenskaper men tyvärr tar rosten kol på dessa.
Du kan söka på forumet om detta också. Det är några som bytt.
RN är den enklare R19 med mindre utrustning och RT var den med mer utrustning.
RN har en enklare konstruktion på torisionen med endast en grövre, medans RT har en med dubbla. Detta medför bättre vägegenskaper men tyvärr tar rosten kol på dessa.
Du kan söka på forumet om detta också. Det är några som bytt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem med min R19 -96
Då förstår jag.
Jag har då en RT, ska kika efter en RN.
Passar alla årmodeller eller måste jag jaga en från -96..?
Talade precis med skroten lokalt här och dom sa att det var åtgång på dessa, och ska man beställa så landar ju fraken på ca 1000:-...lite surt.
Anledning till S40 fjäderbenen är för att förstärka lite, detta är enda bilen vi har drag på, kör iof bara med en lite kärra och inga tunga lass men ändå.
Verkar som om konstruktionen med fjäder + dämpare är bättre för dessa ändamål.
Tack för dina tips!
Jag har då en RT, ska kika efter en RN.
Passar alla årmodeller eller måste jag jaga en från -96..?
Talade precis med skroten lokalt här och dom sa att det var åtgång på dessa, och ska man beställa så landar ju fraken på ca 1000:-...lite surt.
Anledning till S40 fjäderbenen är för att förstärka lite, detta är enda bilen vi har drag på, kör iof bara med en lite kärra och inga tunga lass men ändå.
Verkar som om konstruktionen med fjäder + dämpare är bättre för dessa ändamål.
Tack för dina tips!
Björn Nilsson
Re: Problem med min R19 -96
Självklart är det bättre med fjäderben. Alltså operationen är väl inte så svår. Men du ska ha kunskap om att svetsa, då du måste bygga stötdämpartorn och infästningar på bakaxeln.
En RN axel är inte svagare för släpvagnar dock. Och har du eller köper starka gasdämpare bak så fungerar detta utmärkt också.
Jag är rätt övertygad om att alla R19 axlar passar mellan varandra men nån annan får bekräfta detta. Tror till och med att en Megane axel passar utan större problem, men att man får göra om lite med vajrar och bromrör kanske.
En RN axel är inte svagare för släpvagnar dock. Och har du eller köper starka gasdämpare bak så fungerar detta utmärkt också.
Jag är rätt övertygad om att alla R19 axlar passar mellan varandra men nån annan får bekräfta detta. Tror till och med att en Megane axel passar utan större problem, men att man får göra om lite med vajrar och bromrör kanske.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem med min R19 -96
Infästning i bakaxel finns redan, man använder befintligt stötdämparfäste då S/V40 benet är av coilover typ, däremot behöver man nog förstärka tornet en aning då det inte är anpassat för att ta de krafterna.Robin wrote:Självklart är det bättre med fjäderben. Alltså operationen är väl inte så svår. Men du ska ha kunskap om att svetsa, då du måste bygga stötdämpartorn och infästningar på bakaxeln.
En RN axel är inte svagare för släpvagnar dock. Och har du eller köper starka gasdämpare bak så fungerar detta utmärkt också.
Jag är rätt övertygad om att alla R19 axlar passar mellan varandra men nån annan får bekräfta detta. Tror till och med att en Megane axel passar utan större problem, men att man får göra om lite med vajrar och bromrör kanske.
Jag har för största skillnaden mellan bakaxlarna är krängningshämningen som är lite starkare på de mer utrustade modellerna.
Alla 19-axlar passar mellan varandra oavsett årsmodell eller karossutförande. Megane har jag för mig skulle gå, men stötdämparna sitter hela annorlunda på dem.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm