Hjullager missljud? Laguna-98
Moderator: Forumpolisen
Hjullager missljud? Laguna-98
Har aldrig bytt ett hjullager men kanske är det dags att prova på det nu då jag misstänker att det är hjullagret som låter på min Laguna-98..Bilen har gått ca 15500mil..
Ett morrande/vinande ljud som ökar i takt med hastigheten..låter rätt högt tycker jag vid högre hastigheter..
Svårt dock att inifrån kupén lokalisera från vilken sida ljudet kommer då man kör..
Har som sagt ingen erfarenhet av hjullager och hoppas att det inte är något allvarligare fel med bilen..vad nu det skulle kunna vara...
Hur gör jag enklast för o veta om det verkligen är hjullagret och inget annat fel..ja förutom att lämna in bilen på verkstad då..
Samt att fastställa vilken sida det är då jag omöjligen kan höra det när jag kör..
Sedan..hur svårt är det att byta..behövs speciallverktyg/avdragare eller liknande..
måste man demontera bromsar/belägg skivor el dyl?
Har aldrig bytt på ngn bil tidigare som sagt....
Vore tacksam för svar/förslag/idéer, samt skulle någon ha en länk eller liknande till en beskrivning hur det går till vore jag överlycklig =)
Ett morrande/vinande ljud som ökar i takt med hastigheten..låter rätt högt tycker jag vid högre hastigheter..
Svårt dock att inifrån kupén lokalisera från vilken sida ljudet kommer då man kör..
Har som sagt ingen erfarenhet av hjullager och hoppas att det inte är något allvarligare fel med bilen..vad nu det skulle kunna vara...
Hur gör jag enklast för o veta om det verkligen är hjullagret och inget annat fel..ja förutom att lämna in bilen på verkstad då..
Samt att fastställa vilken sida det är då jag omöjligen kan höra det när jag kör..
Sedan..hur svårt är det att byta..behövs speciallverktyg/avdragare eller liknande..
Vore tacksam för svar/förslag/idéer, samt skulle någon ha en länk eller liknande till en beskrivning hur det går till vore jag överlycklig =)
Anders Jansson
Re: Hjullager missljud? Laguna-98
Lämna in det, lr be någon som vet hur man gör och har en hydralpress som kan ta i och ur lagret.Ajson wrote:Har aldrig bytt ett hjullager men kanske är det dags att prova på det nu då jag misstänker att det är hjullagret som låter på min Laguna-98..Bilen har gått ca 15500mil..
Som information så sitter hjullagret runt drivaxeln ipressad i hjulspindeln, fälgen bromsskivan och det sitter skruvat i navet som åxå sitter fast i hjullagret, ALLT måste bort och monteras i press ,det räcker inte med att skruva bort fälgen så trillar lagret bort
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Vill man spara lite pengar kan man ta bort spindeln från bilen och lämna in det till någon med press, t.ex. mekanisk verkstad så kan de byta lagret.. Men man ska nog ändå ha tillgång till en verkstadshandbok..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Låter dyrt....
Bara en fundering.. kan man byta navet,,ja jag vet att det kanske låter dumt
Men om man vet med sig att man fick tag på ett fräscht nav från tex en bildemontering.. Är det enklare att byta det rakt av..dvs..är det genomförbart?
Slutar väl med att jag får lämna bilen till verkstad till sist ändå men..
Är ju inte ens helt 100 på att det är hjullagret och inget annat..
Tycker ljudet mer är som ett morrande ljud och inte ett vinande ljud...
Bara en fundering.. kan man byta navet,,ja jag vet att det kanske låter dumt
Men om man vet med sig att man fick tag på ett fräscht nav från tex en bildemontering.. Är det enklare att byta det rakt av..dvs..är det genomförbart?
Slutar väl med att jag får lämna bilen till verkstad till sist ändå men..
Är ju inte ens helt 100 på att det är hjullagret och inget annat..
Tycker ljudet mer är som ett morrande ljud och inte ett vinande ljud...
Anders Jansson
Självklart kan man byta navet, men du åker ju på att byta hela hjulspindeln eftersom lagret håller ihop nav och spindel. Personligen tror jag inte det är billigare än att lämna in den lösa spindeln samt nytt lager till någon med press. Har man tur räcker det att ta med ett lass fikabröd..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm