Ang fälgar till Laguna II 2.0T -04
Moderator: Forumpolisen
-
Ang fälgar till Laguna II 2.0T -04
Hej.
Jag har precis köpt en Laguna II 2.0T från 2004.
Är hitils supernöjd med bilen men problemet är att jag fick den utan vinterdäck.
Marknaden på begagnade fälgar med vinterdäck är väldigt begränsad till Laguna, så min fråga är om det finns nått annat märke som har identiska navhål,bultmönster e.t.c som laguna? D.v.s som passar rakt på.
Har försökt kolla bultmönsterguider på nätet men jag förstår mig inte på hur dom menar, så bolt on skulle vara smidigt för mig. En kolega har t.e.x plåtfälgar från en Mondeo -04 som jag kan få, passar de tror ni?
Tack så hemskt mycket för hjälpen !
Jag har precis köpt en Laguna II 2.0T från 2004.
Är hitils supernöjd med bilen men problemet är att jag fick den utan vinterdäck.
Marknaden på begagnade fälgar med vinterdäck är väldigt begränsad till Laguna, så min fråga är om det finns nått annat märke som har identiska navhål,bultmönster e.t.c som laguna? D.v.s som passar rakt på.
Har försökt kolla bultmönsterguider på nätet men jag förstår mig inte på hur dom menar, så bolt on skulle vara smidigt för mig. En kolega har t.e.x plåtfälgar från en Mondeo -04 som jag kan få, passar de tror ni?
Tack så hemskt mycket för hjälpen !
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
Re: Ang fälgar till Laguna II 2.0T -04
Om du har 5-bult så borde de passa. i så fall är det 5x108 jag tror navhålet är 60,1mm
Det viktiga är att bulthålen stämmer, sen kan man skaffa centrer-ringar hos en däckhandlare för att anpassa navhålet. Jag har fälgar som satt på en Volvo.. Annars (om jag minns rätt) ska även fälgar från Jaguar och Ferrari gå att använda
Edit: annons här på forumet: http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=35&t=11376 Fälgarna passar garanterat och du behöver bara fixa däck.. Plus att det är mycket snyggare med alu än plåt
Sommardäcken kan du ju lägga över på dina egna när de har tagit slut.
Det viktiga är att bulthålen stämmer, sen kan man skaffa centrer-ringar hos en däckhandlare för att anpassa navhålet. Jag har fälgar som satt på en Volvo.. Annars (om jag minns rätt) ska även fälgar från Jaguar och Ferrari gå att använda
Edit: annons här på forumet: http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=35&t=11376 Fälgarna passar garanterat och du behöver bara fixa däck.. Plus att det är mycket snyggare med alu än plåt
Sommardäcken kan du ju lägga över på dina egna när de har tagit slut.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Har du däcktrycksövervak får du lite irriterande felmeddelanden om du inte installerar/uppdaterar givare i dina nya fälgar (eller köper från annan Laguna med övervak), men det kanske du redan vet...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
-
Vad jag vet har jag ingen däcktrycks övervakning.
Har fått för mig att den ska sitta uppe på instrumentbrädan? Om så är fallet så har jag min GPS-skärm där, och där har jag aldrig sett något om däcktrycksövervakn.
men jag kan ju ha fel aldrig ägt en Renault förut.
Har fått för mig att den ska sitta uppe på instrumentbrädan? Om så är fallet så har jag min GPS-skärm där, och där har jag aldrig sett något om däcktrycksövervakn.
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
vad har du för utrustning? vad står det i locket på handskfacket?? min visar trycket i en stor display mitt i instrumentpanelen vid start..Jocke_lkpg wrote:Vad jag vet har jag ingen däcktrycks övervakning.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Jag kollade i handsfacket men hittade inte var det skulle stå?
Jag har en 2.0T -04, sportstolar med halvskinn,
*4xelhiss
*dubbel acc
*GPS med stora skärmen
*gardiner i bakdörrar
*automat med tiptronic
etc etc
men saknar däremot någon form av färddator i mitten av instrumenthuset, där har jag bara alla varnlingslampor.
någon som kan utläsa utifrån denna infon vad jag har för utrustningspaket ?
*4xelhiss
*dubbel acc
*GPS med stora skärmen
*gardiner i bakdörrar
*automat med tiptronic
etc etc
men saknar däremot någon form av färddator i mitten av instrumenthuset, där har jag bara alla varnlingslampor.
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
står det inget om du fäller ner locket och tittar på insidan av det ???, dvs rakt uppifrån eftersom det är vågrätt när det är nerfälltJocke_lkpg wrote:Jag kollade i handsfacket men hittade inte var det skulle stå?
*4xelhiss
*dubbel acc
*GPS med stora skärmen
*gardiner i bakdörrar
*automat med tiptronic
etc etc
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
-01 till -03 hade beteckningen i handskfacket. -04 vet jag inte om det sitter någon flådig beteckning på i handskfacket. Phase 2-bilarna med uppgraderade fronten har det inte.
Då det inte är en färddator i instrumenthusets mitt så tror jag att det är en bas- eller lågutrustad version (Authentique, Expression eller Dynamique) som utrustats med lite lull-lull. Kanske en f.d. tjänstebil som måste komma in under en viss peng eller så fanns inte automatlådan i de högre utrustningsnivåerna tillsammans med GPSen.
Då det inte är en färddator i instrumenthusets mitt så tror jag att det är en bas- eller lågutrustad version (Authentique, Expression eller Dynamique) som utrustats med lite lull-lull. Kanske en f.d. tjänstebil som måste komma in under en viss peng eller så fanns inte automatlådan i de högre utrustningsnivåerna tillsammans med GPSen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Stymie wrote:-01 till -03 hade beteckningen i handskfacket. -04 vet jag inte om det sitter någon flådig beteckning på i handskfacket. Phase 2-bilarna med uppgraderade fronten har det inte.
Jag har hittat däcktrycksvisningen tror jag, när jag startar bilen och / eller inte har satt i bältet så visas en symbol i GPS skärmen som föreställer en bil med 4 hjul borde vara den.
Och svar ja, det är en tjänstebil i grund och botten enl fordonshistoriken. jag har ju en enklare form av färddator i displayen som visar bl.a mätarställning.
Joachim Svala Linköping
Renault Laguna 2.0T -04
Renault Laguna 2.0T -04
dom med full däcktryckkontroll visar trycket i en display i instrumentpanelen, sedan finns det en annan som visar om dörrar är stängda och att däcken sitter kvarJocke_lkpg wrote:Stymie wrote:-01 till -03 hade beteckningen i handskfacket. -04 vet jag inte om det sitter någon flådig beteckning på i handskfacket. Phase 2-bilarna med uppgraderade fronten har det inte.
Jag har hittat däcktrycksvisningen tror jag, när jag startar bilen och / eller inte har satt i bältet så visas en symbol i GPS skärmen som föreställer en bil med 4 hjul borde vara den.
Och svar ja, det är en tjänstebil i grund och botten enl fordonshistoriken. jag har ju en enklare form av färddator i displayen som visar bl.a mätarställning.
Tony wrote:står det inget om du fäller ner locket och tittar på insidan av det ???, dvs rakt uppifrån eftersom det är vågrätt när det är nerfälltJocke_lkpg wrote:Jag kollade i handsfacket men hittade inte var det skulle stå?
*4xelhiss
*dubbel acc
*GPS med stora skärmen
*gardiner i bakdörrar
*automat med tiptronic
etc etc
Står inget där på 04or och framåt, sitter längst ner på b stolpen på höger sida istället.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
åfanchh wrote:Tony wrote:står det inget om du fäller ner locket och tittar på insidan av det ???, dvs rakt uppifrån eftersom det är vågrätt när det är nerfälltJocke_lkpg wrote:Jag kollade i handsfacket men hittade inte var det skulle stå?
*4xelhiss
*dubbel acc
*GPS med stora skärmen
*gardiner i bakdörrar
*automat med tiptronic
etc etc
Står inget där på 04or och framåt, sitter längst ner på b stolpen på höger sida istället.