Bensintank. Renault 16TS

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Iznougoud
Posts: 2
Joined: 19 Apr 2010, 22:56
Location: Södertälje

Bensintank. Renault 16TS

Post by Iznougoud »

Har funnit en mängd små rosthål i bensintankens ovansida på min gamla R16TS. Inget ovanligt problem med den typen av tank, föreställer jag mig. Däremot känns det inte som något man lappar på annat än högst provisoriskt. En fabriksny bensintank lär också vara helt uteslutet, så jag tänkte fråga om det är någon här som har någon genial idé på lager (kanske t.o.m. med en tank från någon annan modell som med mer eller mindre möda kan baxas på plats?).
Fredrik Westerqvist
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Bensintank. Renault 16TS

Post by mange »

Det finns ju speciellt "spackel" för att laga tankar prova med det. jag kommer inte på någon nu som har en tank till övers.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Iznougoud
Posts: 2
Joined: 19 Apr 2010, 22:56
Location: Södertälje

Re: Bensintank. Renault 16TS

Post by Iznougoud »

mange wrote:Det finns ju speciellt "spackel" för att laga tankar prova med det. jag kommer inte på någon nu som har en tank till övers.
Jo. Skaffade s.k. "kemisk metall", men efter vad jag förstått så är den typen av lagningar normalt av temporär karaktär. En begagnad tank är inte heller särskilt intressant, även i mån av tillgång, då jag misstänker att de flesta R16-tankar är i mer eller mindre dåligt skick. Så det bästa vore ju om det fanns någon modell under tillverkning som gick att passa in, men det tror jag dessvärre inte. Nåväl. har i vilket fall inte något annat val än att spackla så som det ser ut nu :lol:
Fredrik Westerqvist
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Bensintank. Renault 16TS

Post by mange »

jo det kan väl ses som temporärt :D ny tank är nog svårt att hitta (jag har iaf inte sett någon) men det går nog att leta på skrotar och få tag på en gammal beggad tank
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
El Hurto
Posts: 16
Joined: 20 Feb 2011, 15:25
Location: Sollentuna

Re: Bensintank. Renault 16TS

Post by El Hurto »

Om du inte kan hitta en R16-tank, prova med en tank till R12 Sedan. Samma volym, samma placering på påfyllningen och rimligt sett samma tank. 12 Kombi däremot, har påfyllningen i vänster bakskärm. resten är lika.
Leif Hurtig
Post Reply