Svårstartad Megane -00
Moderator: Forumpolisen
Svårstartad Megane -00
En kollega till mig har en Renault Megane -00 som är svårstartad ibland, när den inte vill så kan man få prova att starta uppemot 25-30 ggr innan den vill gå igång, dessa startförsök är ungefär 4-5 sekunder långa per styck, att nöta längre på starten ger inget bättre resultat.
Detta fenomen uppträder när den är kall, men naturligtvis inte jämt, bara ibland.
När den är halvvarm eller helvarm så är det inga problem att starta den, och om den varit tjurig och väl gått igång, och man sen stänger av den så startar den snällt igen om man försöker.
Motorn är en 16 V på 79 kW (105 hk), vet inte cylindervolym eller nåt sånt, men en gissning är 1,6 l ?
Någon som känner igen symptomen ?, jag är helt novis på Renault, kan SAAB bättre (eller till och med bra).
Detta fenomen uppträder när den är kall, men naturligtvis inte jämt, bara ibland.
När den är halvvarm eller helvarm så är det inga problem att starta den, och om den varit tjurig och väl gått igång, och man sen stänger av den så startar den snällt igen om man försöker.
Motorn är en 16 V på 79 kW (105 hk), vet inte cylindervolym eller nåt sånt, men en gissning är 1,6 l ?
Någon som känner igen symptomen ?, jag är helt novis på Renault, kan SAAB bättre (eller till och med bra).
Mats Andersson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
att byta svänghjulsgivare är en bra början..
kostar typ 350kr. kolla med www.autofrance.se för bäst priser.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ok, skall slå en kik på den när jag servar bilen åt henne, skall gå över alla kontakter och sådant under huven och på styrdonet till insprutningen, den har gått 18000 mil, och en hel del på dåliga vägar också, så det kan mycket väl ha skakat sönder eller glappat upp nåt.figgesoft wrote:att byta svänghjulsgivare är en bra början..
Såg i ett annat inlägg att svänghjulsgivaren sitter under luftburken ungefär, stämmer det ?, och att den är bytbar utifrån ?, i såfall är det ju enkelt att kolla den.
Mats Andersson
Re: Svårstartad Megane -00
Hej! Jag har typ samma problem, fast det räcker att försöka typ 4-6 gånger innan den startar...har du kommit på vad ditt fel var?
Mvh Olle
Renault Megane, Automat -01
Mvh Olle
Roy
Jag gick över alla kontakstycken som fanns under huven på bilen, kontrollerade, och sprayade med kontaktrengöring, sedan vanlig rengöringsspray (typ bromsrengöring), och sedan lätt med skyddsfett för kontakter, sedan dess har jag inte hört att hon haft några problem, och hon brukar tala om sådant.RoyMunson wrote:Hej! Jag har typ samma problem, fast det räcker att försöka typ 4-6 gånger innan den startar...har du kommit på vad ditt fel var?
Mvh Olle
/Mats
Mats Andersson
Kan tillägga att jag böjde åt de kabelskor som såg lite trötta ut också, men gör man det måste man vara mycket försiktig, böjer man för mycket så är risken att man får motsatt effekt, att det blir ännu sämre kontakt.RoyMunson wrote:Tack för infon, ska testa detta!
Mvh Olle
/Mats
Mats Andersson