Koppla ur däcktrycksövervakningen?
Moderator: Forumpolisen
Koppla ur däcktrycksövervakningen?
Jag har fel på däcktrycksövervakningen på min Laguna II -01 och tänkte höra om någon här vet om den går att koppla ur UTAN att behöva uppsöka verkstad?
Tycker inte jag behöver den funktionen (Den var trasig redan när jag köpte bilen). så jag vill inte uppsöka verkstad och betala en tusenlapp bara för att de ska koppla in datorn för felsökning/urkoppling.
Exempelvis att man kan rycka ett kontaktstycke någonstans eller peta ur någon säkring?
Problemet är alltså att jag får varningen med "Tire presssure check, not functioning" varje gång jag startar bilen samt att den stora indikeringen med "sensor fault" lyser hela tiden när jag kör.
Eller tips på hur jag kan felsöka dessa saker själv?
Alternativt någon i Umeå-trakten som har utrustning för att utläsa felkoden på däcktrycksövervakningen till en rimlig peng.
Tycker inte jag behöver den funktionen (Den var trasig redan när jag köpte bilen). så jag vill inte uppsöka verkstad och betala en tusenlapp bara för att de ska koppla in datorn för felsökning/urkoppling.
Exempelvis att man kan rycka ett kontaktstycke någonstans eller peta ur någon säkring?
Problemet är alltså att jag får varningen med "Tire presssure check, not functioning" varje gång jag startar bilen samt att den stora indikeringen med "sensor fault" lyser hela tiden när jag kör.
Eller tips på hur jag kan felsöka dessa saker själv?
Alternativt någon i Umeå-trakten som har utrustning för att utläsa felkoden på däcktrycksövervakningen till en rimlig peng.
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
Laguna II 1,8 16V -01.
-
Re: Koppla ur däcktrycksövervakningen?
Hej!¨
I samband med att det börjar bli dags att införskaffa vinterdäck till "le cabbé" så har jag ställs inför samma tankar. Jag vill inte ha ilsken information lysande bara för att däcken/fälgarna inte är utrustade med rätt ventiler. Jag fick pris på verkstaden att för ca 600:- kan dom koppla in datorn för att koppla ur funktionen.
Precis som du funderar jag om man inte kan rycka någon säkring eller göra någon annan enkel åtgärd.
Någon som vet?
Bilen? Megane CC 2007.
Helsingborg
I samband med att det börjar bli dags att införskaffa vinterdäck till "le cabbé" så har jag ställs inför samma tankar. Jag vill inte ha ilsken information lysande bara för att däcken/fälgarna inte är utrustade med rätt ventiler. Jag fick pris på verkstaden att för ca 600:- kan dom koppla in datorn för att koppla ur funktionen.
Precis som du funderar jag om man inte kan rycka någon säkring eller göra någon annan enkel åtgärd.
Någon som vet?
Bilen? Megane CC 2007.
Helsingborg
Re: Koppla ur däcktrycksövervakningen?
ända sättet är nog att klippa kabeln till taldatorn och plocka lampan i displayen, är inte så enkelt nu för tiden att koppla bort något som bilen vill att det skall funka, utan att tala om för bilen att det inte skall göra det. alltså lev med det under vintern, alt köp givare till fälgarna och koda in lr koda bort funktionen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen