Renault Clio 98 droppar olja

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersnorder
Posts: 29
Joined: 05 Feb 2009, 21:58
Location: Stockholm

Renault Clio 98 droppar olja

Post by andersnorder »

Har en Renault Clio från 98 som har gått ca 3000 mil. Den har börjat droppa ngra droppar olja om dagen. Jag tror mig ha lyckats identifiera läckaget till en plugg som sitter under motorn, se bild nedan.

Image

Vad har ni för tipps?

1) Vågar man dra åt pluggen? Vet ej om det är en vanlig bult som man kan dra med skiftnyckel eller ngt annan typ av plugg...

2) Bör man ta ut pluggen och byta packning

3) Ska man strunta i läckaget eftersom bilen är gammal och fylla på med lite olja
då och då?

Tacksam för tipps
Anders Norder
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 98 droppar olja

Post by Tony »

antagligen någon som inte bytt packningen när dom bytt olja i motorn, när gjordes det sist???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
andersnorder
Posts: 29
Joined: 05 Feb 2009, 21:58
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 98 droppar olja

Post by andersnorder »

Hm

Jag undrar om de inte bytte olja när jag bytte kamremmen för lite mer än ett år sedan. Bodde i stan förut och parkerade om bilen varje dag. La inte märke till ngn droppe olja under bilen. Bor nu i villa och har sett att det är ngra droppar på marken.

Vågar man lossa pluggen och byta packning? Antar att det blir lite kladdigt och att man åker på att byta olja i bilen samtidigt...

Anders
Anders Norder
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 98 droppar olja

Post by Tony »

andersnorder wrote:Hm

Jag undrar om de inte bytte olja när jag bytte kamremmen för lite mer än ett år sedan. Bodde i stan förut och parkerade om bilen varje dag. La inte märke till ngn droppe olja under bilen. Bor nu i villa och har sett att det är ngra droppar på marken.

Vågar man lossa pluggen och byta packning? Antar att det blir lite kladdigt och att man åker på att byta olja i bilen samtidigt...

Anders
ja det blir "lite " kladdigt när ca 4liter olja lr vad motorn rymmer rinner ut när man tar bort pluggen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Clio 98 droppar olja

Post by Dennis »

Olja, oljefilter och pluggpackning ska ändå bytas en gång om året.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply