AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

liffride

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

turbomart wrote:
liffride, är det samma för dig? Har du ordentlig kyla på vä sida? Alltså runt 8-10gr? Jag har nog runt 18gr.

Ska jaga givare när jag är åter på svensk mark.

Så otroligt störande att sitta och svettas när röret under huven är täckt av ett tjockt islager...

Vad är det som styr flödet genom förångaren? Är det bara kompressor på-fullt flöde/kompressor av-inget flöde eller finns nån kran eller reglerventil som reglerar flödet?
Ja, det är exakt samma för mig. det känns inte tillräckligt kallt, och uteluften skjutsas rakt in i bilen på höger sida.

Mitt rör är kallt, men nån is är det inte så jag undrar om det är tillräckligt kallt?

Funderar på att göra provtryck och påfyllning.

Undrar också över flödet. Någon som vet?
Stefan Helleblad
liffride

Post by liffride »

Har nu varit ute och mätt upp tempen:

förarplats vänster utblås: 16 som bäst

Förarplats mittutblås: 21-22 som bäst

Passagerarplats båda utblåsen: 26-29

La också märke till att med full fläkt blev det något högre temp:

ca 18 grader på vänster utblås.
Stefan Helleblad
turbomart

Post by turbomart »

liffride wrote:Har nu varit ute och mätt upp tempen:

förarplats vänster utblås: 16 som bäst

Förarplats mittutblås: 21-22 som bäst

Passagerarplats båda utblåsen: 26-29

La också märke till att med full fläkt blev det något högre temp:

ca 18 grader på vänster utblås.
Jo, det låter tämligen lika som min situation.

Och att tempen ökar när flödet ökar är ju logiskt. Kylenergin är ju ändå den samma. Högre flöde-högre temp eller lägre flöde och lägre temp.

Jag har beställt en "Evaporator temp sensor" från min handlare. Kostade "bara" 169kr. Rapporterar när jag bytt. Känns som ett långskott... sätter inga låga odds på denna.

liffride, du får gärna mäta upp din sensor. Frågan är bara vad vi gör om du mäter upp samma värden som jag... är det då rätt eller fel? Svaret får vi när jag fått min nya, nån gång nästa vecka (runt 28/7).

Men frågan kvarstår, vad styr flödet i kylkretsen? Är det bara kompressor av/på? Om man vill ha varmt och avfuktat på vintern, kyler man då som på sommaren och sedan värmer eller? Jag har för mig att värmelelmentet sitter före förångaren om man ser till luftens flödesväg.

Är det som så att kylan egentligen fungerar utmärkt och problemet ligger i att värmen ej stängs av? Alltså läckage i värmekretsen, värmekranen stänger ej?

Tids nog lär vi få svaret. Forum power!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride

Post by liffride »

turbomart wrote:
Och att tempen ökar när flödet ökar är ju logiskt. Kylenergin är ju ändå den samma. Högre flöde-högre temp eller lägre flöde och lägre temp.

Jag har beställt en "Evaporator temp sensor" från min handlare. Kostade "bara" 169kr. Rapporterar när jag bytt. Känns som ett långskott... sätter inga låga odds på denna.
Ja, det är helt logiskt- men det gör att jag ine kan släppa iden om att det faktiskt inte finns tillräckligt med kyleffekt i förångaren av någon anledning.

Det var ju ändå ett hyfsat pris. hade sett franför mig fantasisummor på 500spänn... :)
Bra, då vet vi snart om det är den eller ej!
turbomart wrote: liffride, du får gärna mäta upp din sensor. Frågan är bara vad vi gör om du mäter upp samma värden som jag... är det då rätt eller fel? Svaret får vi när jag fått min nya, nån gång nästa vecka (runt 28/7).
Ja, det gör jag gärna. Har inte blivit av än pga att klockan är emot mig! Var sitter denna då?
turbomart wrote: Men frågan kvarstår, vad styr flödet i kylkretsen? Är det bara kompressor av/på? Om man vill ha varmt och avfuktat på vintern, kyler man då som på sommaren och sedan värmer eller? Jag har för mig att värmelelmentet sitter före förångaren om man ser till luftens flödesväg.

Är det som så att kylan egentligen fungerar utmärkt och problemet ligger i att värmen ej stängs av? Alltså läckage i värmekretsen, värmekranen stänger ej?
Jag har suttit ett antal timmar och forskat på nätet, och dom i flödesscheman jag hittat(ej laguna specifikt, endast generella scheman) så sitter förångaren först och värmeelementet mixas i efteråt med hjälp av "flapsen". Alltså bypassas värmaren helt när den inte behövs,
iallafall när allt fungerar som det ska...

Angående lukten som vi båda känner så såg jag någonstans ett tips på att man kan spraya in någon lämplig cleaner där kupefiltret (ta bort det först) sitter (med fläkten igång och re-cirk på) och därigenom få bort mögel/svamp och liknande som tydligen gärna växer på förångaren... men jag såg inget om att det skullle påverka funktionen nämnvärt.

En annan grej som jag ska göra är att kolla kondensorn och se om den är ren eller full med flugor o annat sk*t. men det skulle ju påverka kylningen, och inte bara vänstersidan.
Men som sagt, jag är ju inte säker på att jag har fullgod effekt i ac:n
Hur kallt ska röret som går in i kupén vara?

Forum Power!
Stefan Helleblad
liffride

Post by liffride »

För att förtydliga:

Som jag förstår det finns det ingen värmekran, utan luften bypassar värmeelementet med hjälp av dom två mix- motorerna. Luften går däremot alltid igenom förångaren.

Men här kan jag ha fel, det här är baserat på generella beskrivningar av klimatsystem.
Men jag tycker det verkar stämma.

En sak till:
Borde det inte finnas tempsensorer även i kupen?
en på förarsidan och en på passsagerarsidan? Vet att det är så på en del andra bilmärken.

Hur vet annars klimatkontrollen att den uppnått önskad temperatur?

Jag skulle sätta mina pengar på att det är en sån som strular om det finns...

Hoppas få omsätta det här till praktiska övningar senare... :)
Stefan Helleblad
chh

Post by chh »

Tempsensor i kupen finns i foten på backspegeln.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
liffride

Post by liffride »

chh wrote:Tempsensor i kupen finns i foten på backspegeln.
Tack,

Ska mäta dessa senare!
Stefan Helleblad
liffride

Post by liffride »

Så- nu har jag varit ute och mätt lite:

Började med att mäta både left och right hand mixing motor över kontaktstycket
(det gröna) bak på klimatpanelen:

Left hand mixing motor: 38 ohm

Right hand mixing motor: 39 ohm

Alltså klart godkänt enligt utdraget du la upp, turbomart.

Nästa steg var att via samma kontaktstycke mäta upp "evaporator temp sensor".

Mätte över 19 och 28 på kontaktstycket. Nada! helt dött! avbrott!

Jag dubbelkollade och trippelkollade att jag hade läst rätt, både i scheman och här i denna tråd.
stift 19 och 28. kollade igen kontaktstycket. stift 19 och 28. kollade att det var rätt kontaktstycke. Det var det.
Jag har alltså avbrott antingen kablaget till sensorn, eller i själva sensorn. nästa steg blir ju att
mäta sensorn, vilket jag inte hade tid med nu.

Turbomart, du kan ju kolla vad du får för värden om du mäter ifrån kontaktstycket du med. sladdarna hade färgen gulsvart(28) och svart(19)
Gröna kontaktstycket.

Mätte även över inner-temp-sensorn bakom inre backspegeln, via det andra kontaktstycket.
på schemat ser det ut som två sensorer med samma jordpunkt(stift 26)
här fick jag mellan stift 26 -29: 13 kOhm och stift 26- 22: 10 mOhm
Men här är jag inte riktigt säker på funktion...
Finns även något som ser ut som en fläkt på schemat i samma komponent?
Förklaring någon?

Spännande...
Stefan Helleblad
turbomart

Post by turbomart »

liffride wrote:
chh wrote:Tempsensor i kupen finns i foten på backspegeln.
Tack,

Ska mäta dessa senare!
Och endast där, skall tilläggas. Alltså innerbackspegeln. Alltså endast en uppmätt temp i kupén.

Det är en NTC termistor. Kan kanske vara lite knepig att mäta upp då den sitter inbyggd i en "micro-turbine". Alltså en liten fläkt, tempsensorn och en sensor för luftfuktighet sitter ihopmonterade i en liten enhet.

Men luskar man lite i elschemorna så kanske man kan hitta rätt pinnar i dess multikontakt. Och om denna skickar fel information till beslutande organ så kan ju resultatet blir det vi upplever.

Åkte fö hem idag från semestern. Startade i Norrtälje. 24gr varmt och tokigt fuktigt. Inget trevligt klimat i bilen. Under resans gång blev det kallare och kallare ute. I Västerås var det ca 17 gr ute och duggregn. När det strax efteråt blev 16gr så ställde jag upp tempen till 18-18 och knäppte över i Auto. Anläggningen har stått på 16-16/AC på/fläkt 4-5/rakt fram de senaste 2 veckorna...
Martin Berg - Karlstad
!!SÅLD!!
turbomart

Post by turbomart »

liffride wrote: Mätte över 19 och 28 på kontaktstycket. Nada! helt dött! avbrott!
Onekligen intressant och värt att gräva djupare i. Ditt nästa steg är ju att plocka ur sensorn och mäta direkt på den.

Gör som följer:
- Ta fram bra ficklampa (inga verktyg behövs!)
- Ryck bort plastskölden som sitter till höger om gaspedalen. Sitter med 2st snäppfästen, ett i framkant och ett i bakkant. Bara att dra rakt ut.
- Gör några höga upphopp och lite grodhopp för att få upp värmen i kroppen och kör sedan lite uppmjukningsövningar för armar, axlar och nacke.
- Lägg dig på rygg på vänster tröskel
- Skjut ifrån med fötterna som står ute på marken så du glider in på rygg tills du kilat in huvudet ungefär vid gaspedalen.
- Du ser då två alu-rör som kommer uppifrån torpedväggen. Det är rören till värmeelementet. Om du nyss haft bilen igång bränner du dig på dessa!!! [smilie=mad5.gif]
- Med ficklampans hjälp så lokalisera givaren som sitter mellan rören! Två sladdar går till den. Vrid den 90gr moturs (eller var det medurs..?!). Sen kan du dra den rakt ut. Den sticker in ganska långt, kanske 10cm. När du sedan har fått den ur plastlådan så kan du få bort kontakten och mäta upp den.

När du mätt upp den så passar du givetvis på att mäta upp kablaget också upp till kontakten på ECC-enheten.

Men om du har avbrott och jag har ett värde som är typ 1000ggr för stort så är det ju rimligt att vi får samma resultat.

ECC-enheten kanske uppfattar detta som att tempen vid evaporatorn närmar sig absoluta nollpunkten, och därför lägger på värme för att inte evaporatorn ska bli en enda stor isklump.
Martin Berg - Karlstad
!!SÅLD!!
liffride

Post by liffride »

turbomart wrote:
Men om du har avbrott och jag har ett värde som är typ 1000ggr för stort så är det ju rimligt att vi får samma resultat.

Ja, helt klart!
När var det du fick den nya sensorn?

Tack för guiden, ska utföras så fort tiden tillåter... förhoppningsvis idag.

Men det känns ju troligast att det är sensorn det är avbrott i...
Stefan Helleblad
turbomart

Post by turbomart »

liffride wrote:
turbomart wrote:

Ja, helt klart!
När var det du fick den nya sensorn?

Tack för guiden, ska utföras så fort tiden tillåter... förhoppningsvis idag.

Men det känns ju troligast att det är sensorn det är avbrott i...
Beställde den i fredags, får den förmodligen onsdag denna vecka.
Martin Berg - Karlstad
!!SÅLD!!
turbomart

Post by turbomart »

Jag blir galen! [smilie=mad2.gif] De olika manualerna motsäger varandra hela tiden! Det går runt runt i skallen och det känns som jag står på ruta ett igen...[smilie=crazy.gif]

I Renaults felsökningsmanual finns felsökningsscheman. Lusläser man så får man fram en del matnyttigt.

Tyvärr av det tråkigare slaget denna gång. Det finns ett felsökningsschema man ska använda om luften är för kall. Där står:

"Check the resistance of the evaporator sensor across
track 1 and track 2 of the sensor. Change the sensor if the
resistance is not approximately: 30 KΩ at 25˚C."

KOhm!!!! Som jag misstänkte och befarade. Jag kan nog sätta pengar på att min tempsensor inte är trasig.

Det som styrker att just denna manual har den rätta texten är, att jag kollade vad ELFA erbjöd för NTC-termistorer("pärlformade, som jag tror att det sitter i våra bilar). Den "minsta" är specade som 2,0kOhm (vid 25grC). Ingen på 30 Ohm. Däremot har de flera på 30kOhm. Suck...[smilie=icon_gonk.gif]

Så har man säkert konstaterat fel på denna givare, och har och kan handha en lödpenna, så kan man köpa en ny på ELFA för 33,70kr...
Martin Berg - Karlstad
!!SÅLD!!
liffride

Post by liffride »

Ja,
har nu konstaterat att även min är hel.
ca 38kohm bjöd den på.

MEN! Jag har inte mätt upp kablarna än... Skulle inte förvåna mig om det var fel stift enligt schemat. nåväl.

Återkommer strax.
Stefan Helleblad
liffride

Post by liffride »

Ok, då var det uppmätt:

Mellan stift 28 och ena stiftet på kontakten till tempsensorn var det kontakt.

Mellan stift 19 och andra stiftet på tempsensorn var det ingen kontakt.

Däremot stämde inte färgen på sladden mellan stift 19 och kontakten till tempsensorn.

Däremot stämde färgen jättebra med stift 15, där var det också kontakt...

Nu har jag inte mina scheman här, så jag kan inte kolla. Men visst låter det som att det
stod fel även där... :roll:
Stefan Helleblad
Post Reply