Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by figgesoft »

Lättast är att hitta kontakter för tändspolar och de diverse givarna på skroten.

Anslut sedan megasquirten som ett piggyback system.

Men den enda signalen du delar på är från vevaxelgivaren,
då kommer orginal varvräknare funka, samtidigt som orginalboxen sköter trippmätare + startspärr.

Sedan ansluter du bara triggertråden (grön på bilden) till megasquirtet och använder 5volten från orginalboxen.
Bild på http://www.megamanual.com/ms2/v3ext_wiring.gif
Glöm inte använda skärmad kabel där....

Lägg squirtet i säkringslådan (vid bränslepumpsreläet) eller brevid/bakom batteriet.

Sedan är det bara att tuta o köra.

Vilken motor har du ? :)


Läs mer här:

http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=31&t=7599


edit ändrade bildlänken
Last edited by figgesoft on 22 Jul 2010, 19:43, edited 1 time in total.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by m268 »

jag är ny har på forumet, har läst och sökt men får inte riktigt kläm på det. mina inlägg verkar försvinna... provar igen.

figgesoft: jag hade nog tänkt mig börja i liten mindre skala jämfört med ditt superprojekt du länkar till. väldigt trevligt förresten, men hittar inte mycket om hur du installerat megasquirtet. dessutom kan jag inte se bilden.

jag har motor K7M
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by Joakim16v »

Du måste ha namn och ort enligt forumreglerna, annars är det någon sadist som sitter och tar bort inlägg så man inte har någon kolla på t.ex frågeställning... Totalt puckat..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by figgesoft »

Men lol. är det inte bättre att bara pm'a en varning och sedan låsa tråden precis som i alla andra forum ?!



Nej mitt ms2v3 är inte installerat ännu, bara färdigbyggt i väntan på att lägenheten blir färdigrenoverad, (det råder tidsbrist för bilskruvande).
Tillsvidare har jag i princip bara monterat större spridare för E85 drift.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by m268 »

Joakim16v: Aha! Då har det klarnat en hel del. Tack! Håller med om att det är mycket märkligt att inte ens få ett pm.

figgesoft: Mitt MS är inte heller riktigt färdigbyggt, men jag är ganska säker på att jag har allt. Ett jäkla jobb att hitta komponenter med militär eller automotive-klassning. Din piggyback-idé är intressant och kanske bra att börja med, men jag hade hoppats kunna byta hela ecu'n så småningom. Dvs skippa startspärr och simulera signal till varvtalsvisaren etc. Jobbigare men snyggt. Jag är inte så mycket ute efter trim.
Sen är det samma läge för mig; tiden räcker inte riktigt till...
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: 55-pol ECU-kontakt till Megane -97

Post by figgesoft »

jag förstår dig! byggde mitt msextra för 2 år sedan.

Tänk på att du bör ha två drivsteg för tändspolarna- om du kör med orginal spolar(wasted spark).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply