AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Hej!

Upptäckte idag att AC:n endast kyler på förarplatsen i min Laguna II från 02.

Resultatet är att det aldrig blir svalt eftersom det pumpas in luft utifrån på passagerarsidan.

Min tanke är att det är något spjäll någonstans som trilskas,

Men vart sitter det?


Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Att lyfta av batteripolerna i 15 min hjälpte inte.

Har kollat lite i haynes och misstänker det som kallas "right hand mixing motor"

Dessvärre står det att instrumentpanelen måste rivas, men inte hur mycket.

Är det nån som vet mer exakt var den sitter och hur mycket som måste rivas?


Mvh
Stefan
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

har nu testat lite till-

värmen funkar på båda sidorna, men det kanske inte är helt jämnt.

Men någon kyla finns det fortfarande inte på pass.sidan.
Stefan Helleblad
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by Le capot »

Berätta gärna hur du löser problemet - jag ska själv försöka ta itu med ett liknande fall på min -04. Ibland kommer det kall luft i mittutblåset och samtidigt varm luft i vänster utblås. Jag hörde i vintras att det gnisslade några gånger i vad som jag uppfattade som spjäll/spjällmotorer och antagligen är det något spjäll som behöver smörjas upp eller göras rent kan jag tänka mig.

För mig är det dessvärre bara halva problemet - jag har också drabbats av fenomenet "ingen kyla över 2300 rpm" som diskuterats rätt flitigt i andra trådar. Får se vad som blir svårast att åtgärda...
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by Dennis »

Meca har kompressor med variabel kompression för ca: 4200:-
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Ja, jag tänkte att någon annan skulle berätta hur dom lösde det... [smilie=001_07.gif]

Tänkte väl lämna den till någon som kan kontrollera om det finns tillräckligt med kylmedium först... INNAN man börjar riva ner instrumentpanelen...
Men eftersom den kyler på ena sidan så borde det ju vara ok...

Kan man se någon info om spjällen om man kopplar upp med obd-2?

Tråkigt att du drabbats av "ingen kyla över 2300 rpm"
Verkar klara mig än så länge. undrar om man kan förebygga det på något sätt?
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Hej på er!
Ny sommar, nya ac-strul. Som vanligt upptäcks de lagom till semestern och första verkstadstid är fram i höst...

Precis som förra gången (förra sommaren) så går man in här och tänker starta en tråd om det, endast för att upptäcka, att nån annan har hunnit före!

Jag har alltså samma problem som liffride. På passagerarsidan så kommer ingen kyla.

För att vara lite mer detaljerad. Igår var det ca 30gr ute. AC inställd på 16-16, fläkten på 5:an.
Vänster utblås på panelen (ute vid dörren) ca 17gr
Vänster utblås i mitten på panelen ca 18 gr
Höger utblås i mitten på panelen ca 26gr
Höger utblås på panelen ca 26gr.

Med iställning 26-26 blir tempen typ 58gr både hö-vä [smilie=devil.gif]

Samma mönster gäller om man kör defrost (uppåt) eller mot fötterna. På vänstra sidan blir det kallare, på högra sidan är det typ utetemp.

Ytterligare fakta: Jag startar bilen, springer ut å kollar under huven. Känner på AC-rören som går mot kupén (det tunnare av de två). Det blir kallt på 10-15 sek. Efter ca 25s så är röret alldeles frostigt.

Så det känns verkligen som om min mekanik funkar. Inte så oväntat iofs då jag körde hela 2300rpm-racet förra sommaren. Har ny kompressor och elektronikenhet, nyfylld förra sommaren.

Reflektioner:
- Givetvis har jag fel på nåt spjäll nånstans för högersidan.
Men, om jag nu har fungerande mekanik, varför blir det inte kallare än 17gr på vänster? Pratade lite snabbt med Volvo, och de säger att inblåstempen borde ligga på ca 8gr.
-Precis som för LeCapot så har jag hört ett gnällande gnisslande. Har för mig det var i vintras! Har inte hört det på länge...
-När jag tänker på det, så tycker jag inte att min kupénäsa (alltså prylen som sitter vid innerbackspegeln och mäter temp-fukt-otäckheter) låter lika mycket längre...

Frågor:
Var sitter dräneringen? Det var länge sedan jag såg nån pöl under bilen... Oroar mig...
Ibland luktar det "sådär" när man drar igång fläkten...

Det enda spjället jag har hittat hittills är det för recirken. Det är synligt om man tar bort hanskfacket. Sitter ovanför luckan till kupéluftfiltret. Man ser att det kör när man trycker på knappen.

Det känns spontant som att mitt problem är, förutom ett eller möjligen 2 spjäll, förångaren är igensatt av sk*t-vatten-mögel som gör att den inte avger tillräckligt mycket kyla.

Ska felsöka lite mer idag. Riva bort askkopp-kortläsare och leta spjäll.
Kanske lite mer RTFM också, för att minimera gissningarna.[smilie=331.gif]
liffride wrote: undrar om man kan förebygga det på något sätt?
Lider också med dig LeCapot... [smilie=icon_xp.gif] Det går att mildra den sura bieffekten att elektroniken brinner genom att separera matningen till kompressorns magnetkoppling och till bypassventilen. Montera en extra säkring. Har för mig att vi har skrivit om det i 2300rpm-trådarna.

Kul (?) att vi är fler med samma problem. Förra sommaren knäckte vi 2300rpm-nöten. Nu får vi se till att lösa detta. ForumPower!!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Ja, det är mycket kul att vi är fler med samma problem :wink:

Ta gärna med kameran om du börjar riva, har inte hunnit själv eftersom jag
drabbades av "vandrande motorvarv och oanvändbar gaspedal(fuel injection fault)"
häromdagen... Men det kommer en annan tråd om det.

hursomhelst- verkar som du har samma problem som jag.

Fast jag inbillar mig att det är kallare än så på min passagerarsida.
Men jag har ju inte mätt så det kan ju vara just inbillning.

Skam den som ger sig!
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Le capot wrote:Ibland kommer det kall luft i mittutblåset och samtidigt varm luft i vänster utblås.
Hej.
Det är skillnad på vänster och höger mittutblås. Sätt tempen vänster 26 och höger 16 så känner du skilland mellan hö-vä mittutblås. Om du inte gör det så har du kanske inte samma problem som mig och liffride.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

liffride wrote:jag
...drabbades av "vandrande motorvarv och oanvändbar gaspedal(fuel injection fault)" häromdagen...
Grattis! [smilie=thumbsup.gif] [smilie=icon_scream.gif] [smilie=mad2.gif]
Har fö lagt en dryg timme på rivning nu och man kommer ganska långt på det... Allt sitter med plastclips/plasttungor/plastspärrar/kardborre/julgransknappar...

Rev bort (i följande ordning):
Kortläsare, kopplar ur sladdar (bara att dra rakt ut)
AC-elektronikenhet, kopplar ur sladdar (metallspärrar/tungor som skall tryckas uppåt, på hö/vä undersida av enheten)
Radio (original, speciella verktyg behövs, ev går det med grov ståltråd), kopplar ur sladdar
Facket ovanför radion (plasthakar uppe/nere, hö/vä
Handskfacket (lådan innanför luckan) (en torx30 plus 4 plasttungor uppe/nere, hö/vä)
Ljuddämpningsmatta ovanför passagerares fötter (en eller möjligen 2 kardborre plus en julgransknapp
Plastsköld vid passagerares vänsterfot (bara dra, 2st knappar)
Plastsköld vid gaspedalen (bara dra, 2st knappar)

Jag har haft batteriet urkopplat över natten. Kopplade tillbaka det. Stack in kortet (hela vägen). ECC:n var då OFF. Även fast den var det kunde jag höra att den körde diverse spjällmotorer. Ålade in och tittade uppåt/inåt vid passagerares fotutrymme och kunde se att den körde ett spjäll.

Sedan startade jag ECC:n. När jag körde tempen 16-26-16-26 så kunde jag se hur detta spjäll gick mellan sina ändlägen så fint. Det går till ändläget och sen en lite bit tillbaka för att fånga upp glappet mellan spjällmotorn och axeln. Så det spjället funkar iaf. Men vad gör det egentligen? Blandar in varmluft? Blandar in kalluft?

Jag skulle verkligen vilja ha ett flödesschema där man ser vilken väg luften tar, hur värme och kyla blandas in och hur det separeras för hö/vä sida och i vilken ordning allt sker...

Måste läsa på!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Nu kom jag på nåt annat... Istället för att det är ett spjäll som knasar på vänstersidan, så kanske det är en kran som inte stänger av värmningen av luften till höger sida?! Eftersom det går att ha olika temp på hö-vä sida, så borde det väl vara en kran för värmen på hö sida, respektiven en kran för värme på vänster?!

Sitter å läser...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Hittade svar på en av mina frågor iaf...

NOTE: The evaporator outlet is located under the
exhaust heat shield.

Alltså, dräneringen sitter på undersidan av bilen, ovanför värmeskyddet... Får krypa under å kolla.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Nu börjar det bli intressant!

Tror att du kan vara inne på något-
har varit ute och kört lite idag för att se om fuel injection fault kom tillbaks (gjorde det inte) och det luktar ju unket här med!

Skulle gärna vilja läsa ett flödesschema jag med, hittade du något?


Fortsätt rapportera, väntar med spänning!
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Det verkar jobbigt, som jag anade. För att komma "the guts" i anläggningen, t ex förångaren (evaporator) så börjar man med att ta bort ratten... Det går alltså ut på att riva hela instrumentpanelen. Lite smådrygt. Airbags å grejer.

Lite beskrivning av flaps and motors å annat kul:

Från Renaults Laguna-manual Nov 2000 MR339 (2.0T motorn ej beskriven)

Kap 62 sid 64 och vidare,

RECIRC MOTOR:
The recirculation motor positions the air inlet flap
depending on the requirements determined by
automatic control.
The recirculation motor can be accessed once the
beam has been removed (see method for removing
the evaporator).

Den är placerad ovanför kupeluftfiltret på höger sida.

min not: "...once the beam has been removed..." och denna beam är ett förstärkningsrör som i princip går mellan A-stolparna. Du kommer åt den efter du demonterat instrumentbrädan... = hel helgs nervpirrande jobb... = asdrygt.


LEFT HAND MIXING MOTOR
The mixing motor positions the air inlet flap depending
on the requirements determined by automatic control.

I princip den enda delen enligt manualen du kan byta utan att ta bort instrumentbrädan.
Ta bort plastskölden vid gaspedalen
Ta bort plåtkonsolen, 4 skruvar (förmodligen inte helt lätt att komma åt de 2 övre skruvarna...)
Ta bort mixing motor, 2 skruvar + sladden.


RIGHT HAND MIXING MOTOR
The mixing motor positions the air inlet flap depending
on the requirements determined by automatic control.
The right hand mixing motor can be accessed after the
dashboard has been removed (see method for
removing the evaporator).

Jag tycker att denna borde gå att ta bort utan att ta bort instrumentbrädan. Man ser åtminstone skruvarna som håller fast den efter man tagit bort lådan i handsfacket. Man ser underifrån att den arbetar när man ändrar temp på hö tempratt.


DE-ICING DISTRIBUTION MOTOR
The distribution motor positions the air inlet flap
depending on the requirements determined by
automatic control.
The distribution motor can be accessed after the beam
has been removed (see method for removing the
evaporator).

Sitter innanför/ovanför LEFT HAND MIXING MOTOR.


LOWER BLOWN AIR DISTRIBUTION MOTOR
The air distribution motor positions the air inlet flap
depending on the requirements determined by
automatic control.
The air distribution motor can be accessed after the
beam has been removed (see method for removing
the evaporator).

Sitter ovanför/innanför RIGHT HAND MIXING MOTOR


Det enda spjäll jag kan tänka mig ställa till mitt problem är RIGHT HAND MIXING MOTOR. Men jag har ju sett att den fungerar!! Jag ser ju att den rör på sig när jag ändrar tempen på hö sida. Jag ser att den går mellan båda gränslägena... Den rör sig inte när man kör tempen på vä sida.

Jag har lyssnat noga (ser inte axeln) och kan konstatera att det bara är LEFT HAND MIXING MOTOR rör (mellan ändlägena, som på hö sida) sig när jag kör tempen på vä sida.

Hmm... Nu ska jag vidare till nästa manual, felsökningsmanualen. Får se vad den kan ge.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Plöjt igenom Haynes-manualen, gav inget nytt. :( Lite knepigt att lokalisera sig på bilderna också, eftersom allt är spegelvänt...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply