Har svårt att växla ibland.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ALX
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2005, 09:42
Location: Sweden

Har svårt att växla ibland.

Post by ALX »

Jag har en Espace 2,2 dT med manuell låda från -99.
Motorn heter G8T och sitter även i vissa Laguna.
Den har gått 18500 mil men har haft perioder då det varit svårt att få in växlarna.
Känns som man skulle behöva trampa igenom golvet för att koplingen skall ta. I lördags hände det senast. Värkstan har sagt att det kommit in luft i slangen mellan pedalen och kopplingen och att just denna växellåda inte har någon avluftning. Men detta fel har funnits hela tiden i min ägo. Alltså från 1700 mil.
Nu har jag kört drygt 16000 mil och undrar om någon annan har samma problem eller ännu hälre en lösning på problemet?
Mvh Alex
Renault Espace 2,2dt -99
Citroen Xantia Activa V6 -97
renault *S*S
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2010, 12:09
Location: Rimbo

Re: Har svårt att växla ibland.

Post by renault *S*S »

hej,jag har samma problem på min laguna och jag har samma motor som du, jag har funderat på växellåds bussning men din som inte hade gått mer än 1700 mil borde inte ha det problemet,möjligen idag,och det dom sa på verkstaden om att kopplingen skulle få luft det borde man märka tycker jag,min koppling känns bra iaf hur verkar din växelspak när du gasar på och släpper av ?rör den sig mycket?
Sture Säterli
ALX
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2005, 09:42
Location: Sweden

Re: Har svårt att växla ibland.

Post by ALX »

Jag har inga problem med växellådan alls. Det är bara vissa perioder som det är svårt att få in växlarna. Jag har provat med att pumpa med kopplingspedalen funkar ett tag. Men det som märkligt nog har funkat bäst är att låta det gå trögt några gånger sedan byggs trycket upp igen som håller i sig ett bra tag.
Sist gick det inte att få in någon växel alls, så jag pumpade med både broms och kopplingspedalerna och varvade motorn ett par gånger sedan fick jag in ettan lite motvilligt. Frugans teori tar jag en annan gång.
Renault Espace 2,2dt -99
Citroen Xantia Activa V6 -97
renault *S*S
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2010, 12:09
Location: Rimbo

Re: Har svårt att växla ibland.

Post by renault *S*S »

ja,det är nog kopplingen i ditt fall ,för mig är det upphängningen ,växellägen eller lådan,bilen hade gått 12500 när jag köpte den och nu har den kommit till 19000 och det har nog varit lika hela tiden med att vara bra och att nästa gång jag kör så är det sämre på 3 och 4 sämst på 4 ,jag får ta och undersöka saken vid tillfälle hej !
Sture Säterli
Dreams
Posts: 10
Joined: 10 Jun 2010, 08:28
Location: Oxelösund

Re: Har svårt att växla ibland.

Post by Dreams »

Jag har samma symptom, varje gång jag ska iväg på växel så rör sig växelspaken ?.
Christer Bergman
Renault Espace 2.2Dci -2004
ALX
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2005, 09:42
Location: Sweden

Re: Har svårt att växla ibland.

Post by ALX »

Jag far fixat felet.
Jag tryckte ur kolven vid kopplingen med handkraft medans min fru tryckte ner kopplingen med foten. Nu går alla växlar att få i utan problem. Det syns nu att när man trycker ner kopplingen så bottnar kolven för den trycks bakåt när kopplingen är fullt intryckt.
Alltså det enda man gör är be någon trycka ner kopplingen se vad som rör sig under motorn (kopplingen) och hjälpa den att flytta ut ytterligare några mm.

Lycka till

Alex
Renault Espace 2,2dt -99
Citroen Xantia Activa V6 -97
Post Reply