Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Åhå!
Så de går att dela alltså...
Kollade förvisso inte så noga heller.

Tack för det!

/Anders
Anders Helstad
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Drev och remskiva delade och markeringen hittad.
Nu ska kamremmen dit!

/A
Anders Helstad
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Mjaha...
Nu hittar jag inte markeringen för kamdrevet.
Ska väl finnas nåt på kamremskåpan som markeringen på drevet ska peka mot?
Men var?

Image

Image

/A
Anders Helstad
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Tony »

kolla på skyddet som skall sitta ovanför kamremmen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Hittar ingen markering, men förmodligen är det såhär:
Läget på kamdrevet ges av markeringen på remmen. Sen ska remspänningen justeras med specialverktyg XXX. Ska jag gissa så stämde inte specialverktygets inställning med (tidigare befintlig) markering för kamdrev, så då tog man helt enkelt bort det!

Blev till att justera enligt annan metod...

Efter olje- och glykolpåfyllning vred jag om nyckeln, och till min förtjusning startade bilen! :D
Wohoo!
Innan jag körde ut den för tvätt fick jag lacka på lite färg:
Image

Image

Pja, nyanskillnad är oundvikligt med metallic, men den nya tankluckan blev fin.
Image

Även däck och fälg fick en omgång puts innan de sattes på bilen.
Image

Dags att köra ut!
Image

Image

Mycket damm blir det...
Image
Image

Efter en tvätt blir det mycket trevligare! Polering står på tur.
Image

Image
Anders Helstad
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Trodde jag... :evil:

Rasslet från ventilerna, som jag trodde skulle ge sig, ville inte försvinna. Lät som en riktigt sur gammal diesel.
Och efter en stund på tomgång tändes oljetryckslampan...
Fasen!

Oljepumpen??
Något annat jag kan ha klantat till???

/A
Anders Helstad
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by figgesoft »

Kammen fel?
Felaktigt ventilspel?
Sladden till oljetrycksgivaren lossnat ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

figgesoft wrote:Kammen fel?
Felaktigt ventilspel?
Sladden till oljetrycksgivaren lossnat ?
- Kammen är i rätt läge om man ska tro markeringarna på den nya remmen(markeringen på drevet stod nästan rakt upp).
- Hydrauliska lyftare, så ventilspelet går inte att justera. Väl????
- Oljetryckslampan tänds på tomgång, men slocknar om man varvar lite, så jag tror inte sladden krånglar.

Min tanke är att pumpen inte kan/ klarar av att pumpa upp oljan till lyftarna, vilket gör att det rasslar så illa...?

/A
Anders Helstad
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by figgesoft »

Är inte så bekant med motorns interna delar,
men om du inte pillat på oljepumpen så borde den väl vara okej? ;)

Kanske för mycket spel på "lyftar-delarna" efter slipningen?
Provat med tjockare olja?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Precis...
Pumpen funkade ju innan, men skruven som flög loss hade slagit märken i drevet på "auxiliary shaft" som driver oljepumpen. Funderar på om det kan ha hänt något då.
Eller om det är täppt i oljesilen av någon anledning.

/A
Anders Helstad
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Tony »

hydraliska lyftare har jag inte sett på den motorn, så du har säkert missat att ställa ventilerna,
och hur vet du att det inte var sånt oljetryck innan då kamremmen var trasig vid köpet ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Tony wrote:hydraliska lyftare har jag inte sett på den motorn, så du har säkert missat att ställa ventilerna,
och hur vet du att det inte var sånt oljetryck innan då kamremmen var trasig vid köpet ??
Läste också att ventilerna ska schimsas, men hur jag än kollade på lyftarna hittade jag inga schims...?
Lyftarna var helt "solida ", om man säger så, så jag antog att det var hydraulisk justering.
Har förstås ingen bild på dom, men här är toppen med lyftarna urplockade.
Image

Image

Jag känner tidigare ägaren väl, och han har inte sagt något om att oljetrycket bråkade, men jag får kolla med honom igen.
Anders Helstad
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Tony »

finns en variant där det ligger en bricka på lyftaren som kan bytas till en med rätt tjocklek, och en annan senare variant som är helt solid, där man tydligen skall byta hela skiten till en med rätt höjd, men vi brukar ta lite på ventilskaftet så blir spelet rätt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Åfasen...
Detta kan vara en sån solid modell då.

Återstår det lilla oljetrycksproblemet...
Får plocka ner tråget och kolla pump och sil.

/A
Anders Helstad
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen

Post by Vauxhallkillen »

Tidigare ägare hade visst haft lite oljetryckslampa ibland... :oops:

Frågetecknen verkar ha rätats ut!
- Plocka isär och schimsa in ventilspelet på lämpligt sätt.
- Plocka isär och renovera oljepump.

Kanske blir bil av det till slut.

/A
Anders Helstad
Post Reply