Knakande/knackande vid rattustlag Clio sport -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peder
Posts: 12
Joined: 27 Mar 2009, 11:19
Location: Täby

Knakande/knackande vid rattustlag Clio sport -04

Post by Peder »

Hej,

Har sökt runt lite på forumet och hittat liknande beskrivningar och svar men tycker inte att jag hittat helt rätt.

Det knakar/knackar från höger fram vid sväng åt vänster eller höger och samtidig acceleration eller motorbroms. Det låter mest vid fullt utslag och avtar med minskande rattutslag för att försvinna helt vid ungefär trekvarts rattuslag från nolläget. Det är inget "klonkande" eller "dunkande" ljud utan låter mer som typ plast mot metall. Det låter flera gånger per hjulvarv. Provade att vänsterbromsa samtidigt som jag körde i cirkel och ljudet ökar i intensitet med ökat motormoment. Vid några tillfällen knastrade det mer än knakade (alltså många knak per hjulvarv). Jag har svårt att avgöra om det är proportionellt mot motorvarvtal eller hjulvarvtal. Det låter mest på ettan vid cirkelkörning men det kanske beror på att man kan belast mest på ettans växel vid stora utslag (det börjar gå för fort på tvåan och trean innan man kommer upp på dragvarv vid snäv cirkelkörning). Det låter inte om man håller jämn gas eller om man bara rullar, oavsett rattutslag.

Jag har bänt, ruckat och juckat på hjul, stag och allt jag kommit åt men inte hittat något uppenbart. Jag köpte bilen i juni och det ingår ett halvårs blocketförsäkring som täcker t ex drivaxlar men inte felsökning om det visar sig att felet beror på något som inte täcks av försäkringen så därför vill jag ta reda på så mycket som möjligt själv. Jag gjorde cirkelprov med bilen innan köp och hörde inte ljudet då.

Tacksam för svar.

Mvh

Peder
Peder Wiegurd
Clio Sport -04
cb2ms
Posts: 11
Joined: 22 Feb 2010, 20:04
Location: Eskilstuna

Re: Knakande/knackande vid rattustlag Clio sport -04

Post by cb2ms »

Låter som det kan vara en drivknut. Titta innre och yttre knut på höger drivaxel.
Magnus
Post Reply