Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Moderator: Forumpolisen
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Vad borde ett motorbyte gå på? (exlusive motor o div. andra komponenter)
Fick ett pris på 18000kr hos en mekaniker (lite i överkant enligt min mening)
Fick ett pris på 18000kr hos en mekaniker (lite i överkant enligt min mening)
Björn Ferm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Visst finns det motorer där inte ventilerna krockar med kolven vid kamremsbrott. Jag hade en Opel Kadett 16i, på den brast kammrennen mitt i mörka småland. När bärgaren kom hade jag upptäckt det hela och han for iväg och skaffade en ny rem, fast det var söndag, och så monterade vi den.
Orsaken till att motorerna idag inte är sådana är väl helt enkelt att man ökat trimmingsgraden för att öka vekningsgraden bl.a.
Sen kan man ju fundera över varför det finns motorer som har 18000 mils intervall på kamremsbyte och andra med 6000 mil. Vad är det för matrial i remmarna ? Måste remmen gå som ettW eller M, rimligtvis ökar väl påfrestningen. Sen är det väl så att bilfabrikanterna vill ha en kontruktion som får kunden att lämna in bilen och betala bra, utan att klaga nått nämnvärt. Ett EU-krav på minst 10000 mil och 9 år t.ex - då skulle ni se att det kom fram remmar som höll !
// Göte J
Orsaken till att motorerna idag inte är sådana är väl helt enkelt att man ökat trimmingsgraden för att öka vekningsgraden bl.a.
Sen kan man ju fundera över varför det finns motorer som har 18000 mils intervall på kamremsbyte och andra med 6000 mil. Vad är det för matrial i remmarna ? Måste remmen gå som ettW eller M, rimligtvis ökar väl påfrestningen. Sen är det väl så att bilfabrikanterna vill ha en kontruktion som får kunden att lämna in bilen och betala bra, utan att klaga nått nämnvärt. Ett EU-krav på minst 10000 mil och 9 år t.ex - då skulle ni se att det kom fram remmar som höll !
// Göte J
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
1,6i 8v ?? kan jag förstå, men jag kan inte komma på någon motor med flerventilsteknik där det funkar att slarva med servicen..Göte J wrote:Visst finns det motorer där inte ventilerna krockar med kolven vid kamremsbrott. Jag hade en Opel Kadett 16i, på den brast kammrennen mitt i mörka småland. När bärgaren kom hade jag upptäckt det hela och han for iväg och skaffade en ny rem, fast det var söndag, och så monterade vi den.
Orsaken till att motorerna idag inte är sådana är väl helt enkelt att man ökat trimmingsgraden för att öka vekningsgraden bl.a.
Sen kan man ju fundera över varför det finns motorer som har 18000 mils intervall på kamremsbyte och andra med 6000 mil. Vad är det för matrial i remmarna ? Måste remmen gå som ettW eller M, rimligtvis ökar väl påfrestningen. Sen är det väl så att bilfabrikanterna vill ha en kontruktion som får kunden att lämna in bilen och betala bra, utan att klaga nått nämnvärt. Ett EU-krav på minst 10000 mil och 9 år t.ex - då skulle ni se att det kom fram remmar som höll !
// Göte J
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Nu har jag kollat allt och 100% av ventilerna hade blivit krökta... 2st hade gått av
Nu till min fråga... hur ska kammarna stå sedan?.. ska de stå i linje med varandra på baksidan? såhär: -- eller ska de stå ||?
Nu till min fråga... hur ska kammarna stå sedan?.. ska de stå i linje med varandra på baksidan? såhär: -- eller ska de stå ||?
Björn Ferm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
dom brukar stå mer \ / iaf dom jag sett,men det finns väl markeringarlorebf wrote:Nu har jag kollat allt och 100% av ventilerna hade blivit krökta... 2st hade gått av
Nu till min fråga... hur ska kammarna stå sedan?.. ska de stå i linje med varandra på baksidan? såhär: -- eller ska de stå ||?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Är det sådana halvmånar på bakkant av kamaxlarna, såsom det är på dom nyare modellerna ( där man monterar verktyget för att låsa kamaxlarna) isåfall ska den större delen av halvmånen va uptill på båda. hoppas du förstår vad jag menar, så du har rätt att det ska vara - - om så är fallet . Är det K4m ?Tony wrote:dom brukar stå mer \ / iaf dom jag sett,men det finns väl markeringarlorebf wrote:Nu har jag kollat allt och 100% av ventilerna hade blivit krökta... 2st hade gått av
Nu till min fråga... hur ska kammarna stå sedan?.. ska de stå i linje med varandra på baksidan? såhär: -- eller ska de stå ||?
Kunde inte installera Dialogys (sista versionen som inte behöver nät) på min win7 laptop heller =(
Johannes Kristoffersson
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Nu har vi fått ihop motorn och den startar..
Det är bara det att den knackar till o från.. kan det bero på gammalt bränsle eller kan det vara nåt annat? Bilen har ju inte gått på ett halvår..
Knackningarna upphör när jag gasar till..
Motorn är en k4m 700
Det är bara det att den knackar till o från.. kan det bero på gammalt bränsle eller kan det vara nåt annat? Bilen har ju inte gått på ett halvår..
Knackningarna upphör när jag gasar till..
Motorn är en k4m 700
Björn Ferm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Har ni hällt i ny olja?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Kan det ha med oljan att göra?Joakim16v wrote:Har ni hällt i ny olja?
Björn Ferm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Ja, när du gasar till ökar oljetrycket och knackningarna försvinner.. Vanligt fel på R19 16v t.ex..
På den var det dock hydrauliska lyftare som kunde kärva ihop av gammalt oljeklet vilket gjorde att det lät som knackningar vid tomgång.
På den var det dock hydrauliska lyftare som kunde kärva ihop av gammalt oljeklet vilket gjorde att det lät som knackningar vid tomgång.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem
Nu har jag ett nytt problem med skitbilen... (börjar bara bli lite less)
Det luktar lite bränt gummi bakom motorn, och kommer lite rök därifrån. (slang för nära motorn?)
sedan när man gasar till, så hör man ett starkt sugande ljud precis bakom motorn i insuget och bilen dör nästan... ljudet varar inte ens i en halv sekund, men det låter nästan som att den inte får nog luft utan tjuvdrar nånstans ifrån... sedan när den väl kommer igång igen efter att den nästan dött, så kan man gasa upp den utan problem... tills nästa gång den gått ner på tomgång... då är det samma sak igen..
Sedan så hittar vi bara en bränsleslang... enligt en kille jag pratat med ska det vara två, men den högra (framifrån sett) hittar vi inte...
Edit:
Nu visar det sig att på vissa modell finns bara en bränsleslang (puh)
Den brända lukten visade sig vara olja på avgasröret...
Och det där att den nästan dog visade sig inte alls när man väl körde bilen...
Bilen gick igenom besiktningen med de bästa, och stabilaste, värden besiktningskillen sett...
CO: 0 (0.3)
CO 2500: 0(0.2)
HC: 001(100)
LAMBDA: 1.00(0.97-1.03)
Och bromsarna som var anledningen till den förra ombesiktningen innan bilen havererade hade vi lyckats få som nya.
Nu hoppas jag att bilen håller ett tag iaf, för säljer den gör jag inte eftersom den knappt är värd nånting (i förhållande till vad vi köpte den för och hur mycket det kostat o få igång den)
Det luktar lite bränt gummi bakom motorn, och kommer lite rök därifrån. (slang för nära motorn?)
sedan när man gasar till, så hör man ett starkt sugande ljud precis bakom motorn i insuget och bilen dör nästan... ljudet varar inte ens i en halv sekund, men det låter nästan som att den inte får nog luft utan tjuvdrar nånstans ifrån... sedan när den väl kommer igång igen efter att den nästan dött, så kan man gasa upp den utan problem... tills nästa gång den gått ner på tomgång... då är det samma sak igen..
Sedan så hittar vi bara en bränsleslang... enligt en kille jag pratat med ska det vara två, men den högra (framifrån sett) hittar vi inte...
Edit:
Nu visar det sig att på vissa modell finns bara en bränsleslang (puh)
Den brända lukten visade sig vara olja på avgasröret...
Och det där att den nästan dog visade sig inte alls när man väl körde bilen...
Bilen gick igenom besiktningen med de bästa, och stabilaste, värden besiktningskillen sett...
CO: 0 (0.3)
CO 2500: 0(0.2)
HC: 001(100)
LAMBDA: 1.00(0.97-1.03)
Och bromsarna som var anledningen till den förra ombesiktningen innan bilen havererade hade vi lyckats få som nya.
Nu hoppas jag att bilen håller ett tag iaf, för säljer den gör jag inte eftersom den knappt är värd nånting (i förhållande till vad vi köpte den för och hur mycket det kostat o få igång den)
Björn Ferm