Felkod hos Bilprovning, någon som har koll?
Moderator: Forumpolisen
Felkod hos Bilprovning, någon som har koll?
Har haft min Megane 1.6 16v -03 i en månad nu, den har stått i garaget mest hela tiden. Vågar knappt köra med den när allt fungerar som det ska
Men nu är jag tvungen att ta den i bruk, idag besiktigade jag den.
Då fick de upp följande felkod.
P0136 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2)
Någon som har en susning om vad som orsakar/orsakat denna?
Avgasvärdena är bra och bilen går så bra en fransk kan göra.
CO 0,0 HC 004
CO 2500 0,0 Lambda 1,00
CO 0,0 HC 004
CO 2500 0,0 Lambda 1,00
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
Hässleholm
Re: Felkod hos Bilprovning, någon som har koll?
Felkod på en lambdasonddanness wrote:Har haft min Megane 1.6 16v -03 i en månad nu, den har stått i garaget mest hela tiden. Vågar knappt köra med den när allt fungerar som det ska
CO 0,0 HC 004
CO 2500 0,0 Lambda 1,00
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dåligt formulerat av mig, undrade varför den fått en felkod på sonden.
Den fungerar och ser inte "nybytt" ut, ett spänningsfall, eller den kanske är på väg att ge upp?
Kopplade upp mig på verkstad idag och det var en gammal felkod vilket bilprovning borde ha sett enligt dem. Nollade den och körde några mil och kollade så den inte indikerat igen. Allt var ok så jag får väl se vad som händer framöver, Om sonden ger upp så brukar det väl lampan inne i bilen tändas eller blinka.
Den fungerar och ser inte "nybytt" ut, ett spänningsfall, eller den kanske är på väg att ge upp?
Kopplade upp mig på verkstad idag och det var en gammal felkod vilket bilprovning borde ha sett enligt dem. Nollade den och körde några mil och kollade så den inte indikerat igen. Allt var ok så jag får väl se vad som händer framöver, Om sonden ger upp så brukar det väl lampan inne i bilen tändas eller blinka.
Dan oderholm
Hässleholm
Hässleholm
Det är den bakre sonden alltså den efter katalysatorn som larmat för att katten inte avgasrenat tillräckligt. Det kan ha inträffat vid kall motor i vintras och man inte har fått upp temperaturen tillräckligt snabbt. Den sonden bara övervakar avgaserna, påverkar inte stydonet och förbränning.danness wrote:Dåligt formulerat av mig, undrade varför den fått en felkod på sonden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ok, tusen tack för svaret. Har inte kikat så noga under bilen, undrade varför den hänvisade till sensor2. Din förklaring låter rimmlig då den varit avställd i vinter och troligen flyttats korta sträckor ett par gånger.
Lite oroande att den lokala Renault/Volvo verkstaden syftade på den "vanliga" lamdasonden. De hjälpte mig dock kostnadsfritt med att släcka felkoden och efterkontrollera.
Får väl skaffa mig en verkstadshandbok och sätta mig in i denna franska varelse till nästa kamremsbyte..och en nyare felkodsläsare som klarar dessa bilar hyffsat.
Edit: En följdfråga...genereras det felkoder om man delar kontakterna till sensorerna/andra motorstyrningsgivare för att ta bord ev. oxid?
Lite oroande att den lokala Renault/Volvo verkstaden syftade på den "vanliga" lamdasonden. De hjälpte mig dock kostnadsfritt med att släcka felkoden och efterkontrollera.
Får väl skaffa mig en verkstadshandbok och sätta mig in i denna franska varelse till nästa kamremsbyte..och en nyare felkodsläsare som klarar dessa bilar hyffsat.
Edit: En följdfråga...genereras det felkoder om man delar kontakterna till sensorerna/andra motorstyrningsgivare för att ta bord ev. oxid?
Dan oderholm
Hässleholm
Hässleholm