Hjälp, startproblem Megané!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
molly

Hjälp, startproblem Megané!

Post by molly »

Är jag ensam om detta problemet? 2 märkesmekaniker har gått bet på detta problem.
Har en Megané kombi-02. sedan 2-3 år tillbaka svårstartad 2-3 ggr/år men har gått igång efter flertal försök. Är ingen skillnad varm el kall. Har provat med båda nycklarna och ingen skillnad.
För en månad sedan kom detta fel varje vecka och jag har fått bärga bilen 2 ggr.
Nyckeln går ner i 180 grader som jag uppfattar det ett halvt varv. Ingen fjädring när jag vrider om den.
Jag vrider tillbaka i 0-läge då går nyckeln att vrida 90 grader sedan går en spärr in. Jag vrider tillbaka i 0-läge osv.
jag har bytt startlåset, nu är skillnaden att spärren endast gick in en gång när den strulade. Nyckeln går alltså ner i enbart 180 grader nu.
Bilen är helt "död" när detta händer. Första bärgningen stod den på verkstad över natten o på morgonen startade den glatt!
Andra bärgningen puttade bärgaren igång den efter 5-10 meter med hjälp av 3 pers!
Går inte att starta med startkablar när detta händer.
Verkstad har kollat batteri, kablar, spänning.
Har fått förslag på startmotorn men jag kan inte fortsätta att chansa och byta ut del för del!!
Har någon förslag på fel?
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Hjälp, startproblem Megané!

Post by Stymie »

Startmotorn låter troligt eftersom det är ett intermittent fel och det går att rulla igång bilen. Första åtgärd är att putsa alla kabelanslutningar på startmotorn (kan vara ärg eftersom felet blivit värre). Andra åtgärden är att kolla stora jordanslutningar mellan batteri och kaross, kaross och motor. Det kan vara kardeler (delar av flätan) som gått av eller att det ärgat i anslutningarna.

Om felet kvarstår, lyssna noga vad som händer när du vrider om nyckeln. Skriv sedan om det i tråden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
molly

Post by molly »

Du hade rätt. Mekaniker ringde idag sa att startmotern var kass. Tack för svaret.
susanne Nilsson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Skönt att det löste sig och att du berättade vad som löste problemet. [smilie=icon_up.gif]
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply