Problem AC, startat system återstartar ej

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Problem AC, startat system återstartar ej

Post by eeyore »

Den varma årstiden är här igen och AC-problemen dyker upp som vanligt.

Min AC har nu börjat bråka igen... samma visa varje sommar verkar det som :-(

Årets problem ser ut såhär en lagom varm dag (t.ex en liten tur till affären):
1) Startar bilen och kör ca 10 minuter. ACn fungerar utan problem och kupén blir härligt sval.
2) Stannar, parkerar och låser bilen typ 45 minuter.
3) Vid start funkar inte ACn och kupén blir härligt varm och svettig. Vid en snabb kontroll under framvagnen syns det att kompressorn inte kopplas in (drivhjulet snurrar inte - magnetkoppling har ej slagit till).

Någon som har en vettig gissning vad detta kan bero på?

Kondensorn byttes för en liten tid sedan eftersom den blivit sönderskjuten i vinter, så systemet är läcksökt och nyligen fyllt. Vidare så fungerar ju systemet vid första start utan några problem, så vad kan vara problemet?
Anders Gyll : Göteborg
snabbis
Posts: 32
Joined: 20 Jun 2010, 11:08
Location: Hisings Backa

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by snabbis »

Hej!
Hade lite av samma fel på min Megane sport 225 -06 , den gick ett tag tills den liksom blev varm, det visade sig att det var givaren som satt på ena röret (tryckgivare) alldeles bredvid kompressorn , man kom åt den via luftintaget bredvid bilens högra dimljus. den va alldeles grön i kontakten , rengjorde där och vips funkade den och slog till som den skulle, du kan ju testa bygla i den kontakten till givaren med ett gem för att se om den slår till när du har upptäckt felet.
Mvh
Johannes Kristoffersson
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by eeyore »

OK, tack för tipset!

Någon där ute som vet var man hittar denna givare på en Megane2 1.6 16v lite mer exakt? Det är ju ganska trångt där framme... måste man riva ner fronten?

Vidare, hur fungerar denna tryckgivare? Om jag förstår dig rätt så sluter givaren kretsen när trycket blir tillräckligt högt? eller är det tvärt om?

Vad har den för funktion i AC-systemet?
Anders Gyll : Göteborg
snabbis
Posts: 32
Joined: 20 Jun 2010, 11:08
Location: Hisings Backa

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by snabbis »

eeyore wrote:OK, tack för tipset!

Någon där ute som vet var man hittar denna givare på en Megane2 1.6 16v lite mer exakt? Det är ju ganska trångt där framme... måste man riva ner fronten?

Vidare, hur fungerar denna tryckgivare? Om jag förstår dig rätt så sluter givaren kretsen när trycket blir tillräckligt högt? eller är det tvärt om?

Vad har den för funktion i AC-systemet?
Är det ingen gas i systemet ( inget tryck) så startar inte kompressorn, byglar du så lurar du systemet tro att det e tryck. Det finns en liknande tråd i problem, kolla lösningen där, kan ev. vara kablage som är dåligt och måste bytas nere vid kompressorn, när han sa det så klickade det givetvis och det hade ja ju hört=)
Mvh J
Johannes Kristoffersson
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by Mats »

Okej så funkar det inte!
På äldre system satt en dubbelbrytande tryckvakt (bryter både för ett förlågt och ett för högt tryck).
På alla nyare ac/klimat sitter det en tryckgivare som mäter absoluttryck. Det är ECU:n som mäter trycket och slår till magnetkopplingen om allt är som det ska, dvs köldmedietrycket är inom godkända värden och det inte föreligger några fel: t.ex. tändspolefel eller lambdafel eller fel på kylfläktarna osv
Det verkar som det vanligaste är läckageproblem på nyare modeller, kylan blir sämre o sämre sommar till sommar för att till slut inte starta alls.
/Mats Nilsson #524
snabbis
Posts: 32
Joined: 20 Jun 2010, 11:08
Location: Hisings Backa

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by snabbis »

Du kan bygla där nere för att kolla om det är tryckgivaren som är felande ( förutsatt att du har gas i systemet). gjort så för att kolla på alla mina nyare renaulter,
megane -04 , megane sport -06 och renault koleos -08
Sen om det är rätt eller fel, men det funkar=)
Johannes Kristoffersson
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by eeyore »

OK, tackar för informationen även om den är lite tvetydig från olika håll...

Har vi någon i sällskapet som är kunnig på AC systemet på riktigt? som vet hur det funkar eller åtminstone skall funka?

Vad jag förstår så sitter denna tryckgivare i den sk högtrycksdelen, dvs efter kompressorn i flödet?
Är jag rätt ute då jag gissar att ett för lågt tryck på högtryckssidan får till följd att kontrollenheten slår av kompressorn för att undvika överbelastning. Ett för lågt tryck på högtryckssidan borde ju indikera för lite köldmedium och kompressorn riskerar då att jobba ihjäl sig. För högt tryck kan å andra sidan indikera stopp i systemet?

Om man nu byglar denna brytare så måste det då enligt snabbis resonemang betyda att tryckgivaren åtminstone inte indikerar för lågt tryck, för då skulle det ju aldrig starta.

Kan man felsöka denna givare på ngt enkelt sätt? Mäta resistans eller spänning kanske?

Fundersamt i mitt fall är att systemet uppenbarligen fungerar med god effekt när det snurrar. Jag hade problem förra sommaren med för lite medium i systemet och då startade det fortfarande varje gång, men effekten var bedrövligt dålig (det blev i bästa fall ljummet istället för varmt en sommardag).
Det jag ser nu är ett tydligt beteende där "varmkört" system inte åter-startar när bilen åter-startas. Så länge jag inte stänger av motorn i första körcykeln funkar det bra oavsett om jag kör 5 minuter eller 60 minuter.
Var är logiken i detta beteende? Jag får inte ihop detta...
Anders Gyll : Göteborg
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by Mats »

Från ca -02 (lite olika mellan olika modeller, vissa tidigare) ser funktionen ut så här: 4 st styrenheter är inblandade: AC/ECC, UCH, UPC, ECU

Från MR366 kap 62A:

AC-funktionens uppbyggnad

AC-funktionen är uppdelad på fyra styrenheter. Förbindelsen mellan dessa fyra styrenheter säkerställs av det multiplexa nätet, utom för den manuella klimatanläggningen där förbindelsen mellan klimatanläggningens manöverpanel och centralenheten i kupén är trådstyrd.
Klimatanläggningens manöverpanel överför förarens begäran, som den vidarebefordrar till de tre andra styrenheterna och styr kupéventilationen, luftfördelningen, luftblandningen och luftrecirkulationen.
Centralenheten i kupén överför begäran om start av kompressorn från klimatanläggningen till insprutningen och styr värmemotstånden i kupén (RCH).
Insprutningsstyrenheten får information från tryckgivaren om kylmedietrycket. Insprutningsstyrenheten ger antingen tillstånd eller ej tillstånd till kompressorstart beroende på bilens funktion och överför detta till skyddsenheten.
Skyddsenheten styr i sin tur effektdelen av klimatanläggningsfunktionen. Den styr kompressorstarten, motor- och kylfläktarna samt elbakrutan.
ORDFÖRKLARING:
RCH = Värmemotstånd i kupén


AC/ECC:
– tolkning av förarens begäran
– styrning av kupéventilation
– styrning av luftfördelning
– styrning av luftblandning
(pil till)
UCH:
– styrning av funktionen värmemotstånd i kupé
(pil till)
ECU:
– AC tillåten
(pil till)
UPC:
– styrning motorgrupp
– styrning kompressor
– styrning eluppvärmd bakruta

Därefter följer 8 sidor om hur enheterna kommunicerar vad (62 sidor om funktion och felsökning)

Vid en koll med clip var på en MegII: trycket i vila ca 3 bar, efter start på tomgång ca 6 bar, varvar man till ca 2500 stiger det till 13-14 bar. Trycket kan vara 27 bar vid full effekt
/Mats Nilsson #524
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by Mats »

Speciella anvisningar:
Klimatanläggningens kompressor är urkopplad om trycket vid kondensorns utgång är
lägre än 2 bar eller högre än 27 bar.

Detta är vad det står om det elektriska:
Kontrollera, med tändningen påslagen, att givaren matas korrekt av styrenheten och mät mellan stift A och stift B på givaren, spänningen skall vara 5 volt.

Kan vara att när du har kört den är trycket för lågt nästa gång du startar
/Mats Nilsson #524
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Problem AC, startat system återstartar ej

Post by eeyore »

Ja, rent spontant så skulle man ju kunna tänka sig att det är en rimlig förklaring. Frågan är då bara hur detta kan komma sig? varför sjunker tycket på högtryckssidan i ett varmkört system? För lite medium är ju det spontana svaret, men det stämmer inte riktigt överens med hur jag upplevt systemet tidigare. Jag hade som sagt problem förra sommaren med för lite medium och då startade ACn varje gång, men effekten var bedrövlig och det ett "gnällande" ljud i systemet hördes i kupén(det finns en hel tråd här som behandlar det problemet...). De gånger som systemet startar nu så upplever jag effekten som bra vilket får mig att tro att det kanske inte är för lite medium i systemet ändå.
Så den ultimata fråga är ju då vad som får systemet att inte återstarta... vad är det som är annorlunda i ett varmkört system jämfört ett som stått några timmar...?
Hur snabbt jämnas trycket ut i hela systemet då kompressorn stoppas? eller gör det inte det? Jag får inte riktigt ihop det att trycket skulle vara lägre i högtrycksdelen direkt efter varmkörning än om systemet stått några timmar; snarare tvärt om.

Ett långskott kan vara att systemet just nu ligger precis på gränsen vad gäller medium, och att ett varmkört system är såpass kallt att trycket sänkts något i och med att kall gas ej trycksätter lika hårt. Då det hela tinat upp lite igen så ökar trycket såpass mkt att kompressorn tillåts starta. Men återigen, detta stämmer inte överens med hur systemet betedde sig förra sommaren med för lite medium i...
Anders Gyll : Göteborg
Post Reply