trasig kamrem renault twingo 98-motorbyte?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
twingomannen

trasig kamrem renault twingo 98-motorbyte?

Post by twingomannen »

Hej
Har en renault twingo 98 som kamremmen gick av på mitt på motorvägen i runt 100km/h. En servicekille på renaultverkstaden kollade under huven lite snabbt, visade mig remmen och konstaterade att det skulle bli avsevärt dyrt med renovering av topp, byte av ventiler mm mm så ca 15-20k trodde han. Är det så blir det självklart skroten istället men jag har hört lite andra saker från motorintresserade vännner så min fråga är:
Blir det automatiskt motorhaveri på en twingo-98 när kamremmen går av när man åker?
Finns det möjlighet den kan fungera om man bara byter kamrem?

Går alltid topplock och ventiler sönder när remmen går av på twingo 98?

Inte alls kunning på bilmotorer så servicekillen kan ju i princip säga vad om helst till mig. Bilen har ju gått 10k så den är ju inte helt slut än tycker jag. .Tacksam för svar på frågorna.
Fredrik W
RTBTEK

Re: trasig kamrem renault twingo 98-motorbyte?

Post by RTBTEK »

Dom flesta Renault motorer går sönder när kamremen går av. I bästa fall så kan det räcka med att byta ventiler men även detta jobb är kostsamt.
Jonas
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

RTBTEK wrote:Dom flesta Renault motorer går sönder när kamremen går av. I bästa fall så kan det räcka med att byta ventiler men även detta jobb är kostsamt.
Dom flesta motorer går sönder när kamremen går av.

Prova att ställa kolvarna en bit ner, Tag ur tändstiften, bort med ventilkåpan, vrid kamaxlen till explosionstakt för en cylinder i taget och prova med tryckluft i tändstifthålet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
twingomannen

Post by twingomannen »

ok tackar för svaren. Hade önskat ni båda sagt att motorerna alltid går sönder. Då hade jag inte behövt fundera på vad som ska göras.
Hmm ja det mekandet är nog inte min bästa sida, möjligtvis skruva ut tändstiften och vet inte om jag ids leta efter nån som vill kolla upp det åt mig då bilen som sagt inte genererar några större pengar vid försäljning och all mektid o ev reservdelar är också något som har sin övre gräns gentemot vad bilen är värd. . Men får kanske bli en annons på blocket som reservdelsbil eller till någon som av tycker det är kul att skruva med motorer.
Bilen har iofs gått klockrent tills haveriet och är som ny innuti, tyvärr inte lika fin utvändigt men önskan om en ny bil har alltid funnits där och detta haveri blev lite hjälp på traven.
Fredrik W
Post Reply