Olja i kylvattnet?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
thb1
Posts: 1
Joined: 26 Jun 2010, 16:31
Location: Svergie

Olja i kylvattnet?

Post by thb1 »

Jag har en Renault Megan - Scenic 1998
Jag har nu problem med kylaren under ett års tid. Jag har hällt i kylar cement för ett år sedan. Under de senaste månaderna finns en beläggning som ser ut som olja på slangarna och när jag har tömt ut vattnet är det brunt och det finns en oljigbeläggning inuti. Det finns inget synligt läkage av olja någon annanstans. Vad är detta och hur fixar jag det?
Fläkten funkar inte vilket gör att motorn nästan överhettas när bilen körs långsamt. Kan det vara fler fel på fläkten än att fläktmotorn är sönder?
Carina Thunberg-Brice
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Olja i kylvattnet?

Post by U.S »

Har fläkten varit kass länge? Motorn har gått varm? Olja i vattnet brukar alltid tyda på att topplockspackningen gått sönder. Inte bra!
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Olja i kylvattnet?

Post by john »

Sverige är då ingen ort utan ett land-så in med ort på inläggen med-Tack 8)
John Ignell Enviken
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Olja i kylvattnet?

Post by Baggis »

john wrote:Sverige är då ingen ort utan ett land-så in med ort på inläggen med-Tack 8)
Nu ska jag vara lite näsvis och påstå att Sverige alltför ofta verkar vara en synonym för Stockholm, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Olja i kylvattnet?

Post by mattisbig45 »

man får spola rent systemet flera ggr ,byta topplockspackningen , kamrem o spännare,nu vet jag inte om den jobbar med vattenpumpen direkt som den gör på min clio i så fall byter du den med .fast du är väl redan klar med den om man utgår från datumet
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Olja i kylvattnet?

Post by mmd_bbk »

Hej

Vad händer om man kör med trasig topplockspackning?
Hur kan man kolla ifall den är trasig?
Vad kan de bero på att den gått sönder?
Min kamrem och allt är bytt för inte längesen men nånting hände me bilen när min syster låna den och den börja ryka och de låg en pöl med brunt vatten men pytte lite olja i.

Jag vet inte vad som ens är felet med bilen. Jag har inte kört nått men fyllt på vatten o startat o varvat och då blev den för varm så jag stängde av den
bebeko mmd
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Olja i kylvattnet?

Post by rewrew »

Det är inte bra att köra med trasig topplockspackning, även om den läcker lite. Vatten tränger in i någon cylinder och förgångas under kompression. Detta brukar ge oreparerbara skador på topplocket och ventilsäten med tiden.

Vanliga symptom på trasig packning är
- övertryck i kylsystemet (bl a stenhårda slangar, bubblor i expansionskärlet)
- vatten försvinner oförklarligt
- vita avgaser
- svårstartad, bluddrar
- motorn går varm

sen kan man också komp-testa, men det är ingen säker metod

Kylarcement är en förbannelse, särskilt för Renault med sina ömtåliga värmepaket. Det bör undvikas och endast användas i nödfall
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Olja i kylvattnet?

Post by mmd_bbk »

Hej

Tack för svaret.
Varför är de så dyrt o byta topplockspackningen?
De borde ju bara kosta några hundra o byta en packning?
Någon sa att de kostar flera tusen o jag förstår inte varför.
Jag borde väl själv kunna byta packning?

Eller är de inte en riktig/vanlig packning som jag tänker på utan nått annat som kallas för packning?

Tacksam för svar.
bebeko mmd
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Olja i kylvattnet?

Post by rewrew »

Själva toppackningen är inte så dyr, där ligger inte problemet.
Gamla bilar hade topplock i järn dom höll, nyare är det i aluminium. Det slår sig nästan alltid när det blivit varmt och behöver slipas plan igen. Då måste alla prylar i topplocket plockas bort och toppen lämnas in till någon som planfräser/slipar. Det kostar.
Sedan har du all kringutrustning som måste demonteras/återmonteras och ställas in, kamrem, insug mm, det kostar.
När man ändå gör ett så stort jobb bör vissa saker bytas ut ventiltätningar, kamrem, multirem, mm. Det kostar

Visst kan man chansa och bara byta toppackning, använda packningscement på övriga ställen, återmontera gamla remmen, t.o.m planslipa själv med fil o stållinjal.

Jag har själv gjort 2 sådana ful-lagningar, Golfdieseln gick alldeles utmärkt i flera år, Mazdan 16v misslyckades och slutade på skroten.
Är bilen med ena foten i graven så kan man chansa enbart för o testa, ska du behålla bilen bör du nog ta hela jobbet och inte utesluta något. Du vill inte göra om det en gång till, tro mig.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Olja i kylvattnet?

Post by mmd_bbk »

rewrew har du msn eller något annat program som man kan chatta igenom?
Det tar så lång tid ifall man ska skriva varannat inlägg här varje gång man sitter vi datan
bebeko mmd
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Olja i kylvattnet?

Post by rewrew »

Nej, tyvärr
Jag svarar gärna på frågor i forumet i den mån jag har någon gissning eller ringa kunskap att komma med.

Forumet är till för att erfarenhet, tips, kunskap kring renault samlas på ett ställe, dels för din o min skull men också för alla andra med liknande problem som kan få hjälp genom att söka information.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Olja i kylvattnet?

Post by mmd_bbk »

Jag tror att ful lagningen passar mig.
Jag har ca 3000kr jag kan lägga ut på bilen och det lär inte räcka till att laga den.
Jag kan inte fatta hur jag kan ha sån här otur med allt.

Ifall jag bara vill att den ska rulla 300mil utan att rasa vad tycker du att jag ska göra?
Jag skulle ha besiktigat den redan så jag kommer bli tvungen och göra de så fort jag fixat den så de viktigt att den går igenom,

Vad finns de jag kan göra idag??
Jag måste väl fortfarande byta kylfläkten?
bebeko mmd
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Olja i kylvattnet?

Post by Dennis »

mmd_bbk wrote:Jag tror att ful lagningen passar mig.


Ifall jag bara vill att den ska rulla 300mil utan att rasa vad tycker du att jag ska göra?

Vad finns de jag kan göra idag??
Köp bussbiljet och kör till det rasar. Att ha bil kostar pengar inget nytt! Gammal bil mer repkostnad. Ny bil mer räntekostnad, det är bara att välja :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply