Lampan för elektroniskt fel tänds, vill inte växla upp
Moderator: Forumpolisen
Lampan för elektroniskt fel tänds, vill inte växla upp
Är nybliven ägare av en Renault Megane Scenic -97 med automatlåda, har gått 19900 mil, och har ett litet (??) problem..
När jag startar bilen från kallstart så går den för det första ibland lite hackigt på tomgång, läge P på automatlådan, det låter liiite bättre när jag lägger i läge D och går helt fint att köra iväg.
Men, när jag kommer upp mot 50 km/h och automaten alltså lägger i vad jag antar är 3-ans växel (har aldrig haft automat förut) så precis då (eller exakt innan) den växlar upp och varvtalet går ner så tänds lampan för elektroniskt fel.
Lampan fortsätter sedan lysa tills jag stannar och stänger av motorn.
Men när jag fortsätter köra och kommer upp i hastighet och alltså börjar "pusha" nästa växel, kring 70 km/h så vill den inte växla upp utan drar bara på höga varvtal (detta alltså när lampan för elfel fortfarande lyser).
Ok, om jag sedan stannar, stänger av, är på ett litet ärende, kommer tillbaka till bilen och kör iväg så finns inte problemet längre. Lampan tänds aldrig igen och den växlar helt fint i alla lägen.
Har jag däremot under första körningen då lampan tänts inte "pushat" 4ans växel (som jag antar), alltså högre hastigheter än 50 km/h, innan jag stannar och stänger av, då är det samma visa om igen nästa gång jag kör.. Alltså vid tändning tänds alla lampor som ska och de slocknar igen (inkl lampan för elektroniskt fel) men när jag kommer upp i ca 50 km/h och den precis växlar upp så tänds lampan..
Ska lägga till att den här om dagen också fick motorstopp när jag skulle backa in till garaget, det var vid backning i så låg hastighet att jag nästan stod still.. så dog den.
Kände även av vid ett rödljus en gång att den började gunga till / hosta ljudlöst och fick känslan av att ett motorstopp inte var långt borta..
Har känt av ett och annat mjukt hack / gung under körning också, men mkt sällsynt..
Ska iväg till verkstaden och byta motorolja + filter, samt växellådsolja, men är det någon som kan rekommendera något mer specifikt jag kan kolla upp?
Har sökt runt lite här och hittat att MAP sensorn kan vara ett tips och kanske att kolla TDC sensorn.. någon som tror det kan vara detta? Och annars?
Bara felsökningen hos Bilia skulle kosta 1800kr och förstår att om det är växellådan så kan det bli riktigt dyrt.. skulle vara gött att eliminiera lite andra eventuella mer "lättåtgärdade" /"billigare" fel innan jag gör en sådan felsökning...
Hjälp?
/H
När jag startar bilen från kallstart så går den för det första ibland lite hackigt på tomgång, läge P på automatlådan, det låter liiite bättre när jag lägger i läge D och går helt fint att köra iväg.
Men, när jag kommer upp mot 50 km/h och automaten alltså lägger i vad jag antar är 3-ans växel (har aldrig haft automat förut) så precis då (eller exakt innan) den växlar upp och varvtalet går ner så tänds lampan för elektroniskt fel.
Lampan fortsätter sedan lysa tills jag stannar och stänger av motorn.
Men när jag fortsätter köra och kommer upp i hastighet och alltså börjar "pusha" nästa växel, kring 70 km/h så vill den inte växla upp utan drar bara på höga varvtal (detta alltså när lampan för elfel fortfarande lyser).
Ok, om jag sedan stannar, stänger av, är på ett litet ärende, kommer tillbaka till bilen och kör iväg så finns inte problemet längre. Lampan tänds aldrig igen och den växlar helt fint i alla lägen.
Har jag däremot under första körningen då lampan tänts inte "pushat" 4ans växel (som jag antar), alltså högre hastigheter än 50 km/h, innan jag stannar och stänger av, då är det samma visa om igen nästa gång jag kör.. Alltså vid tändning tänds alla lampor som ska och de slocknar igen (inkl lampan för elektroniskt fel) men när jag kommer upp i ca 50 km/h och den precis växlar upp så tänds lampan..
Ska lägga till att den här om dagen också fick motorstopp när jag skulle backa in till garaget, det var vid backning i så låg hastighet att jag nästan stod still.. så dog den.
Kände även av vid ett rödljus en gång att den började gunga till / hosta ljudlöst och fick känslan av att ett motorstopp inte var långt borta..
Har känt av ett och annat mjukt hack / gung under körning också, men mkt sällsynt..
Ska iväg till verkstaden och byta motorolja + filter, samt växellådsolja, men är det någon som kan rekommendera något mer specifikt jag kan kolla upp?
Har sökt runt lite här och hittat att MAP sensorn kan vara ett tips och kanske att kolla TDC sensorn.. någon som tror det kan vara detta? Och annars?
Bara felsökningen hos Bilia skulle kosta 1800kr och förstår att om det är växellådan så kan det bli riktigt dyrt.. skulle vara gött att eliminiera lite andra eventuella mer "lättåtgärdade" /"billigare" fel innan jag gör en sådan felsökning...
Hjälp?
/H
Hanna Rydström
Re: Lampan för elektroniskt fel tänds, vill inte växla upp
På en så gammalbil som -97 så heter växellådan AD4 och då ska filtret i växellådan oxå bytas, annars kan oljebytet kvitta. Diagnoskontroll av växellådan när man ändå har bilen uppkopplad tar bara 3minuter extra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Lampan för elektroniskt fel tänds, vill inte växla upp
Ursäkta om jag "bumpar upp" en gammal tråd... Men jag googlade och hamnade här. Detta låter väldigt likt det problem jag har med min Renault Mégane -97 2.0 med automatväxelåda. Den har varit inne hos ett par verkstäder, där de "gjort rent" växellådan, men sen inte kunnat/haft lust att hitta problemet. Den har klarat sig igenom ett par besiktningar också, då detta har pågått i ett par år, men det har blivit värre nu än det var för ett par år sen! Nu börjar den kännas som en trafikfara.
Nu i veckan ville den inte driva när jag tryckte ner gasen efter att ha stått still vid ett rödljus, och en färdtjänstbil tutade på mig Efter några sekunder liksom "smäller det till" och bilen skuttar iväg.
Nästan på samma ställe varje morgon börjar varningslampan lysa. Jag får köra undan, stänga av bilen, starta den och köra vidare. Så kan jag behöva göra ett par gånger, annars får varvmätaren gå på knäna då det känns som den ligger på treans växel på motorvägen ända till jobbet...
Men när jag har kört ett tag fungerar den utan några som helst problem, och när jag ska hem efter jobbet fungerar den bra då också.
Dock samma problem varje morgon...
Jag är såklart nyfiken på om du (eller någon annan) har fått ordning på detta?
Nu i veckan ville den inte driva när jag tryckte ner gasen efter att ha stått still vid ett rödljus, och en färdtjänstbil tutade på mig Efter några sekunder liksom "smäller det till" och bilen skuttar iväg.
Nästan på samma ställe varje morgon börjar varningslampan lysa. Jag får köra undan, stänga av bilen, starta den och köra vidare. Så kan jag behöva göra ett par gånger, annars får varvmätaren gå på knäna då det känns som den ligger på treans växel på motorvägen ända till jobbet...
Men när jag har kört ett tag fungerar den utan några som helst problem, och när jag ska hem efter jobbet fungerar den bra då också.
Dock samma problem varje morgon...
Jag är såklart nyfiken på om du (eller någon annan) har fått ordning på detta?
Caroline Ljung
Re: Lampan för elektroniskt fel tänds, vill inte växla upp
jag hade samma problem med min clio aut.jag bytte automat olja o nu e problemet borta.jag har köpt ett clip interface nyss men har inte installerat det än.när det är gjort får man gärna låna detta gratis av mig.pm:a mig isåfall
roger hansson