Gnisslar vid start
Moderator: Forumpolisen
Gnisslar vid start
Hej!
Bytte för ett tag sedan ut hela drivremsatsen med hjul och rem vilket åtgärdade ett ihållande gnisslande. Har en Megané -02.
Nu några månader senare har det börjar gnissla igen, fast bara vid start. Det försvinner efter någon minuts körning. Antar därför att det endast är när remmen är kall som gnisslet uppstår.
Frågade min lokala mekaniker som hade gjort bytet och det enda han kunde tänka på var att remmen var gammal från lagret (jag köpte drivremsatsen på Helmia). Så han smörjde in den med lite stearin, men jag har inte hunnit kolla ännu om det gjort nåt.
Vad tror ni? Jag bara antar att det är remmen eftersom ljudet kommer därifrån men det kanske inte är så?
Bytte för ett tag sedan ut hela drivremsatsen med hjul och rem vilket åtgärdade ett ihållande gnisslande. Har en Megané -02.
Nu några månader senare har det börjar gnissla igen, fast bara vid start. Det försvinner efter någon minuts körning. Antar därför att det endast är när remmen är kall som gnisslet uppstår.
Frågade min lokala mekaniker som hade gjort bytet och det enda han kunde tänka på var att remmen var gammal från lagret (jag köpte drivremsatsen på Helmia). Så han smörjde in den med lite stearin, men jag har inte hunnit kolla ännu om det gjort nåt.
Vad tror ni? Jag bara antar att det är remmen eftersom ljudet kommer därifrån men det kanske inte är så?
Lucas Kling, Karlstad.
Re: Gnisslar vid start
Den fjäderbelastade spännrullen som inte reglerar spänningen riktigt. Eller att du nonchalerat gnisslet och dröjt med bytet så att remskivornas kilspår är slitna och behöver bytas ut.Luke wrote:Hej!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Gnisslar vid start
Tack för svaret!Dennis wrote: Den fjäderbelastade spännrullen som inte reglerar spänningen riktigt. Eller att du nonchalerat gnisslet och dröjt med bytet så att remskivornas kilspår är slitna och behöver bytas ut.
EDIT: Problemet är nu löst. Lämnade in bilen hos Helmia som bytte ut drivremssatsen. Och det gick på reservdelsgarantin.
Lucas Kling, Karlstad.