Stereokod till Laguna 02

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Amigo72

Stereokod till Laguna 02

Post by Amigo72 »

Hej!

Jag bytte batteriet på min Laguna och nu vill stereon ha en kod..
Jag har förstått att man kan få koden från verkstaden, men jag undrar om de brukar ta betalt för det?

Kan man i så fall ordna koden på ett annat sätt?
Dara - Nacka
Amigo72

Re: Stereokod till Laguna 02

Post by Amigo72 »

Jag har en följdfråga..

Jag har hittat en site där någon hjälper till med det, men undrar hur jag kan komma åt nedanstående info om stereon

model No:
TORxxx
RNxxxxxxxxx
PROD No
m.m

Jag förmodar att det står på baksidan av stereo. Hur plockar man ut stereon för att kolla? Någon som har tips på en länk med bra instruktioner om hur man går tillväga?

Stort tack på förhand!
Dara - Nacka
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Ring till volvo,renault och be dom ge dig radiokoden dom har den på sin dator.
Kan vara så att du får ev uppge ditt namn etc för att kolla att det är den rätta ägaren som ringer. 8)
John Ignell Enviken
Amigo72

Post by Amigo72 »

Tack!

Jag besökte verkstaden och fick koden direkt och utan kostnad. :-) Dock har jag en tid lite längre fram i månaden för service..
Dara - Nacka
eeyore

Post by eeyore »

Mina erfarenheter är att om man vänder sig till de kära vännerna på Bilia så blir det kalla handen och "eftersom vi måste gå till Renault med detta och dom tar betalt av oss för tjänsten..." en ganska dyr affär. Det är då mycket bättre att ringa den firman som sålde bilen då den var ny (finns oftast att läsa i serviceboken), för dom har nästan alltid denna kod uppskriven och man får den direkt utan problem eller kostnad.

Sen kan man ju starkt ifrågasätta nödvändigheten av att ha denna typ av stöldskydd i moderna bilar med vanliga stereoapparater... vem stjäl en medioker stereo med en front som är anpassad till övrig inredning idag? Speciellt när en lika bra apparat kostar hundralappar att köpa laglig och ny.
Anders Gyll : Göteborg
RTBTEK

Post by RTBTEK »

Radiokoden får man tag i om man har behörighet. Behörighet för detta ska samtliga Renault verkstäder ha. Renault tar inte betalt för radiokod.
Jonas
eeyore

Post by eeyore »

Det kan jag tänka mig... i så desto mer besvärande för den dryga firman med den blå logotypen, eftersom dom ville strypa mig på 350:- för den där koden för något år sedan. (det kan tilläggas att jag inte pyntade det, utan fick senare koden från första försäljaren utan någon avgift)
Anders Gyll : Göteborg
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Ja den koden är dom skyldig att ge ut till ägaren utan kostnad för den samma.
John Ignell Enviken
Post Reply