Vibrationer i framvagn på Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bichonen
Posts: 4
Joined: 08 Jun 2010, 16:48
Location: Göteborg

Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by Bichonen »

Jag har en Laguna kombi -97 RT 2,0 automat som vibrerar i framvagnen.
Inget känns förän jag börjar närma mig 80 och just i den hastigheten vibrerar det som mest... men sen när jag har kommit över 90 då försvinner det.
I lägre farter och i högre farter känns det inte alls.
Det är heller ingen större skillnad om jag rullar utan att ge gas eller om jag ger gas... bara något lite mer vibrationer när jag ger gas just i 80.

Jag har även ett visslande ljud i lägre hastighet... typ gnisslande vissel...

Den är nybesiktad och jag bad dom kolla extra noga om dom kunde hitta nåt fel som kunde orsaka vibrationerna... men dom hittade inget.
Det enda dom sa var att höger broms fram låg på lite och jag behövde byta bromsarna fram snart... men fick ingen anmärkning på det.

Det enda besiktningskillen kunde tänka sig orsakade vibrationerna var nåt lager som satt i den delade framaxeln på höger sida... men han kände inget glapp i den heller.

Om någon svarar på mitt problem så var snäll att svara så enkelt som möjligt för jag är kvinna och inte alls bilkunnig men jag har en mek som kan... men han är också helt oförstående till detta.

Däcken är nybalanserade och jag hade samma problem med vinterdäcken som nu med sommardäcken och dom sitter alla på egna fälgar så dom beror det inte på heller.

Detta är ett mysterium och jag måste få ordning på det innan jag ska dra husvagn i sommar för då lär hela bilen vibrera sönder när jag ligger i 80 hela tiden.

Finns här någon som har haft samma problem så är jag tacksam för hjälp :?
Bichonen
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by U.S »

Eftersom bromsen på höger var anliggande kanske skivan har gått varm och blivit skev?
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by Stymie »

Märks vibrationerna tydligare då du bromsar lätt från 90 km/h? Blir det bättre eller sämre?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Bichonen
Posts: 4
Joined: 08 Jun 2010, 16:48
Location: Göteborg

Re: Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by Bichonen »

Nej ingen skillnad när jag bromsar oavsett hastighet.
Vibrationerna börjar lite lätt strax över 60 km tim... ökar för att vara för jäkliga vid 80... och försvinner när jag har kommit upp i 90...
I 140 går den hur bra som helst...

Testade när det inte var någon polis i närheten :oops:
Bichonen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by Joakim16v »

U.S wrote:Eftersom bromsen på höger var anliggande kanske skivan har gått varm och blivit skev?
Eftersom du skriver att du bytt hjul utan skillnad och att de dessutom är nybalanserade tror jag på skev bromsskiva..Det är ju dessutom något du ändå måste åtgärda innan du ska ut med husvagnen, så det är väl ett bra första steg?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Bichonen
Posts: 4
Joined: 08 Jun 2010, 16:48
Location: Göteborg

Re: Vibrationer i framvagn på Laguna

Post by Bichonen »

Nu tror jag att jag har fått ett vettigt svar på varför bilen vibrerar.

Bytte en drivknut vänster fram i våras och märkte vibrationerna efter det och då har antagligen framvagnsinställningen ändrats när det gjordes och därför vibrerar den just i den låga farten... för att i högre farter stabilisera sig.

Ska ställa framvagnen och återkommer med rapport om det löser det hela.
Bichonen
Post Reply