r5 gte bränslepump

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

hej

ngn som vet eventuellt vad et är för färg på strömsladden till bränslepumpen? tänkta så att man slapp riva hela elstammen som går under den högra dörren...

om man kopplar på 12V konstant hör man pumpen? eller är det en sådan som går på när motorn är igång?

tacksam för svar!
Roman Chvedov
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: r5 gte bränslepump

Post by Bengt »

Har bilen haft insprut tidigare ?

Konstant spänning =nej . (Av säkerhets skäl )

Relät får pulser från Styrboxs (Går motor så går pump)
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

Bengt wrote:Har bilen haft insprut tidigare ?

Konstant spänning =nej . (Av säkerhets skäl )

Relät får pulser från Styrboxs (Går motor så går pump)
jo motorn hade 1,7liters insprut
nu är det 1,7 liters turbo från 440. har bara kvar att koppla in pumpen, men då måste jag ju ändå koplla in nya stammen mot pumpen (en gråröd sladd va jag förstått) måste då koppla den mot bränslepumpsrelät

tack för ett svar!

MVH
Roman Chvedov
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 gte bränslepump

Post by Tony »

radical_plus wrote:hej

ngn som vet eventuellt vad et är för färg på strömsladden till bränslepumpen? tänkta så att man slapp riva hela elstammen som går under den högra dörren...

om man kopplar på 12V konstant hör man pumpen? eller är det en sådan som går på när motorn är igång?

tacksam för svar!
klart att man hör pumpen om du själv kopplar på 12v konstant men pumpen går normalt inte hela tiden om motorn är av.

Stecker R1, Pin B7,
2,5 mm2 är strömmatningen sitter ju vid högra dörren har du kopplat in kablage från volvo styrboxen till den kabeln ???

Pin 17 (volvo) Bensinpump till Kontaktstycke R1 (R5an ), Pin B7, 2,5 mm2
Har för mig anslutningarna på pumpen är olika stora och att det är utmärkt vilken som är +,men du kan ju se till att du har ström fram till kontakten vid dörren som du skall koppla in från volvo kablaget..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

Tony wrote:
radical_plus wrote:hej

ngn som vet eventuellt vad et är för färg på strömsladden till bränslepumpen? tänkta så att man slapp riva hela elstammen som går under den högra dörren...

om man kopplar på 12V konstant hör man pumpen? eller är det en sådan som går på när motorn är igång?

tacksam för svar!
klart att man hör pumpen om du själv kopplar på 12v konstant men pumpen går normalt inte hela tiden om motorn är av.

Stecker R1, Pin B7,
2,5 mm2 är strömmatningen sitter ju vid högra dörren har du kopplat in kablage från volvo styrboxen till den kabeln ???

Pin 17 (volvo) Bensinpump till Kontaktstycke R1 (R5an ), Pin B7, 2,5 mm2
Har för mig anslutningarna på pumpen är olika stora och att det är utmärkt vilken som är +,men du kan ju se till att du har ström fram till kontakten vid dörren som du skall koppla in från volvo kablaget..
oh tack för tipset!
ska prova idag! det är nämligen det sista (vad jag tror) innan bilen kan startas!

tacksam
Roman Chvedov
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

hej igen gott folk!

jag har ju lärt mig nu att inget kan va för enkelt men att allt ska krångla är ju inte kul.

upptäckte att bränslepumpsrelät sitter kvar på renaultens elstam, och volvos kabelstam har inget bränslepumpsrelä.... där verkar det va kopplat separat...

hur har folk då lyckats "bara" koppla ihop allt?

det enda lösningen nu är väl att bygga elsystemet till bränslepumpen själv? eller är det ngt jag har totalt missat? kollar man elschemat till gten så ska ju inte reläena inte sitta på huvudkabelstammen, men det gör de ju på min gte...

det sitter två reläer på volvos stam men de misstänker jag går till ngt annat, då sladdarna som går in där är inte ens hälften så tjocka som sladdar som går in i bränslepumpsreläerna på gten.
Roman Chvedov
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 gte bränslepump

Post by Tony »

radical_plus wrote:hej igen gott folk!

jag har ju lärt mig nu att inget kan va för enkelt men att allt ska krångla är ju inte kul.

upptäckte att bränslepumpsrelät sitter kvar på renaultens elstam, och volvos kabelstam har inget bränslepumpsrelä.... där verkar det va kopplat separat...

hur har folk då lyckats "bara" koppla ihop allt?

det enda lösningen nu är väl att bygga elsystemet till bränslepumpen själv? eller är det ngt jag har totalt missat? kollar man elschemat till gten så ska ju inte reläena inte sitta på huvudkabelstammen, men det gör de ju på min gte...

det sitter två reläer på volvos stam men de misstänker jag går till ngt annat, då sladdarna som går in där är inte ens hälften så tjocka som sladdar som går in i bränslepumpsreläerna på gten.
MEN vart går pin 17 som det står att du skall använda :?: :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

Tony wrote:
radical_plus wrote:hej igen gott folk!

jag har ju lärt mig nu att inget kan va för enkelt men att allt ska krångla är ju inte kul.

upptäckte att bränslepumpsrelät sitter kvar på renaultens elstam, och volvos kabelstam har inget bränslepumpsrelä.... där verkar det va kopplat separat...

hur har folk då lyckats "bara" koppla ihop allt?

det enda lösningen nu är väl att bygga elsystemet till bränslepumpen själv? eller är det ngt jag har totalt missat? kollar man elschemat till gten så ska ju inte reläena inte sitta på huvudkabelstammen, men det gör de ju på min gte...

det sitter två reläer på volvos stam men de misstänker jag går till ngt annat, då sladdarna som går in där är inte ens hälften så tjocka som sladdar som går in i bränslepumpsreläerna på gten.
MEN vart går pin 17 som det står att du skall använda :?: :?: :?:
det är en grå-röd sladd som ska kopplas till kontakten R1 och pin B7 som ska skicka signal från boxen att motor är igång... men problemet är ju att bränslepumpsrelät sitter kvar på gamla stammen, men det verkar inte sitta ngn sådan på den nya stammen

relät måste få signal från boxen då går pumpen, får den inte det funkar inte pumpen va jag fattat det som
Roman Chvedov
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 gte bränslepump

Post by Tony »

radical_plus wrote:
Tony wrote:
radical_plus wrote:hej igen gott folk!

jag har ju lärt mig nu att inget kan va för enkelt men att allt ska krångla är ju inte kul.

upptäckte att bränslepumpsrelät sitter kvar på renaultens elstam, och volvos kabelstam har inget bränslepumpsrelä.... där verkar det va kopplat separat...

hur har folk då lyckats "bara" koppla ihop allt?

det enda lösningen nu är väl att bygga elsystemet till bränslepumpen själv? eller är det ngt jag har totalt missat? kollar man elschemat till gten så ska ju inte reläena inte sitta på huvudkabelstammen, men det gör de ju på min gte...

det sitter två reläer på volvos stam men de misstänker jag går till ngt annat, då sladdarna som går in där är inte ens hälften så tjocka som sladdar som går in i bränslepumpsreläerna på gten.
MEN vart går pin 17 som det står att du skall använda :?: :?: :?:
det är en grå-röd sladd som ska kopplas till kontakten R1 och pin B7 som ska skicka signal från boxen att motor är igång... men problemet är ju att bränslepumpsrelät sitter kvar på gamla stammen, men det verkar inte sitta ngn sådan på den nya stammen

relät måste få signal från boxen då går pumpen, får den inte det funkar inte pumpen va jag fattat det som
kontakten R1 pin b7 är ju bränslepumpen på gte ,volvo skickar ju ström till pumpen när motorn skall starta den skall ju kopplas som det står.. vart går den i ditt volvo kablage ?? går säkert till ett av reläerna som du har i volvo kablaget
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

jorå jag har kopplat in alla kablar där de ska va inkopplade, men det händer 0... och det är pga av att det måste va ngt konstigt kablage på volvo och på gte för den delen, för ingenting stämmer...

vart sitter pumpen på gte? sitter den i tanken så att man kommer åt den i bagageluckan?
vart går själva matningen till pumpen? går det under bilen i mitten eller i dörrsidan?

den sladden jag ska koppla in i R1an är inte matning, utan det är en signal från boxen, för sladden är tunn, matningssladden ska ju va tjock.
Roman Chvedov
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 gte bränslepump

Post by Tony »

radical_plus wrote:jorå jag har kopplat in alla kablar där de ska va inkopplade, men det händer 0... och det är pga av att det måste va ngt konstigt kablage på volvo och på gte för den delen, för ingenting stämmer...

vart sitter pumpen på gte? sitter den i tanken så att man kommer åt den i bagageluckan?
vart går själva matningen till pumpen? går det under bilen i mitten eller i dörrsidan?

den sladden jag ska koppla in i R1an är inte matning, utan det är en signal från boxen, för sladden är tunn, matningssladden ska ju va tjock.
pumpen sitter ju under bilen, jo R1 är matningen till pumpen det är jag 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000% säker på jag har ju själv kopplat in clions kablage till den kabeln den hade bränslepumpsrelä i sittkablage har inte använt 5ans relä bara kopplat in en kabel till den kontakten
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

ok

r1 det är den vita kontakten som sitter under den högra passagerardörren? det stämmer ju. den kontakten har tre rader med pins. om jag kollar in i den så borde det va den mittersta raden längs in till vänster. där det går ihop en orange och en grön sladd? alla sladdar som går till r1 är 1mm tjocka ungefär.... iaf på min. det kan alltså va omöjligt att det är matning till pumpen, det måste va ngn signal till ngn utav reläerna??? det sitter ju groteskt tjocka sladdar till pumpar och fläktar och dyl i bilar, och det är väl därför det sitter reläer och inte säkringar just för att klara av strömstyrkan (eller amperstyrkan)

försöker bara fatta varför inte min pump går.... jag har liksom inte ändrat på ngt förutom att bytt kabelstammen och kopplat in den.. allting annat funkar nu men ej pumpen. den funkade för övrigt klockrent innan det här lilla projektet..

tony vad är din tanke? vad kan va fel, jag kanske har glömt ngt elementärt??
Roman Chvedov
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 gte bränslepump

Post by Tony »

radical_plus wrote:ok

r1 det är den vita kontakten som sitter under den högra passagerardörren? det stämmer ju. den kontakten har tre rader med pins. om jag kollar in i den så borde det va den mittersta raden längs in till vänster. där det går ihop en orange och en grön sladd? alla sladdar som går till r1 är 1mm tjocka ungefär.... iaf på min. det kan alltså va omöjligt att det är matning till pumpen, det måste va ngn signal till ngn utav reläerna??? det sitter ju groteskt tjocka sladdar till pumpar och fläktar och dyl i bilar, och det är väl därför det sitter reläer och inte säkringar just för att klara av strömstyrkan (eller amperstyrkan)

försöker bara fatta varför inte min pump går.... jag har liksom inte ändrat på ngt förutom att bytt kabelstammen och kopplat in den.. allting annat funkar nu men ej pumpen. den funkade för övrigt klockrent innan det här lilla projektet..

tony vad är din tanke? vad kan va fel, jag kanske har glömt ngt elementärt??
Tror fan att bränsle pumpen inte funkar om du inte kopplat in någon kabel till den från volvohärvan.

Ja det är den kontakten om du läser på kontakten så ser du vilken pin som är rätt, men jag har för mig att det var den färgen, om du inte tror mig att den går till pumpen så kan du få dra en egen 50mm2 kabel.
Ta och mät kabeln som sitter på pumpen + och den som sitter i kontakt strycket om dom har kontakt så är du överbevisad.
Jag förstår inte att det skall vara så svårt att koppla på annat sätt än hur det är kopplat från fabriken, det finns inga andra kablar än dom som sitter i R1 kontakten som går till bränslepumpen, jag har haft alla kablar borta i hela bilen,din kanske går på trådlös ström om du inte tror på mig.


Innan du undrar mer så går du ut och gör som jag säger , mät upp kabeln i R1 kontakten till Bränslepumpen. det står ju att den skall vara kopplad på ett visst sätt till volvo härvan koppla som dom säger. om du har kopplat allt annat rätt skall du få spänning på kabeln i volvohärvan som du borde kopplat in till bränslepumpen när du vrider på tändningen (iaf ett litet tag..)

Och bränslepumpen på en GTE är ingen pump som kräver sjukt tjocka kablar. det gör Matarvattenpumpen på jobbet den pumpar 1050Kg/s 155 gradigt vatten med ett tryck på 80bar el motorn är på 13500Kw
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by Joakim16v »

Tony wrote: Och bränslepumpen på en GTE är ingen pump som kräver sjukt tjocka kablar. det gör Matarvattenpumpen på jobbet den pumpar 1050Kg/s 155 gradigt vatten med ett tryck på 80bar el motorn är på 13500Kw
13500kW!! För en vattenpump :shock: :D
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
radical_plus
Posts: 29
Joined: 04 Jan 2010, 20:51
Location: stockholm

Re: r5 gte bränslepump

Post by radical_plus »

ok

jag får prova mig fram....

vart sitter pumpen under? vid högra bakhjulet va?
Roman Chvedov
Post Reply