Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Post by ekebo »

Hej, har problem med en -04 Megane 2 2,0 Automat
Motorn vibrerar och jag blir inte klok på om det beror på att den går ojämt eller något annat.
Vibrationerna känns som de är värst på tomgång, gasar man till lite så försvinner de under tiden motorn går ner i varv.
Bilen är fullt körbar men känns kanske lite trött, har dock ej kört den "hel" så är inte helt säker på det.
Vibrationerna kan liknas med att starta upp en gammal diesel när det är riktigt kallt. Det är så illa så att det blir lite resonansljud av det inne i bilen.
Var ganska säker på att hitta en trasig tändspole, men har testat att byta en i taget med en ny utan att märka någon skillnad alls.
Service på bilen var eftersatt så jag började med det.

Har bytt:
Kamrem, alla rullar och vattenpumpen (står rätt)
Drivrem och spännrulle
Tändstift
Olja och filter
Och som jag skrev ovan alla tändspolar en i taget.

Det enda jag hittat som verkar lite skumt är ventilen på vevhusventilationen som har "tjutit" lite, blev bättre efter rengörning men ej helt tyst. Har dock testat att pluggat hålet till insuget och det blev ingen förändring.
Kan det vara någon insprutningsventil som strular?

Är tacksam för tips för nu har jag kört fast.
Roger Larsson
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Post by RTBTEK »

Prova rengöra gasspjället.
Jonas
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Post by ekebo »

Har dröjt med fortsättning på den här felsökningen pga intensiv jobb period men nu är jag igång igen.
Har kollat spjällhuset som Jonas tipsade om, såg dock bra ut.
Kollat kompet på motorn, ligger mellan 9,5 och lite över 10 på mitt instrument. Borde vara ok i alla fall när det är så jämnt.
Motorn går dock lite bättre nu, tror att det beror på att den har fått gå några mil nu. Dock kvarstår en del av vibrationerna på låga varvtal och så hörs det om man lyssnar noga bakom bilen att motorn "missar" lite.
Bilen har varit dåligt servad och förmodligen stått länge så jag har funderat på ventiltryckare eller insprutare kan vara problemet.
Ska prova med en injection cleaner, har hört att Red Line skall vara bra. Någon som har koll på det?
Roger Larsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Post by Dennis »

Hostmedicin redline är bra!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Vibrerande motorgång -04 Megane 2 2,0

Post by ekebo »

Har varit och besiktigat bilen nu och avgasvärden är helt OK. Börjar fundera på om felet är mekaniskt. Bilen går rätt bra nu frånsett vibrationerna på lägre varvtal och ljudet som låter typ gammal diesel.
Kan det vara ventilerna som det låter om? Det "tuffar" lite i avgassystemet om man lyssnar noga.
Kompet på motorn låg jämnt så ventilerna borde vara täta i alla fall.
Roger Larsson
Post Reply