"hostar" till

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Strimbo

"hostar" till

Post by Strimbo »

Jag kan ligga och köra i t.ex 70 med lite gas, helt plötsligt så hostar den till och fortsätter sen som vanligt bra länge tills det blir exakt samma igen.

"hostet" kan liknas med en liten ryckning.

Har bytt tändstift och luftfilter.
Daniel S

Renault Laguna -98
Baggis

Re: "hostar" till

Post by Baggis »

Jag hade en bil som gjorde så, det visade sig i det fallet var glapp i gasspjällets lägesgivare. Om det gäller i ditt fall är dock inte lätt att veta, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Strimbo

Post by Strimbo »

Baggis wrote:Jag hade en bil som gjorde så, det visade sig i det fallet var glapp i gasspjällets lägesgivare. Om det gäller i ditt fall är dock inte lätt att veta, hehe!
Hur kom du fram till det?!
Daniel S

Renault Laguna -98
Baggis

Post by Baggis »

Strimbo wrote:
Baggis wrote:Jag hade en bil som gjorde så, det visade sig i det fallet var glapp i gasspjällets lägesgivare. Om det gäller i ditt fall är dock inte lätt att veta, hehe!
Hur kom du fram till det?!
Vill minnas att jag gjorde som du - dvs beskrev felet för de som kunde den bilen - och fick det som trolig orsak.

Kan också gå att mäta om man motståndsmäter givaren medan man långsamt ändrar gasens läge. Då får inte det uppmätta värdet plötsligt ändras påtagligt uppåt eller nedåt.

Men som sagt, din bil kanske inte ens har en sån givare. Kom bara att tänka på det när du beskrev felsymptomen :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply