Tomgång på 2500
Moderator: Forumpolisen
Tomgång på 2500
Hej
Jag har problem med hög tomgång. När motorn är kall så ligger tomgången på 1500-2000, när den är varm ligger den på härliga 2500.
Jag har nya tändspolar, tändstift och tändkablar. Tror att map-sensor och tomgångsmotor fungerar som de ska.
Jag vill nu kolla funktionen på vatten- och luft-tempgivare och undrar var jag hittar dem och hur jag kollar om de är ok?
Fler förslag på möjliga orsaker till min högatomgång mottages gärna.
/Kalle
Jag har problem med hög tomgång. När motorn är kall så ligger tomgången på 1500-2000, när den är varm ligger den på härliga 2500.
Jag har nya tändspolar, tändstift och tändkablar. Tror att map-sensor och tomgångsmotor fungerar som de ska.
Jag vill nu kolla funktionen på vatten- och luft-tempgivare och undrar var jag hittar dem och hur jag kollar om de är ok?
Fler förslag på möjliga orsaker till min högatomgång mottages gärna.
/Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Tomgång på 2500
kaputt lambda?
prova ta isär kontaktstycket framme på downpipen, starta utan denne och se om den går bättre. (AKTA! VARMT!!)
spricka i slangen till mapsensorn? - byt slang
vevaxelgivaren ?
provat extrajorda motorn till batteri med en startkabel?
vattentemp sitter på termostathuset den nedre av de två har jag för mig, eller den med två trådar.
(brun kontakt har jag för mig)
lufttempmätaren sitter på insugsslangen mellan gasspjäll och luftfilter.
Ohmmät dessa.
Lägg dem i kylen och se om de ändrar värde.
Verkar din vattentempmätare visa rätt så är det sannolikt att vattentempgivaren är OK.
för hårt spänd gasvajer?
jag förutsätter att bilen går normalt förövrigt?
Ananrs kan du kolla tändstiften eller tändspolarna.
prova ta isär kontaktstycket framme på downpipen, starta utan denne och se om den går bättre. (AKTA! VARMT!!)
spricka i slangen till mapsensorn? - byt slang
vevaxelgivaren ?
provat extrajorda motorn till batteri med en startkabel?
vattentemp sitter på termostathuset den nedre av de två har jag för mig, eller den med två trådar.
(brun kontakt har jag för mig)
lufttempmätaren sitter på insugsslangen mellan gasspjäll och luftfilter.
Ohmmät dessa.
Lägg dem i kylen och se om de ändrar värde.
Verkar din vattentempmätare visa rätt så är det sannolikt att vattentempgivaren är OK.
för hårt spänd gasvajer?
jag förutsätter att bilen går normalt förövrigt?
Ananrs kan du kolla tändstiften eller tändspolarna.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Tomgång på 2500
kaputt lambda?
prova ta isär kontaktstycket framme på downpipen, starta utan denne och se om den går bättre. (AKTA! VARMT!!)
lika hög tomgång både med och utan lamda.
spricka i slangen till mapsensorn? - byt slang
tror den är ok, ska byta för säkerhets skull.
vevaxelgivaren ?
kan jag test dess funktion på något sätt?
provat extrajorda motorn till batteri med en startkabel?
hjälpte inte.
vattentemp sitter på termostathuset den nedre av de två har jag för mig, eller den med två trådar.
(brun kontakt har jag för mig)
verkar ok, har mätt, ligger på 260 ohm när motorn är varm.
lufttempmätaren sitter på insugsslangen mellan gasspjäll och luftfilter.
har provat att byta, ingen förbättring
jag förutsätter att bilen går normalt förövrigt?
Ananrs kan du kolla tändstiften eller tändspolarna.
Jag tycker den går bra men den låter som sk*t. När man tvingar ner den på lite lägre varv bludrar den som en fiskebåt. Men tändspolar och tändstift är nya.
prova ta isär kontaktstycket framme på downpipen, starta utan denne och se om den går bättre. (AKTA! VARMT!!)
lika hög tomgång både med och utan lamda.
spricka i slangen till mapsensorn? - byt slang
tror den är ok, ska byta för säkerhets skull.
vevaxelgivaren ?
kan jag test dess funktion på något sätt?
provat extrajorda motorn till batteri med en startkabel?
hjälpte inte.
vattentemp sitter på termostathuset den nedre av de två har jag för mig, eller den med två trådar.
(brun kontakt har jag för mig)
verkar ok, har mätt, ligger på 260 ohm när motorn är varm.
lufttempmätaren sitter på insugsslangen mellan gasspjäll och luftfilter.
har provat att byta, ingen förbättring
jag förutsätter att bilen går normalt förövrigt?
Ananrs kan du kolla tändstiften eller tändspolarna.
Jag tycker den går bra men den låter som sk*t. När man tvingar ner den på lite lägre varv bludrar den som en fiskebåt. Men tändspolar och tändstift är nya.
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Är tomgångsmotorn fast i öppet läge?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Tomgång på 2500
Kanske. Om jag plockar bort den, går den att testköra?Joakim16v wrote:Är tomgångsmotorn fast i öppet läge?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Bättre är i så fall att täppa för slangen som går till tomgångsmotorn och täppa för.. Dör motorn då är det sannolikt fel på tomgångsmotorn..
I så fall kan du prova att bada den i diesel eller 5-56/wd-40 etc och helst blåsa rent med tryckluft efteråt, om du har tillgång till det
I så fall kan du prova att bada den i diesel eller 5-56/wd-40 etc och helst blåsa rent med tryckluft efteråt, om du har tillgång till det
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Tomgång på 2500
Slang till tomgångsmotorn? Jag har ingen slang till den men har felsökt med en trasig tomgångsmotor där ”kolven” är i sitt yttersta läge utan att mitt tomgångsvarv blev lägre.Joakim16v wrote: Bättre är i så fall att täppa för slangen som går till tomgångsmotorn och täppa för..
Så felsökandet fortsätter…
Hur beter sig en motor med kass vevaxelgivare eller spjällägesgivare?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Men om du provade med en tomgångsmotor som du vet är trasig, utan skillnad, borde det inte vara den som spökar?karl j wrote:Jag har ingen slang till den men har felsökt med en trasig tomgångsmotor där ”kolven” är i sitt yttersta läge utan att mitt tomgångsvarv blev lägre.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Tomgång på 2500
Nja. Min tanke var att den trasiga tomgångsmotorn hade ”kolven” i sitt yttersta läge alltså ingen bypass av luft vilket borde ge låg tomgång. Eller???
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Ja, om tomgångsmotorn är helt stängd och motorn i alla fall går så får den jju luft någon annanstans.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Tomgång på 2500
Ja men om det nu inte är tjuvluft.
Hur beter sig en motor med kass vevaxelgivare eller spjällägesgivare?
Hur beter sig en motor med kass vevaxelgivare eller spjällägesgivare?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Kass tomgångsventil, tjuvluft, eller ev. otät egrventil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Tomgång på 2500
Har haft bilen inne på verkstad. De säger att jag behöver byta spjällhus. Låter det troligt?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Spjällhus var det inga problem med. Efter en vända på Volvo så konstaterades att insugningspackningen läckte. Nu är ny packning på plats och bilen går som en klocka!
Kalle
Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Tomgång på 2500
Tjuvluft alltsåDennis wrote:Kass tomgångsventil, tjuvluft, eller ev. otät egrventil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem