Tips på strulande Ac

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jackblack

Tips på strulande Ac

Post by jackblack »

Ägare till en Megane -04 1.6 15000mil
Problemet är min Ac, Har haft den inlämnad på felsökning och påfyllning,funkade fint i 1 dag typ,när väl ac funkar går den hur länge som helst men om man stänger av bilen för att köra lite senare så startar oftast inte igen
Ex,jag körde ca 50 mil med 2 ggr avstängning på en o samma dag,då funkade den utan problem
det är rena lotteriet när man tar bilen o slår på Ac, ena stunden går den bra men andra inte.
Verkar inte som kompressorn slår till vissa ggr(om det är magnetkopplingen borde den ju inte gå i flera timmar ena dagen o andra inte eller?)fläkten startar i alla fall
Var till verkstaden igen o påvisade problemet,felsökte igen o fann inga problem,han kliade sig i huvet o fattade inte någonting [smilie=07.gif]

Hoppas någon kan tipsa mej eller någon med liknande problem
Vart sitter reläet till ac?
Jack Black
linkan62

Re: Tips på strulande Ac

Post by linkan62 »

Hej

Har haft ett liknande problem på min scenic-05. Det var matningen till kompressorn som glappade. Liljas bil bytte kablage och kontaktstycke o nu funkar det tillfredställande. Enligt mekanikern så är det ett vanligt förekommande fel på dessa modeller. Kan vara värt att kolla???
Linkan
jackblack

Post by jackblack »

linkan62 wrote:Hej

Har haft ett liknande problem på min scenic-05. Det var matningen till kompressorn som glappade. Liljas bil bytte kablage och kontaktstycke o nu funkar det tillfredställande. Enligt mekanikern så är det ett vanligt förekommande fel på dessa modeller. Kan vara värt att kolla???
Linkan
Tack för ditt svar :)
Jag ska in med bilen för 3dje gången på verkstad om några dagar.
Dom har hittat någon form utav fel vid tryckventilen men kan inte säga om det är ventilen som strular,dom har även provat byglat kablarna för att kringå tryckventilen men det funkade inte,vilket dom var säkra på att det skulle gå.....men icke :oops:
det lustiga är att när man slår på ac och den inte startar så brukar det räcka med att lyfta på kontakten till tryckventilen (med motorn igång)o sätta tillbaka den o vips så startar kompressorn o börjar kyla,dock så går den bara i 5- 10 minuter sen är det lönlöst o försöka igen.
Som sagt var dom forskar i problemet,men jag ska hänvisa till det som du skrev om matningen till kompressorn,jag återkommer i detta ärende när ac är fixad,dock så är ju flera tips välkommet :)
Jack Black
jackblack

Post by jackblack »

Felet var Tryckventilen samt att kabeln var glapp till kompressorn :D
Jack Black
Post Reply