Fel på Elhissar på min Laguna 02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Amigo72 »

Hej!

Jag har nyligen köpt min Laguna G 2002...
Jag kollade aldrig vänster elhissen vid köpet. Den tickar lite när jag trycker upp/ned på knappen. Mer händer inte!!

Vad kan det vara, vad kan det kosta isf? Har ni någon idé?
Dara - Nacka
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by martenb »

Sök på forumet, det finns mycket att läsa. De kan krångla och gå sönder, i så fall: köp från storbritannien på ebay. Betydligt billigare. Jag lämnade in min bil så verkstaden fick smörja upp fönsterhissarna, förhoppningsvis kommer det hålla. Det har hållt i 2 år nu.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Amigo72 »

martenb wrote:Sök på forumet, det finns mycket att läsa. De kan krångla och gå sönder, i så fall: köp från storbritannien på ebay. Betydligt billigare. Jag lämnade in min bil så verkstaden fick smörja upp fönsterhissarna, förhoppningsvis kommer det hålla. Det har hållt i 2 år nu.
Tack!
Det är så att jag fick Blockets "begagnadförsäkring" vi köpet av bilen, som fortfarande gäller. Jag har en självrisk på 1000 kr, tror jag. Visst är det värd att lämna in bilen på en märkes verkstad? I så fall får de gärna byta allt, eller?

Föresten, hur mycket kostade dig att byta Kamremen? Jag frågade Renault-verkstaden i min hemort, och de vill ha 6.600 kr för att byta det. Är det rimligt eller går det att byta billigare?

Tack på förhand!
Dara - Nacka
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by martenb »

Om du kan få det på försäkringen så bör du passa på. Problemet är väl att du inte vet om den är trasig, eftersom den fortfarande fungerar? Den behöver nog vara helt trasig, men kolla för säkerhets skull.

Jag betalade 10500 kr kamremsbyte, Bilia ville ha 16000 kr har jag för mig. Ditt pris är extremt bra tycker jag, är det verkligen med allt? Vattenpump och så? Eller är det vad det kostar om man kommer utanför fjollträsk?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Amigo72 »

Tack för svaret!

Jag ringde och frågade Volvo/Renault verkstaden och fick ett prisförslag på en del olika saker... 6.600 kr. för kamremsbyte och 2.200 för vatten pumpen, har jag för mig att det var.
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Tony »

Amigo72 wrote:Tack för svaret!

Jag ringde och frågade Volvo/Renault verkstaden och fick ett prisförslag på en del olika saker... 6.600 kr. för kamremsbyte och 2.200 för vatten pumpen, har jag för mig att det var.
kan du inte be dom byta vattenpumpen för 2200kr och be dom sätta dit en ny kamrem när dom har den borta för att komma åt pumpen :)

jag köpte precis en vattenpump på Autofrance till min Lag II 1,9Dci med clubrabatt kostar den svinlande 490kr :lol: så man ser ju vad arbetskostnaden är för att ta bort den fylla på kylarvätska och avlufta..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Tony »

martenb wrote:Om du kan få det på försäkringen så bör du passa på. Problemet är väl att du inte vet om den är trasig, eftersom den fortfarande fungerar? Den behöver nog vara helt trasig, men kolla för säkerhets skull.

Jag betalade 10500 kr kamremsbyte, Bilia ville ha 16000 kr har jag för mig. Ditt pris är extremt bra tycker jag, är det verkligen med allt? Vattenpump och så? Eller är det vad det kostar om man kommer utanför fjollträsk?
Du har v6 det har nog inte han ,kan inte jämföra äpplen med päron
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by martenb »

Jag tog för givet att alla har V6, vad annars? :D
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Amigo72 »

martenb wrote:Jag tog för givet att alla har V6, vad annars? :D
Och det har jag. V6 :-)

Jag gick till Renault-verkstaden och frågade vad det skulle kosta att reparera fönsterhissen.. De fick regnr och svarade (utan att kolla på bilen); "runt 5.000kr."!!! Jag poängterar att de sade det sedan jag nämnde att jag hade Blockets begagnadförsäkring.
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fel på Elhissar på min Laguna 02

Post by Tony »

Amigo72 wrote:
martenb wrote:Jag tog för givet att alla har V6, vad annars? :D
Och det har jag. V6 :-)
:lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply