Motorvärmare till en K4M-motor, (1.6 16V)
Moderator: Forumpolisen
Motorvärmare till en K4M-motor, (1.6 16V)
Någon som har erfarenhet av att montera en motorvärmare i 1.6 16V K4M-motorn?
Jag hade tänkt mig en från Calix, och då är det typ doppvärmare som gäller till den motorn (i alla fall enligt Calix...).
Bökigt?
Svårt att komma åt?
Andra konstigheter?
- kabeldragning i motorrummet?
- genomföring in till kupé för värmare? finns hål förberett?
Lite udda tidpunkt att montera motorvärmare kan tyckas, men jag ska ändå byta termostat och därmed tömma systemet på glykol och tänkte då eventuellt passa på att göra detta så jag slipper slaska med det gegget igen till hösten...
Jag hade tänkt mig en från Calix, och då är det typ doppvärmare som gäller till den motorn (i alla fall enligt Calix...).
Bökigt?
Svårt att komma åt?
Andra konstigheter?
- kabeldragning i motorrummet?
- genomföring in till kupé för värmare? finns hål förberett?
Lite udda tidpunkt att montera motorvärmare kan tyckas, men jag ska ändå byta termostat och därmed tömma systemet på glykol och tänkte då eventuellt passa på att göra detta så jag slipper slaska med det gegget igen till hösten...
Anders Gyll : Göteborg
Re: Motorvärmare till en K4M-motor, (1.6 16V)
Det finns vissa K4M motorer utan frostplugg. Då får man använda slangvärmare. Annars sitter värmaren på baksidan av motorn och är lite svår att nå utan lyft men ingen omöjlighet.
Jonas
Re: Motorvärmare till en K4M-motor, (1.6 16V)
Jag hittade frostplugg(arna) på baksidan av motorn, men det verkar bökigt att få ordning på det där utan lyft. Dessutom är jag dödligt less på att joxa med den där bilen nu (är halvvägs igenom ett fjäderbyte med komplikationer och där allt gått fel hitintills...) så det får nog vara för denna gången.
Bytte ut en trasig termostat precis och därmed är glykol-kladdandet förhoppningsvis redan avklarat. Ska bara försöka lufta skiten ordentligt, något som tydligen inte alltid är så lätt gjort på en Renault.
Bytte ut en trasig termostat precis och därmed är glykol-kladdandet förhoppningsvis redan avklarat. Ska bara försöka lufta skiten ordentligt, något som tydligen inte alltid är så lätt gjort på en Renault.
Anders Gyll : Göteborg