Kylarprobelm Megane -97, HJÄLP

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
redimer

Kylarprobelm Megane -97, HJÄLP

Post by redimer »

Har börjat få kylarproblem på min gamla bruksbil,
Renault Megane -97, ca 19 000mil

Började med att jag märkte att temperaturen steg och varningslampan gick igång. Jag stannade och lät bilen kyla ner sig för att sedan fylla på vanligt vatten i expansionskärlet. Sedan kunde jag köra 1 vecka (ca 10 mil) innan jag ännu en gång märkte att temperaturen steg. Öppnade upp huven och fyllde återigen på vatten i expansionskärlet.

Vid ett senare tillfälle så märkte jag att det rök vit rök från motorutrymmet (från frontgrillen) då jag parkerade bilen. Jag kolllad temp mätaren och den stod på 1/2, skyndade mig ut och öppnade huven men kunde inte lokalisera var röken kommit ifrån, det slutade ryka ganska så snabbt.

Jag började nu bli orolig att toppen spruckit eller att packningarna gått men jag märkte inte av nåon vit rök från avgaserna, ingen konstig färg på oljestickan. Inga synliga läckage inne i motorutrymmet, inga pölar under bilen.

Nu efter ca 2 veckor har det dock börjat rycka vit rök från avgassystemet, mer än vanligt. Funderar nu på vad jag ska göra. Har läst mig till att man ska använda speciell kylarvätska i Renault bilar och funderar därav på att spola rent systemet för att sedan hälla på "orginal vätska" . Är dock ingen van "mekare" så därför undrar jag hur man går tillväga för att spola rent kylasrystemet". Märkte även idag att temeraturmätaren stiger up väligt snabbt (hinner max köra 1km) och den pendlar ibland upp till 3/4 för att sedan återgå till normalläge.

Fortsätter problemet efter rensning och utbyte av kylarvätska så funderar jag på att hälla på kylarcement. Vet om att vissa tycker detta är helt idiotisk men då det är en gamal bil så vill jag inte lägga allt för mycket pengar på att eventuellt felsöka hos verkstad och då eventuellt byta topp eller topppackning.

Har ni idéer kring vad som kan vara orsaken till problemet så får ni gärna kommentera.
Samir Smajic
Tony
Forumpolis

Re: Kylarprobelm Megane -97, HJÄLP

Post by Tony »

topplockspackningen är med stor säkert trasig, toppen bör planslipas efter kokning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply