Renault Modus seg på låga varv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
herrberg
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2010, 11:52
Location: Solna

Renault Modus seg på låga varv

Post by herrberg »

Köpte en Renault Modus. Den är finfin på höga varv men hackar och förlorar kraft på låga varv. Märkligt, det kände jag inte när jag provkörde. Det känns som om tomgången är väldigt lågt ställd men det kan inte vara hela problemet.

Ibland får jag "check emissions" vid tomgång eller efter en hackattack vid låga varv.

När jag accelererar på tvåan kommer det ett flappflappflapp-ljud som känns som om det ligger någon rem som slår...

OK, så vad göra? Att det blir ett verkstadsbesök är helt klart men vari tror ni problemen består...? Kör den j-n på 98 oktan (tankade 95 häromdagen)?

MVH!
/Bengt Berg
Bengt Berg
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Modus seg på låga varv

Post by Stymie »

Antar att det är någon tändspole som inte vill vara med och jobba.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
herrberg
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2010, 11:52
Location: Solna

Re: Renault Modus seg på låga varv

Post by herrberg »

Fixat på Nääs bilservice på Söder!

Känns spontant som en ruskigt fin bilverkstad. Jag ägnar hela mitt yrkesliv ått att plåga underleverantörer och hör fick jag de där fina kvalitetsvibbarna som kommer från personligt engagemang och en vilja att göra ett bra jobb.
Bengt Berg
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Re: Renault Modus seg på låga varv

Post by jackblack »

herrberg wrote:Fixat på Nääs bilservice på Söder!

Känns spontant som en ruskigt fin bilverkstad. Jag ägnar hela mitt yrkesliv ått att plåga underleverantörer och hör fick jag de där fina kvalitetsvibbarna som kommer från personligt engagemang och en vilja att göra ett bra jobb.
VAd var det för fel på motorn då?
Jack Black
herrberg
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2010, 11:52
Location: Solna

Re: Renault Modus seg på låga varv

Post by herrberg »

Ah, det var just en tändspole som hade gått åt pepparn. Motorn var misstänkt snygg och jag undrar om man inte har använt en lite för bra tvätt för att få den fin till försäljning. Den fungerade finfint vid provkörningarna men började mucka efter en vecka - gissningsvis hade något vatten sabbat en tändspole efter någon tid. Men vad vet jag?

Nu är det 98hk fransk körglädje igen :racesmile:

Jäkla märklig bil, jag som trodde att jag bara gillade tyska bilar. :shock:
Bengt Berg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault Modus seg på låga varv

Post by figgesoft »

herrberg wrote: Jäkla märklig bil, jag som trodde att jag bara gillade tyska bilar. :shock:
Välkommen till träsket! Nu är du fast precis som alla vi andra ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply