Motorn tickar(knackar vid kallstart efter kamremsbyte
Moderator: Forumpolisen
Motorn tickar(knackar vid kallstart efter kamremsbyte
Har en Renault Megane 05 1.6 (6000mil)som precis har bytt kamrem,vattenpump och gjort service på . När jag nu startar bilen knackar det i 5 sekunder ganska högt vid kallstart sen tystnar det. När bilen är varm och den startas hörs det ingenting.Verkstaden tog in den och gick igenom alla inställningar igen och det såg bra ut . Men dom fyllde på en tillsats till oljan ,som gjorde att den skulle bli tjockare och att ventilerna skulle hålla trycket uppe.Det verkade funka första dygnet,men nu är knackandet tillbaka.
Oljan som är i är en castrol lite 0-40.
Jäkligt trött på knackandet vid kallstart.Verkstaden har sagt att dom kan pröva att byta oljan till en tjockare. Undrar bara om det hjälper. Någon som vet
Oljan som är i är en castrol lite 0-40.
Jäkligt trött på knackandet vid kallstart.Verkstaden har sagt att dom kan pröva att byta oljan till en tjockare. Undrar bara om det hjälper. Någon som vet
JAN BÖRJESSON
Re: Motorn tickar(knackar vid kallstart efter kamremsbyte
De kan byta till en av Renault rekommenderad ELF-olja..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
På jobbet (Renault verkstad) kör vi med Castrol olja fast 5W30. Lite tjockare och har fungerat bra.
Jonas
Tror ni att det är så enkelt att det kan vara för tunn olja ? Själv hoppas jag på det
JAN BÖRJESSON
häll i riktig elf olja som tillverkaren rekomenderar och inte prova vad som..tondra66 wrote:Tror ni att det är så enkelt att det kan vara för tunn olja ? Själv hoppas jag på det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Verkar inte som att det hjälpte med ny olja. Verkstaden verkar villrådiga på vad det kan vara,förslag någon.
JAN BÖRJESSON
Hej! Det du beskriver är det justerbara kamdrevet som knackar.
Åtgärd är att byta drev samt ny mjukvara till motorstyrenheten.
Åtgärd är att byta drev samt ny mjukvara till motorstyrenheten.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Där satt den . Det var det justerbara kamdrevet.
Tackar för hjälpen.
Tackar för hjälpen.
JAN BÖRJESSON
Jag har alltid använt mig av Elfs prudukter sedan jag startade -92. Fordon även främmande märken har fått denna. Kunder har under denna tid hunnit köpa ny bil som hunnit bli gammal och vissa gått en jäkla massa km. Jag har aldrig haft något ärende med motorhaveri pga. olja och aldrig behövt byta något vvt-drev när det varit Exellium NF eller evolution SXR i motorerna. Där emot är det inte helt ovanligt att "nya" kunder kommit med slamrande vvt-drev och Kastrull eller mobil i oljetråget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem